Gå til innhold

Når får babyer sin riktige øyenfarge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når først kan man merke det?

Anonymous poster hash: 85bbc...8b5
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Takk! Dette hadde jeg tenkt å google før i dag, men innen jeg fikk frem mobilen hadde jeg glemt hva jeg skulle...

Skrevet

Noen dager etter fødsel, men kan forandre seg frem til 2 års alderen mener jeg å huske. Har stemt med min, kun litt forandring i hvor lys eller mørk den endte opp.

Skrevet

Noen dager etter fødsel, men kan forandre seg frem til 2 års alderen mener jeg å huske. Har stemt med min, kun litt forandring i hvor lys eller mørk den endte opp.

Så tidlig? Bare noen dager?? :o

HI

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Har nå googlet det, og det ser ut til at babyer kan forandre øyefarge frem til ett års alder :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg er nemlig svært spent på lillemors øyne, de er ganske lyse blå innerst mot pupillen, og mørkere blå ytterst. Far har brune, og jeg en sånn ubestemmelig blågrågrønnmix. Farmoren har grønne øyne ;)

Skrevet

Har nå googlet det, og det ser ut til at babyer kan forandre øyefarge frem til ett års alder :)

Okei ;) Det er vel bare å vente å se da :) Blir spennende :) 

Hvilken øyenfarge tror du din baby får Undrende? Og hvilken farge har du og mannen? :)

Skrevet

Jeg er nemlig svært spent på lillemors øyne, de er ganske lyse blå innerst mot pupillen, og mørkere blå ytterst. Far har brune, og jeg en sånn ubestemmelig blågrågrønnmix. Farmoren har grønne øyne ;)

Hehehe :D der svarte du samtidig som jeg spurte :P;) Blir spennede å finne ut av det da :) Jeg har grønn/brune, mens mannen har lyse blå, farmor har mørke blå og mors familie brun/grønne.

HI

Skrevet

Min gutt hadde knall blå øyne til han var ca tre år. Såbegynte de å se litt grumsete ut og gikk gradvis over mot grønt. Nå er han fire og har lysende grønne øyne med noen brune spetter.

Anonymous poster hash: bd676...1b5

Skrevet

Min gutt hadde knall blå øyne til han var ca tre år. Såbegynte de å se litt grumsete ut og gikk gradvis over mot grønt. Nå er han fire og har lysende grønne øyne med noen brune spetter.

Så spennende ;) 

Skrevet

Brune blir ikke blå og omvendt, men forandringer kan skje lenge ja :)

Skrevet

Gutten min ble født med veldig mørk blåfarge på øynene. Etter noen måneder ble de litt grønne og ved 1-års alder var de brune og grønne. Da han var ca 18 mnd var de helt brune.

Jenta mi ble født med blå øyne, nå er hun 1 år og hun har en dyp blåfarge på øynene med en nesten svart ring rundt. Hennes øyne ser ut til å forbli blå, ingen tegn til andre nyanser i de. Jeg selv fikk ikke brune øyne før jeg var 2 år, men man kunne se at de skulle bytte farge lenge før. 

Anonymous poster hash: 583fd...81d
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nå som jeg vet hvordan dette funker, kan jeg jo slenge med et bilde. Jeg er ikke sikker på om jeg vil si at jeg gar blå eller grønne øyne. Er det ikke slik at grønne øyne er mer beslektet med brune, og at sjansen da blir større for at baby får brune? Jeg er trøtt og sliten og har nettopp vært ute og «jogget» i regnværet for å komme unna gale måser :P

post-781490-0-20534300-1372960292_thumb.jpg

Skrevet

Min første ble født med brune øyne, nyansen har forandret seg litt. Nr to ble født, ed blå øyne, men fikk brune ette noen uker :-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Spennende! Legg ut bilder av deres øyne også da! Brungrønt høres så fint ut!

Skrevet

Nå som jeg vet hvordan dette funker, kan jeg jo slenge med et bilde. Jeg er ikke sikker på om jeg vil si at jeg gar blå eller grønne øyne. Er det ikke slik at grønne øyne er mer beslektet med brune, og at sjansen da blir større for at baby får brune? Jeg er trøtt og sliten og har nettopp vært ute og «jogget» i regnværet for å komme unna gale måser :P

Så spesiell og flott farge :) jeg vil tro du har brunt gen altså. Rene blå øyne ser da ikke sånn ut ;)

Skrevet

Begge mine gutter ble født med mørke øyne, mørke mørke blå (blir ikke alle nyfødte født med mørke blå øyne?

Eldste gutten sine øyne ble fort brune, noen dager etter fødsel og når han var 2 mnd hadde han nøttebrune øyne. Han er 4år nå og har fortsatt samme øyefarge.

Minste sine øyne ble gradvis lysere blå, 3 mnd etter fødsel hadde han knallblå øyne og det hr han fortatt nå når han er 11 mnd.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

jeg kan visst ikke quote riktig lengre...sønnen min hadde mørke brungrå øyne som nyfødt, der var aldri tvil om at han fikk brune øyne. Leste på nettet nå at de som er mørke i huden ofte har brunlige øyne fra starten av, mens de som er lyse i huden og har lite melatonin, ofte har blålige øyne fra start, men så kan de bli brune etterhvert.

Begge mine gutter ble født med mørke øyne, mørke mørke blå (blir ikke alle nyfødte født med mørke blå øyne?

Eldste gutten sine øyne ble fort brune, noen dager etter fødsel og når han var 2 mnd hadde han nøttebrune øyne. Han er 4år nå og har fortsatt samme øyefarge.

Minste sine øyne ble gradvis lysere blå, 3 mnd etter fødsel hadde han knallblå øyne og det hr han fortatt nå når han er 11 mnd.

Skrevet

vet av noen som forandret øyenfarge fra lysblå til brungrønn da han var 3.

Jeg fikk skikkelig fin blanding av  dypgrønn og brun.

Min datter hadde blå, men da hun ble tre, fikk hun innslag av gulning i dem.

Skrevet

Jeg hadde brune øyne som lysnet gradvis og ble lyse grønne en gang ila barndommen. På et bilde av meg tatt når jeg var 5 år er de hasselnøtt farge, på bryllupsbildene 15 år senere er de gressgrønne.

Poden hadde helt mørke øyne når han ble født, nå er de brune men jeg ser stadig mer antydninger til mosegrønne flekker, kan se ut som han ender opp som mammen sin på det området også. Han er 4.

Anonymous poster hash: 42b96...67c

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så spesiell og flott farge :) jeg vil tro du har brunt gen altså. Rene blå øyne ser da ikke sånn ut ;)

Det vil da si at det er enda mindre sjanse for at lillemor får lyse øyne :( jaja, det blir spennende å se ;)

Skrevet

Det vil da si at det er enda mindre sjanse for at lillemor får lyse øyne :( jaja, det blir spennende å se ;)

Hun kan jo få den fargen du har :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jo, men hvis jeg har en brunt gen og faren har brune øyne, blir det nok brune :/ men det er veldig fint det også, for all del, det hadde bare vært litt morsomt med en datter med litt mer av mitt utseende :P

Skrevet

Jo, men hvis jeg har en brunt gen og faren har brune øyne, blir det nok brune :/ men det er veldig fint det også, for all del, det hadde bare vært litt morsomt med en datter med litt mer av mitt utseende :P

Neida :)

Moren min har brune øyne og brunt hår, faren min sort hår og grå øyne, jeg er blond med blå øyne.

Datteren din kan nok ende opp med blå øyne likevel :) Genetikk er spennende, og brunt er ikke alltid domenant, heldigvis! Håper hun får dine øyne, de var pene :)

Anonymous poster hash: b3653...1f7

Gjest sussie77
Skrevet

Mine sønn ble født med blå øyne, men har etterhvert fått mer og mer grønne øyne. Nå i dag 3 1/2 har han mer grønne enn blå øyne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...