Adamarie Skrevet 4. juli 2013 #1 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg har nå brystbetennelse nummer to på tre uker. Datteren min er nå syv uker gammel. Fikk først på den høyre puppen, kjente det gjorde vondt i brystet men ingen klumper, bare kjentes forslått/varm/hoven ut, og fikk veldig høy feber/influensafølelse i løpet av en halv dag.. Gikk til legen og fikk feil pencilin som jeg gikk på i to og en halv dag før jeg endte på legevakten med en knallrød pupp som gjorde sykt vondt. Hadde mellom 39,5 og 40 i feber de to første døgnene, selv med paracet (den virket de første timene men så steg febern igjen). Fikk først Erimax som ikke virket, så Ekvacillin eller noe, som virket i løpet av halvannet døgn. To dager etter avsluttet kur får jeg det på den andre puppen:( Måtte på legevakten igjen (selvøfølgelig skjer det i en helg...) og fikk ny kur, men selv om jeg dro dit før jeg kjente feber eller noe og begyte på kuren umiddelbart to det nå to døgn før kuren virket og jeg ble bare verre og verre mens jeg da gikk på pencilinen, før det endelig snudde etter to døgn. Var så bra i to dager, men så føler jeg meg dårligere igjen nå, ekstremt vondt i hele kroppen, stiv i nakken/ryggen og denne utmattende influensafølelsen i kroppen. Er det noe annet som kan være galt?? Jeg synes det er SÅ slitsomt det med å tømme brystene hele tiden (jeg har for mye melk..stakkars lille gulper jo opp halvparten alltid fordi hun får i seg altfor mye..) jeg orker ikke begynne pumpe for da øker man jo bare produksjonen enda mer gjør man ikke? Sliter sånn med at på nettene så når jeg endelig har mulighet til få litt søvn sammenhengende (hun sover gjerne fra 00-03.30) våkner jeg med syykt melkespreng en time før hun gjør, men har så lite lyst vekke henne evt pumpe da, jeg vil jo bare sove!!! til dere som har hatt dette før: HVA gjør man??? er LIVEREDD for at dette skal være et vedvarende problem, jeg vil jo så gjerne amme (gikk helt fint med forrigemann..), og jeg blir jo så ekstremt syk av dette!! Klarte ikke løfte baby engang når jeg hadde feber jeg var så dårlig:( og med en på 3,5 også går det jo ikke an være syk.. Jeg prøver hele tiden holde brystene varme, går med ullsinglett OG ullammeinnlegg (utenpå de vanlige), prøver amme hyppig/regelmessig men kjenner hver gang det kommer melkespreng at det jo gjør litt vondt.. RÅD OG TIPS MOTTAS MED STOR TAKK!!! Jeg er helt desperat nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 4. juli 2013 #2 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det vil være flott om du sender meg en mail til ammehjelper.lillenims at gmail.com, så kan jeg gi flere råd raskere - pleier svare fort på mail (særlig når det haster), mens foruminnsatsen er mer sporadisk. Men jeg vil likevel gi noen råd her, så kan vi ta oppfølgingen pr mail om du vil det. For det første: ble det tatt melkeprøver da du var hos lege - begge gangene? Det er viktig! Insister på at det blir tatt melkeprøve, be legen ringe kompetansesenteret for amming (23 07 54 00) dersom han/hun er i tvil om det skal tas prøve eller om hvilken behandling som bør gis. (Argumenter gjerne med at dersom det er tatt prøve så gjør legen iallfall ikke noe galt....) Ved behandling av brystbetennelse er første bud å tømme brystene. Overproduksjon kommer i annen rekke. Så jeg vil anbefale at du sørger for å amme eller pumpe annenhver time hele døgnet til alle kuler og rødhet er borte, og du ikke lenger føler deg "syk". Merk at det kan være ømt i brystet likevel - så lenge du ikke har andre symptomer er det greit. Ømheten kan vedvare i et par uker. Her er Ammehjelpens artikkel om brystbetennelse: http://ammehjelpen.no/artikkel/1/brystbetennelse-mastitt Så til hva du kan gjøre for å forebygge. Det ene er at det går an å ta lecitin eller SPC-flakes, som begge deler er kosttilskudd som kan kjøpes via nett eller på helsekost. Imidlertid tror jeg det bakenforliggende problemet for deg er overproduksjonen, så det er den du bør bli kvitt. Da anbefaler jeg at du prøver metoden som er beskrevet her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Start med å pumpe "tomt" begge brystene, helst med elektrisk dobbelpumpe. Deretter lar du jenta di die på begge bryst. De neste 3 timene (eller to amminger) skal du kun amme på ett bryst - la henne die så ofte og lenge hun vil. Etter 3 timer bytter du side. Du skal ikke pumpe da - pumpingen er kun idet du starter med dette (altså én gang). Amm på ett bryst i 3 timer, så bytter du bryst - og så fortsetter du sånn i et døgn eller så, da bør du merke betraktelig bedring. Dersom du ikke synes dette hjelper på overproduksjonen så vil jeg svært gjerne at du tar kontakt, så skal jeg sette deg i kontakt med noen som er svært flinke med denne metoden. Overproduksjon er plagsomt og ikke så veldig uvanlig, men dessverre er det ikke så mange som vet at man enkelt kan få hjelp. Som du sier selv så vil pumping i seg selv øke produksjonen, men med denne metoden pumper du én gang for å tømme brystet, starte på scratch, på en måte, deretter justerer barnet produksjonen inn etter sitt eget behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 4. juli 2013 #3 Del Skrevet 4. juli 2013 Eneste jeg kan tilføye er: varm dusj og massere brystet/kulene leeeeenge! Og dette ved første antydning til trøbbel. Jeg har klart å unngå brystbetennelser ved å gjøre dette. Klemte faktisk ut "proppen" ved en anledning (tett melkegang) ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå