jennifergrand Skrevet 5. juli 2013 #1 Del Skrevet 5. juli 2013 Hei, sønnen min er nå 3,5mnd gammel. Han har melkeproteinallergi å får derfor kun erstatning (Nutramigen). Når vi var på 3-mndskontroll så sa helsesøster at vi burde begynne med smaksprøver når sønnen blir fire mnd. Er ikke det litt tidlig? Jeg fikk med en bok hvor de mente på at barn som kun får erstatning skal få smaksprøver fra fire mnd men jeg er litt i tvil.. Når begynte dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 5. juli 2013 #2 Del Skrevet 5. juli 2013 Begynte 3,5 mnd, smaksprøver, ikke middag... Men jeg hadde ei som var helt mongo ved puppen, så jeg ønsket å introdusere fastføde. 4 mnd for mmebarn, 6 mnd ved mmbarn er vel anbefalingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 5. juli 2013 #3 Del Skrevet 5. juli 2013 begynte dagen etter dåpen. 3.5mnd. jeg har hatt flaskebarn fra hun var 2 uker. vi prøvde: gulrot mango grøt nå er hun 6mnd, og spiser: gulrot/erter/maismos vannmelon agurk eple mango grøt blåbær kavring jenta mi har fersken og nektarin allergi. just like her mommy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 5. juli 2013 #4 Del Skrevet 5. juli 2013 Vår datter har også melkeproteinintoleranse (vi visste riktignok ikke det da hun var på alder med din), og jeg delammet. Begynte med smaksprøver på grøt og ulike pureer da hun var 4,5 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 5. juli 2013 #5 Del Skrevet 5. juli 2013 Anbefalingen er kun melk frem til 6 mnd. Morsmelkernærte barn som har behov for fast føde - dvs dårlig vektoppgang, stor interesse for mat og behov for mer enn melk (alle tre tingene, altså) - anbefales å introdusere for fast føde tidligst ved 4 mnd, fordi alternativet er å gi de flaske med MME, som både kan fortrenge morsmelk og gi sugeforvirring. Man bør likevel vente lengst mulig med å gi fast føde, siden det kan fortrenge morsmelk. For MME-barn er dette mindre viktig, siden det ikke er så farlig om MME fortrenges og fordi sugeforvirring ikke er aktuelt. Samtidig er det heller ikke viktig å vente lengst mulig med å introdusere fast føde, ettersom fast føde ikke vil fortrenge morsmelk. Derfor er anbefalingen i praksis, fra hs og slikt, ofte 6 mnd for morsmelkbarn og 4 mnd for MME-barn. Uansett er det ikke anbefalt å begynne før 4 mnd. Dersom hs mener du skal det, bør du spørre hvorfor og forvente et godt svar. Forskningen er ganske entydig på at 4 mnd /17 uker er den laveste alderen man bør begynne med noe annet enn melk, og så er det en del diskusjon om fast føde bør introduseres ved 4 mnd, 4-6 mnd eller 6 mnd, og ikke minst i hvilke mengder. Allergimessig er det nok uansett best å starte med små smaksprøver - dvs mengder på ca 1 ml, eller en fingertupp dyppet i mat, eller en terning på 1*1*1 cm - ikke porsjoner på flere skjeer eller der man måler i desiliter. Allergimessig er det også anbefalt å starte introduksjon av fast føde mens man ammer, og siden ammeslutt for mange i de landene der mye av forskningen gjøres er rundt 6 mnd, må man da starte med fast føde i god tid i forhold til dette, ergo lenge før 6 mnd. Men jeg er usikker på hva forskningen egentlig sier i forhold til allergi når man ikke ammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå