Gå til innhold

Flere som ska prøve med nytt mot etter ammeproblemer??

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre fra dere som har slitt med ammeproblemer av forskjellige grunner og kordan dere tenker det blir denne gang! :)

Sjøl fødte eg 10 dager før tiden og jenten var trøtt og sov mye den første tiden. Hadde nok litt gulsot og så gjorde hun ekstra trøtt.

Fikk i tillegg alvorlig mye melk noe som gjorde at hun bare slapp taket hele tiden..

Holdt det gående med amming i 6 uker før mannen reiste i Nordsjøen og rett og slett tvingte meg til å slutte før han reiste da det bare var styr og eg gruet meg til hvert måltid som ofte endte med at eg følte meg helt ubrukelig og grein mine tårer..

Siden hun bare slapp taket kunne eg ikke amme hun ute blant folk og eg følte meg helt isolert.. Og brukte ofte 1-2 timer på hvert måltid..

Kjenner eg grugleder meg til å prøve igjen! Håper virkelig eg får en som bare suger seg fast uten problemer! Regner jo selvfølgelig med den vanlige sårheten men som bør gå over etter 1-2 uker!

Blir det som sist gir eg meg nok fort..

Fortsetter under...

Det er ikke unormalt med lang tilvenningstid til ammingen. Jeg brukte ca 2 måneder og tenkte flere ganger at jeg skulle gi opp. I blant kom kom det mer blod enn melk ut av brystene og dersom noen var hjemme med meg måtte de gi meg en fotmassasje eller nakkemassasje for å "distrahere" meg fra smertene fra ammingen. Vi prøvde alt, men det vi trengte var tid. Det er ikke alle som bare har 1-2 uker før sårheten gir seg. Etter to mnd gikk ammingen gradvis bedre, men siden poden fikk en skade ved fødselen brukte han puppen som trøst og smertestillende. Dette medførte at vi ble litt isolerte, men jeg hadde ingen store planer i permisjonstiden og fikk heller sørge for at noen kom på besøk til oss. Da han var 4 mnd tok jeg en dag tiden mellom ammingene og fant ut at det lengste oppholdet jeg hadde mellom to amminger gjennom et helt døgn (ja, inkludert natten) var 38 minutter!! Mannen ordnet frokost til meg da han dro på jobb og la denne i kjøleskapet, og så hadde jeg en kurv i sofaen ved siden av meg med ipad, fjernkontroller, energibarer/nøtter eller lignende og ei vannflaske. Sånn gikk permisjonen...! Men vi fortsatte ammingen og det gikk bedre og bedre. Vi avsluttet for en stund siden og da var poden 15 måneder og da var jeg tre mnd gravid med nestemann. Nå gleder jeg meg til ammingen, men forventer litt startvansker denne gangen også...! Ønsker deg lykke til!

Jeg fikk det ikke til med nr 1, men gikk supert med nr 2.

Med nr 1 hadde jeg tette melkeganger. Konstant. Flere av gangen. Gikk til ammespesialist hver uke. Men pga dette problemet fikk jeg aldri nok melk. Etter to måneder hadde gutten falt flere percentiler på vekstkurvene, så det var ikke forsvarlig å fortsette å forsøke. Det er ikke alltid at ammingen ordner seg bare man holder ut lenge nok.

Med nr 2 var det bare litt småproblemer. Totalt forskjellig opplevelse!

Jeg hadde ikke problemer med første mann. Andre mann hadde jeg mye problemer. Ammet, slapp etter hvert puppen, hyl skreik... Jeg tenkte ikke så mye på det før jeg fikk tredje mann. Og med tredje gikk det kjempe fint. Gled deg til å amme samtidig som du forbereder deg til utfordringer. Er forskjell på babyer. Lykke til , kos deg!!

Huff.. Hadde eg fortsatt med amming med førstemann tror eg at eg hadde fått kraftig fødselsdepresjon.. Var rett og slett helt grusomt til tider!

Så gleder meg veldig til å prøve igjen! Men merker eg samme tendensene gir eg meg på dagen! Med en jente på 2,5 år kam eg ikke sitte å grine ved hver amming og en skal liksom komme seg i bhg med storesøster..

Vet liksom at mme ikke er farlig og storesøster har klart seg helt fint på det :) så kommer nok ikke til å slite med samme dårlige samvittighet hvis eg ikke får det til.. Og det er litt godt å tenke på og!

Ammingen skal ikke få ødelegge den dyrebare første tiden med lillegutt:) det er det ikke verdt :)

Samme her, pinte meg selv i 4 mnd sist :/ det var et h....! offentlig var nesten pinlig, spesielt når du så hvor lett det var for noen!

Masse betennelser, sår og hun ville ikke ta ordentlig tak... når jeg gikk over til flaske fikk jeg en ny hverdag og mannen kunne hjelpe og jeg kunne endelig sove litt :P

Jeg skal prøve igjen, men som jordmor sa; man skal ikke på død og liv amme.. man skal ikke slite seg ut.,

så blir det flaske som du sier så er ikke det verdens undergang, men prøver da å pumpe en stund iallfall om man har melk ;) investert i ordentlig pumpe denne gangen..

nei man skal jo ha tid til det andre barnet å :D

Annonse

Jeg har dårlig ammeopplevelse med begge de første mine, men tenker å prøve igjen med nr.3 :)

Førstemann ville ikke ta puppen! Jeg hadde masse melk, men han tok rett og slett ikke tak. Ikke med skjold heller. Brukte pumpe i 3 uker og gav med flaske, men også det slet han med. Vi brukte da Avent sine flasker. Jeg mistet melka etterhvert, så da gav vi opp og begynte med mme. Når vi i tillegg byttet til MAM flasker gikk alt som en lek :) det viste seg etterpå at båndet til overleppa var for stramt, noe som ikke ble sjekka.

Med nr 2 fikk jeg til å amme, men med skjold. Ble KJEMPE sår, og hylgrein meg gjennom 3 uker med amming. Fikk tidenes betennelse, og måtte på antibiotikakur. Fortsatte å pumpe, men lillemor reagerte på medisinen og fikk magesmerter. Etter et par dager med gråtende baby (før vi skjønte det var pga medisinen), og en tårevåt samtale til jordmor, gav jeg opp.

Dagene med mme var mye mer behageluge både for meg og ungene, og begge har vært friske og raske hele vegen :) skal uansett prøve denne gang og, men kjenner det er kort veg til å kutte ut om det blir bare tull denne gang og :)

Samme her, pinte meg selv i 4 mnd sist :/ det var et h....! offentlig var nesten pinlig, spesielt når du så hvor lett det var for noen!

Masse betennelser, sår og hun ville ikke ta ordentlig tak... når jeg gikk over til flaske fikk jeg en ny hverdag og mannen kunne hjelpe og jeg kunne endelig sove litt :P

Jeg skal prøve igjen, men som jordmor sa; man skal ikke på død og liv amme.. man skal ikke slite seg ut.,

så blir det flaske som du sier så er ikke det verdens undergang, men prøver da å pumpe en stund iallfall om man har melk ;) investert i ordentlig pumpe denne gangen..

nei man skal jo ha tid til det andre barnet å :D

Ka pumpe har du kjøpt deg då? Eg hadde avent sin første gang.. Kjøpte etterhvert elektrisk fra avent men var ikke så fornøyd.. Gikk egentlig fortere med den manuelle..

Har liksom sett fordelene med å ikke amme og.. Med at eg og mannen kunne dele på matingen og hun sov kjempe godt ;) men flaskestyret gleder eg meg jo ikke til igjen.. Men i forhold til det slitet de 6 ukene var det en befrielse!

Veldig spent :)

Hadde å avent manuell pumpe holdt på å pumpe i hjel :P nå har jeg kjøpt medela swing elektrisk, men har fortsatt den manuelle så får vi se :) ser alle kjendisene bruker den å så sikkert bra :P haha altså medela :)

Blir spennende å se hvordan ting går denne gangen, men vi blir ikke å slite oss ut nei :P synes det var lett med flaske, hadde sånn mikro steriliserer som fikset flaskene fort og delte opp mme. på cafe hadde jeg med en termos med varmtvann, var så enkelt atte ;)

Tror nok de som faktisk har bitt i det sure eple og gitt seg med amming pga problemer syns flaske og mme er helt greit!

Merker på venninner som ikke har hatt noe problem med amming at de kan være litt sånn dømmende uten å mene det.

Får kommentarer som "du kommer jo til å bli sår selv om det går fint" - hadde eg bare blitt sår og det hadde gitt seg sku eg gladelig holdt ut!

Og en venninne som fødte nå en stor gutt som drikker alt hun har, så hun er mer sår denne gang "vondt gjør det jo, men så lenge han blir mett tåler eg det"

Og min fikk jo mer enn nok mat og la på seg mer enn nødvendig så følte at mange ikke forsto korfor eg ga meg så lenge babyen hadde det bra..

Får kjøpe meg den mendela eg og då hvis eg ser det ikke går! Vil jo gjerne at lillegutt ska få morsmelk de første ukene selv om det ikke blir fra puppen!

Lykke til allesammen! Blir noen spennende uker fremover :) selv har eg 6 uker igjen :)

Som HI hadde jeg masse melk, og kunne ikke gå på cafe med Nr 1. Det spruta ut og rant nedover klær, helt forferdelig, og det var etter 4-5 uker. Rifter, blod, spreng, måtte pumpe selv om jeg ikke ville- for da økte produksjonen ( to trykk og 80 ml på null komma svisj, og jo mer angst fikk jeg for å øke produksjonen) ,ammeinnleggene var tunge som våte bleier, sopp som vi aldri ble kvitt.. Holdt ut i 8 mnd. Altfor lenge! Nr 2 alt det samme minus sopp, holdt ut 6 mnd- altfor lenge det og. Nå har det gått noen år, har hatt råmelk fra ca uke 20- så kan vel gjette hva som skjer igjen, håper brystvortene ikke revner første uken, men at de har helet seg disse årene.. Men prøver igjen.. Dog denne gangen gir jeg meg mye tidligere! Som flere skriver over MME går bra det og;)

Anonymous poster hash: de8d7...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...