Gå til innhold

til dere med en liten baby hjemme, er huset alltid ryddig og rent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er utslitt av å holde huset "perfekt", ha maten klar til mannen kommer hjem. Gå ut en rur med babyen og dekke alle babyens behov ellers. Dagene går i ett. Når baby sover, rydder jeg.. så jeg får aldri hvilt meg. Er det bare jeg som er sutrete og må ta meg sammen, eller er det flere som kjenner det slik?

Anonymous poster hash: 78eff...c32

Skrevet

Tur*

Skrevet

Jeg synes det er så hektisk å være hjemme med liten baby, at her er huset nesten mer rotete enn før.

Anonymous poster hash: b71a5...f8c

Skrevet

En baby roter jo ikke, så ja, huset er ryddig. Derimot er det nok noen hybelkaniner bak sofaen, og du kan sikkert skrive navnet ditt i støvet på pianoet. Middagen er aldri klar til mannen kommer hjem, den lager jeg mens han koser med babyen - men vi har alltid hatt en uvane med seeen middag, gjerne mellom åtte og ti om kvelden.

Når babyen sover, så sover jeg også. Klart det er slitsomt når man aldri får sove mange timer i strekk, men hvordan klarer du å rote sånn om det kun er du og babyen??? Har du et større barn hjemme i tillegg skjønner jeg bedre problemet.

Anonymous poster hash: 98047...34f
Skrevet

Formulerte meg kanskje litt feil med "liten baby".. hun er ett år.. og veldig aktiv;) hi

Skrevet

Babyen er 3 1/2 mnd, og har klart å holde huset bra rent og ryddig, ikke perfekt, er litt smårot (noen blad ol i hylla på kjøkkenet, sko i gang som skal stå i klesrom, klesvask som ikke er brettet (ca 2 maskiner)), men holder på å male hus da så blir bedre når vi er ferdige med det.

Har mye energi da babyen sover hele natta, og er utrolig blid og fornøyd hele tiden.

Middag bytter vi på å lage.

Anonymous poster hash: 2c15d...d21

Skrevet

Formulerte meg kanskje litt feil med "liten baby".. hun er ett år.. og veldig aktiv;) hi

Ah, da skjønner jeg bedre :)

Skrevet

Jeg sliter med å holde huset ryddig med 5 åringen i hus jeg -.- Om noen mndr kommer nr 2, håper at jeg får litt tid mens babyen sover til å rydde og få gode rutiner på eldstemann, sånn at vi kan få det enklere å holde det ryddig :P Men sliten som fy kommer jeg nok til å være -.-

Gjest sussie77
Skrevet

He he. Stor forskjell på en liten baby og en på 1 år. ;)  Når jeg bare hadde en baby så var ting ganske ryddig her. Ikke alt husarbeid man rakk da. Men med en 1 åring så kan det bli ganske rotete. Og enda mer med to små. Har pleid å rydde på kvelden når barna sover.

Skrevet

Tulla mi er snart fire måneder, og som oftest er det ryddig nok til at jeg kan ha besøk uten å måtte gjøre noen drastiske tiltak! Vi har hund, så må ofte vaske over gulvene, men det blir gjort sjeldnere enn før, så et par hårdotter finnes i krokene for tiden... Ellers skrev jeg navnet til samboeren på Playstationet da jeg lekte med ungen på gulvet her om dagen... Støvete med andre ord!
Jeg kan være litt sløv med å brette tøy, og ellers putte inn/ut av oppvaskmaskinen (kun slapphet, egentlig..). Noen ganger kan grytene stå et par dager uten at jeg orker å vaske dem.

Jeg prioriterer annerledes enn deg, foreløpig (min kryper/går jo ikke rundt overalt enda), og jeg velger å slappe av når babyen sover, og så gjør jeg husarbeid mens hun er våken. Stort sett! Jeg liker helst å ordne med klesvasken når hun sover, fordi vaskerommet er i en annen etasje, og maskinene bråker jo litt om dem står på. Noen ganger putter jeg henne i bæreselen og lar henne få være med på "moroa", men ellers liker hun seg godt på babygymmen mens jeg styrer rundt. 

Men jeg lager sjeldent middag til mannen kommer hjem. Her er det han som står for middagen, som oftest :)  Og det er en lettelse... Det er vanskelig nok å spise den, for vet hun at jeg skal spise, da vil hun på fanget! 

Anonymous poster hash: 017f0...ff4
Skrevet (endret)

Ei jente på ett år er ikke noen liten baby nei, da skjønte jeg deg bedre også :) Jeg har en liten en på 10 uker, storebror er 2 år og er i bhg 6 timer 4 dager i uka. De som roter mest i huset er 2-åringen og mannen min... Jeg er veldig ryddig og systematisk av meg men prøver å legge lista litt lavere da det fort går på bekostning av tid med barna. De er bare små èn gang og storebror begynner å bli mer sjalu og trassete nå. Så jeg må pent la litt rot stå og heller vie min oppmerksomhet til min elskede store gutt <3 Middagen forbereder jeg på dagtid mens storebror er i bhg eller sover dagdupp. Lillebror har jeg i bæresele, i vippestol eller sovende i vogna mens middagen lages. Blir mye ovnsbakt laks og fiskegrateng, det er utrulig kjapt, enkelt, sunt og godt. Får som regel unna en del klesvask, oppvask og en god rydderunde ila timene mellom levering og henting av storebror de dagene han er i bhg.

Permisjonstida med storebror var veldig annerledes. Han var en high need baby som tok opp alle mine krefter og all min tid så da var det mannen min som måtte smøre skiver og legge i kjøleskapet for at jeg skulle få i meg noe som helst. Husarbeid var uoppnåelig da jeg strevde nok med å få bytta ammeinnlegg ila dagen :P

Her har vi for øvrig vaskehjelp og det er gull verdt.

Endret av Madolyn
Skrevet

Har aldri hatt så god tid som når jeg var hjemme i permisjon. Ingen plikter. Bare tusle ut ned vogna hver dag, treffe venninner og daffe. Ryddig og rent hus hele tida, ingen klesvask som hopet seg opp, kunne lage middag fra bunnen. Åhhh, savner den tida.

Anonymous poster hash: 533b4...5ee

Skrevet

Jeg har baby og et barn på to år, og det er aldri ryddig eller rent. Selvom jeg gjør noe nesten hele tiden. Hvis det ikke er noe jeg skal gjøre i huset er det handling eller levering og henting i bhg. Sover skjeldent på dagen, men burde det.

Anonymous poster hash: 6d1b9...c12

Skrevet

Babyen min er 6 mnd, men hun er allerde blitt veldig flink til å dra lekene sine utover ;) De tar heldigvis ikke mer enn et minutt å rydde opp. Da er det verre med rotet etter brødrene og pappa'n hennes, så nei, her er det sjeldent strøkent gitt :P Spesielt siden mennene i huset er ekstremt dårlige til å se sitt eget rot ;)

Skrevet

Me 2 barn utenom minsten er det ikke lett å holde huset ryddig nei. Og middag består i lette ting for tiden. Har rydde dager med skippertak inni mellom, mens noen dager består i å ta det rolig eller gå tur eller handle. Slapp av og nyt tiden med ettåringen. Mannen kan mekke middag inni mellom han også.

Skrevet

jeg er også hjemme med ei jente på ett år. Jeg har som mål at jeg gjør noe husarbeid hver dag + klesvask. Kjøkkenet ser alltid ordentlig ut, men vinduene har jeg ikke vaska siden jul (ærlig talt, det gidder jeg ikke da det går 2 sek. før det er fingermerker på de igjen). Når hu sover slapper jeg av og har litt meg tid. Standarden min er at jeg kan få besøk av hvem som helst, når som helst uten å ha et ønske om å synke i jorden...Jeg sliter meg ikke akkurat ut når det gjelder husatbeid. Når det gjelder middag til mannen så blir det kjappt og enkelt. 

PS. med en ettåring så har mottoet mitt blitt - "babyrot er ikke rot" :)

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Huset er perfekt til enhver tid, barna på 1 og 4 år har alltid rene klær og nyvaskede hender. Hundene tørker selv av beina før de går inn, og det finnes ikke et støvkorn i hele huset.. :P

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Huset er perfekt til enhver tid, barna på 1 og 4 år har alltid rene klær og nyvaskede hender. Hundene tørker selv av beina før de går inn, og det finnes ikke et støvkorn i hele huset.. :P

Hvorfor ironisk? Det finnes da de som har strøkent hus selv om de har småbarn.

Skrevet

Da jeg var hjemme med nr 1 var huset ryddig og rent. Nå er jeg hjemme med nr 3 og bruker stort sett hennes sovetid på å rydde etter nr 1 og 2. Så nå er svaret nei, men jeg gjør så godt jeg bare kan. De dagene jeg har alle tre alene hjemme, ser det ut som en bombe har truffet stua, men så fort de er i seng gjør jeg et skippertak så det ikke skal flyte helt ut..

Rydding, husarbeid generellt og klesvask er nærmest heltidsjobb med tre barn..!

Anonymous poster hash: dac42...c24

Skrevet

Ja, om man setter barnas behov til side så :) Ikke alle som ønsker å gjøre det.

Anonymous poster hash: c2e1e...6c7

Skrevet

Nå har ikke babyen kommet ennå, men nei det kan jeg aldri tenke meg at leiligheten vår kommer til å være.

Jeg har ikke noe mål om å ha det strøkent i dag, så jeg ser ikke noe poeng i å sette i gang med det når det kommer en baby :P

Skrevet

Ja, om man setter barnas behov til side så :) Ikke alle som ønsker å gjøre det.

Anonymous poster hash: c2e1e...6c7

For en latterling ting å si. Så alle som klarer å holde det rent og ryddig hjemme er dårlige foreldre som ikke bryr seg om ungene sine?

Jeg har det ikke perfekt hjemme, som sagt er det ryddig, men kan fint være støvete, og vinduspuss prioriteres ikke her, men det er fordi jeg ikke gidder, ikke fordi det hadde gått på bekostning av barnets behov. Jeg gjør jo en masse andre ting som kunne vært byttet ut med husarbeid om det var viktig for meg. Trene, lese, pusle i hagen, sitte på internett, en times tid med TV hver kveld... Å kutte bare en av disse tingene ville gitt meg tid nok til å ha strøkent hus, uten at det hadde tatt noe som helst tid fra barnet.

men klart, en god mor skal vel vie hvert minutt til barnet, og skal vel hverken trene, lese, ha en hobby eller på noen måte ta vare på seg selv.

Skrevet

Hvorfor ironisk? Det finnes da de som har strøkent hus selv om de har småbarn.Anonymous poster hash: 98047...34f

Ja, om man setter barnas behov til side så :) Ikke alle som ønsker å gjøre det. Anonymous poster hash: c2e1e...6c7

Jeg er en av dem som stort sett har strøkent hus og jobber selvfølge for å ha det! Med unntak av barnas soverom og loftsstue, der rydder vi ca. en gang i uka :) jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, spesielt viss jeg får plutselig besøk! Syns det er spesielt viktig med rene toaletter. Blir sjokkert over hvor skittne do folk har! Enkelte har hjem tatt ut fra et interiør toalett, men vaske dassen gidder de ikke! Ekkelt! Jeg vasker ikke badet oftere enn ca. en gang i uka, likevel blir doen vår aldri grumsete i bunn eller overgrodd av urinflekker!det sier jo litt om hvor sjelden folk vasker.. Vi er to voksne og to barn som bruker toalettet hos oss :) bare fordi en har rent og ryddig hjem så betyr det at vi ikke bruker nok tid på barna?! Latterlig. Jeg rydder osv. når barna ser barne tv eller leker selvstendig.

Anonymous poster hash: 94c12...a06

Skrevet

Hvis man skal ha det så perfekt er det noe galt. Helt i orden å ha det rent og ryddig, men med barn må det gå an at det ser ut som det bor folk der..

Jeg synes det er viktigere å kose seg med barna enn å stresse med et perfekt hus.

Skrevet

*interiør magasin

Anonymous poster hash: 94c12...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...