Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Hei! Vi har lyst til å søke om finansieringsbevis til høsten, og har blitt rådet til å vente til begge har inntekt (jeg har ikke hatt fast inntekt på en stund) av en lånemegler. Jeg skal studere fulltid til høsten, og vil helst ikke jobbe ved siden av. Har vært psykisk syk en stund, så tviler på jeg takler det. Jeg vil altså kun ha fullt stipend og lån som inntekt. Mannen tjener helt OK. Han jobber turnus, så noen mnd er bedre enn andre. Med mitt stipend og hans lønn vil jeg tro vi ligger på en inntekt på ca 30 000 utbetalt i mnd. Jeg har endel i egenandel. Fra 5-700 000 ( i en leilighet, så kommer an på hva vi får). Vi har noe studielån, usikker på hvor mye. 200 000 kanskje? Mulig det er mer, mannen som har mest. Merk: Vi har ikke bil. Takk for svar! Anonymous poster hash: a23fe...69d Anonymous poster hash: a23fe...69d
DaTuMa Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Lån og stipend er ikke inntekt. Tviler på at dere får noe som helst. Banken kommer kun til å se på hans lønn og gjelda hans. Du jarl mye egenkapital men det hjelper ikke så lenge du ikke har jobb.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Hos oss studerer jeg fulltid mens samboer jobber. Han tjener fastlønn på 675.000kr med bonusordning opp til 825.000kr. Studielån på 500.000. Jeg får penger kun fra Lånekassen, og vi fikk lån (BLU) på 3 mill med sikkerhet i nåværende bolig hvor vi har en egenkapital på 1mill. Anonymous poster hash: 14930...310
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Stipend og lån regnes vel bare som midlertidig inntekt og blir ikke regnet med, så jeg tviler på at dere får nok lån til at dere faktisk kan kjøpe dere bolig. Bankene har blitt veldig mye strengere de siste årene, så hva vi fikk for 9-10 år siden er ikke sammenlignbart. Alle bankene har lånekalkulatorer liggende på nettsidene sine, legg inn opplysningene deres der og se hva dere kan få.. Her er lånekalkulatoren til banken vi bruker, om jeg legger inn der at mannen din tjener 400.000,- i året, dere har ett barn og 200.000 i studielån vil ikke banken låne dere noenting. https://www.sor.no/boliglan/boliglanskalkulator/ Anonymous poster hash: a6cad...f86
anonyme123 Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Ok, takk for svar dere! Ble ikke så mye klokere gitt. Virker som det blir vanskelig. Spørsmålet er egentlig om banken regner stipendet mitt som at jeg kan forsørge meg selv. Lånemegleren sa nemlig at samboer fint kunne få et lån, så lenge jeg har inntekt. Hm.. må vel kanskje bare vente og se :-) Anonymous poster hash: a23fe...69d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Det er feil at bankene overhodet ikke tar hensyn til stipend/studielån. Bankene ser på hele det økonomiske bildet og hvis dere legger frem et gjennomtenkt budsjett som viser at det går rundt uten problemer de årene du studerer så tar de ofte hensyn til det. De ser også på fremtidig inntjening for deg. Ta kontakt med flere banker og ikke la deg avskrekke av svart hvit tankegangen hos mange her inne. Ja det vanlige er 3 x inntekten, men jeg har innvilget/innvilger mange lån basert på andre kriterier også så ikke mist motet. Anonymous poster hash: a156c...24f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Det er feil at bankene overhodet ikke tar hensyn til stipend/studielån. Bankene ser på hele det økonomiske bildet og hvis dere legger frem et gjennomtenkt budsjett som viser at det går rundt uten problemer de årene du studerer så tar de ofte hensyn til det. De ser også på fremtidig inntjening for deg. Ta kontakt med flere banker og ikke la deg avskrekke av svart hvit tankegangen hos mange her inne. Ja det vanlige er 3 x inntekten, men jeg har innvilget/innvilger mange lån basert på andre kriterier også så ikke mist motet. Anonymous poster hash: a156c...24f Dette var ett rart svar syns jeg. Hun har ikke inntekt. Han er lavtlønnet De har minst 200 000 kr i gjeld og kommer til å få enda mer når hun studerer. De har mest sannsynlig barn siden hun er her inne. Ikke mye de kan få lånt på dette. Anonymous poster hash: 20fa4...d3f
pip pip Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 Vi fikk 2 mill i lån. Nesten samme utgangspunkt som dere. Mannen tjener rundt 400 i året. Jeg tjener rundt 170, men det er aap og ikke helt godkjent av banken. Hadde studielån og stipend på den tiden. Billån på 300 000 og 1 barn. Vi fikk ikke lån i en bank, men i en annen. De sa det var litt i drøyeste laget for oss, men vi kom med prospektet på huset vi ville har. Var ikke så mye å velge i her hvor vi bor
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #10 Skrevet 5. juli 2013 Jeg er alene med et barn, har 600 000 i egenkapital men er student og har ikke inntekt annet enn litt fra Nav og lånekassen. Jeg får ikke lån i det hele tatt. Jeg tror at banken ikke vil regne deg med, men kun se på mannen din sin inntekt. Om dere får ta pant i din leilighet som du har 500 000 i tror jeg kommer an på om du eier hele greia eller bare en del av den. Vet ikke om banken er interessert dersom du deler leiligheten med flere andre og kun eier en liten del av den. Spørsmålet er vel egentlig om mannen din vil få lån alene. Har dere prøvd å søke om lån i nettbanken? Der vil dere få en pekepinn på om det er realistisk at han får lån. Dersom han ikke får det der, må dere satse på å møte på en grei saksbehandler i banken. Men jeg ville faktisk ikke hatt så høye forventninger, det er vanskelig å få store lån nå til dags. Hvis dere møter en grei person i banken som er villig til å gi dere lån, tenker jeg at dere kan få max 2 mill, og da tar jeg litt i. Anonymous poster hash: 30ede...927
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #11 Skrevet 5. juli 2013 Dere, og alle vi andre, bør ikke bare tenke "hvor mye kan vi få i lån", men også "hvor høyt lån kan vi betjene" (nå og i fremtiden, med en lånerente på 8-9 %). En pekepinn er 3 x inntekt minus eksisterende lån.Egenkapital gir ikke høyere lån, men mulighet for høyere kjøpesum. Anonymous poster hash: e27b7...e95
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2013 #12 Skrevet 5. juli 2013 Vi fikk låne 2 mill med ganske lik bakgrunn som dere har, men det er 7 år siden nå. Jeg studerte, mannen jobbet, tjente ca 350 000. Vi hadde 200.000 i egenkapital ca, men der har jo kravene endret seg. Vil kanskje gjette at dere kan få lån til å kjøpe en bolig til inntil 2 mill slik forholdene er nå. Men da må dere ha et godt forhold til banken, og banken må kunne handle etter skjønn, ikke bare regler. Anonymous poster hash: 3bf2c...b0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå