Gå til innhold

Kutte alle eller noen måltider om natta?

blid frøken :)

Anbefalte innlegg

Vi skal begynne å avvenne gutten vår på 7 mnd og er litt usikre. Han legger seg 19.00 og våkner 23, 01, 02, 03 og 05. Han spiser 2 måltider med grøt, et fruktmåltid, middag og brødskive + mm til alle måltidene. Bør vi ta alle måltidene på en gang eller beholde 23 og 05?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en jente på 7 mnd og vi har bare ett nattmåltid. Hos oss kuttet hun ned på måltidene selv, da hun våknet sjeldnere og noen ganger bare puttet jeg inn smokken for å se om hun sovnet igjen. Hun legges kl 19 og står opp i 6-7 tiden. Spiser vanligvis en gang mellom 1 og 4 om natten.

Ville kuttet ett og ett måltid og ikke alle samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi begynte å snakke om å  forsøke å slutte med melk om natta  ønsket vi å kutte  ut alle måltider samtidig, og heller gi vann i steden for. Jeg tenkte som så at hvordan skal mini vite når han får melk og ikke om natta?! Ofte gråt han litt før han ville ha melk, og da hadde det blitt til at noen ganger fikk han melk, mens andre ganger fikk han ikke. MEN, så sov han hos mine foreldre ei natt (vet ikke om det var det som gjorde det), og vips; så var det slutt på nattmat :) Da var han 8 måneder.

Og siden det han han ikke fått melk om natta. Han er veldig glad i mat, og spiser godt på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva dere foreldre synes er greit, men han spiser jo så mye på dagtid at han strengt tatt ikke trenger nattmat. Vi avvente storebror på samme alder som deres, og han også spiste godt på dagen. Tok alle måltidene på en gang, og det gikk kjempefint. Tror verken jeg eller han hadde greid å forholde oss til at han skulle få mat noen ganger, og noen ganger ikke. Storebror spiste forresten flere ganger enn deres om natta, og det var ikke noe problem å kutte alt på en gang. 

Men, gjør det dere er mest komfortabel med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet alle (2-3 ganger) og gav vann, men hun var ikke interessert i vann...

Vi bestemte oss for at mellom siste amming kl 19 og morgen kl 05 var det ikke mat.

Tok to dager hvor hun våknet og var grinete, merket at hun spiste mer om dagen også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi bestemte oss for å kutte alle måltidene fram til 5. Det gikk over all forventning. Våkna bare klokka 01 og roet seg fort, men er redd dette bare var engangstilfelle pga lite søvn dagen og natta før. Krysser alt for at denne natta blir lik. Nå er det leggetid for mor i tilfelle våkennatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi i gang med nattavvenning. Tredje dag i kveld. Tatt 1 1/2 time begge dagene.. Han er sta som et esel, så er spennende hvordan det blir i dag!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi begynte å snakke om å  forsøke å slutte med melk om natta  ønsket vi å kutte  ut alle måltider samtidig, og heller gi vann i steden for. Jeg tenkte som så at hvordan skal mini vite når han får melk og ikke om natta?! Ofte gråt han litt før han ville ha melk, og da hadde det blitt til at noen ganger fikk han melk, mens andre ganger fikk han ikke. MEN, så sov han hos mine foreldre ei natt (vet ikke om det var det som gjorde det), og vips; så var det slutt på nattmat :) Da var han 8 måneder.

Og siden det han han ikke fått melk om natta. Han er veldig glad i mat, og spiser godt på dagen :)

Tok det mange dager før han var avvent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det mange dager før han var avvent?

Det skjedde av seg selv.... Våknet litt om natta, men godtok da at han fikk vann og smokk. Så vi slapp egentlig hele kampen om å venne han av med melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist natt holdt han det gående i 2 timer, men roet seg tilslutt. Det rare er at han nå bare har våknet 1 gang på natta. Positivt, men veldig rart når det var heile tiden tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til ;) Her våkner hun jo noen ganger hver time, og da blir det slitsomt hvis vi skal kutte alle måltidene. Kanskje man kan innskrenke det litt ved å gi henne bare hver 3 time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt ble det melk halv 5. Det ble litt tull med kveldmåltidet i går så han virket ganske sulten. Tror det er best å kutte alle sånn som det ble skrevet lengre opp. Det har virket veldig godt her selv om han våkner 1 lang gang føler jeg det er bedre enn 5 ggr som det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best å kutte alle måltidene ja, i og med at babyen ikke skjønner om klokka er 23, 03 eller 05. For babyen oppleves det nok bare forvirrende og inkonsekvent om det plutselig er melk og få og plutselig ikke. Her gav vi utvannet mme på flaske i vippestol inne på det mørke soverommet og da sluttet storebror å våkne ila noen uker siden det hverken vanket pupp eller kos. I tillegg var han i godt hold og spiste 4 solide måltider daglig, så det var vanen som vekket ham og ikke sulten. Blir spennende med lillebror da, han våkner konsekvent annenhver time natta gjennom for pupp... Han er 11 uker da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...