Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Mat, rengjøring og pleieprodukter? Vet at Coop har et økologisk merke, men er dette egentlig bra? Hvor er det billig og bra økologisk mat? Er det noe økologisk det lønner seg å kjøpe i Sverige? Hvilke rengjøringsprodukter (hus, kopp-/kles-/kroppsvask) er best for miljøet? Vet det meste blir godkjent og svanemerket og alt det der, men folk som virkelig setter seg inn i dette finner jo ut noe annet.. Og hva med pleieprodukter til mor og barn? Anonymous poster hash: f1fd9...77c
bIomstre Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Nei, har ikke satt meg inn i det. Men Grønn hverdag har vel en del lister som det kan være greit å starte med hvis man ønsker det? Tenker det finnes en del blogger hvis man leter også.
soleien Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 jeg har heller ikke satt meg sånn veldig inn i det, men prøver å være litt miljøbevisst da jeg tror det er best for både liten og stor. Får ikke helt mannen med på det, men kjøper økologiske produkter fra greenpeople.no som sminkefjerner, ansiktskrem, shampoo, solkrem o.l. Er fornøyd med de, samvittigheten og Bruker stor sett mikrofiber fra enjo til rengjøring av bad, støvtørking og gulvvask, føler at det blir vel så rent som da jeg brukte jif-produkter. Kan ikke så mye om økologisk mat, har en mann som ikke ser vitsen når vanlig mat er billigere.. men følger spent med på om andre har noe å komme med ifht mat osv..
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Alle merkinger og lignende for trygg øko mat finner du info om på økologisk.no, tror jeg det heter. Dersom det er feil så bare google det, det er en egen info sode om dette... Anonymous poster hash: 06a3d...1f7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Finnes også en rekke økologiske, helt fri for jemokaler osv, av vaskemiddler, såper, bind, tamponger, bleier ++++ jeg bestiller mange varer på nettet, men det er ett større utvalg nå enn før i vanlige dagligvarebutikker, så tenker at det ikker er så lenge til vi finner det meste i vanlige butikker: Anonymous poster hash: 06a3d...1f7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Jeg kan en del, men er ikke så prisbevisst. Handler mye økologisk på Helios, helsekosten og min lokale Menybutikk. Vil anbefale deg å abonnere på et blad som heter Ren Mat. Sjekk ut hjemmesiden deres. De skriver om mer enn mat, feks rengjøring osv. http://www.renmat.no/renmat/ Anonymous poster hash: 3a56c...fd2
Steget Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 Jeg liker merket til coop, anglamark. mye større utvalg av det i Sverige, feks vaskemidler jeg ikke har funnet her. anbefaler boka Grønn og skjønn. en bok å bli inspirert av, og mange gode tips. jeg liker også den økologiske serien til body shop.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #8 Skrevet 6. juli 2013 Etter at en produsent av "økologiske" landbruksprodukter viste seg å være en skikkelig juksemaker, OG samtidig fortalte at "sånn gjør vi jo alle vi som produserer økologisk", så mista jeg all tiltro til den bransjen, gitt. Anonymous poster hash: 9e5a3...2d7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #9 Skrevet 6. juli 2013 Nå er jeg litt gledesdreper for de som bruker økologisk melk...Men dere forstår d at d ikke er egne melkebiler for økologisk melk? Supert hvis dere har troen på økologisk og at d er bedre:) Men jeg har også fått et litt kynisk forhold til d. Satser i stedet på mat fri for palmeolje, vasker med enjo, bruker vaskemidddel uten parfyme og tilsetningsstoffer etc. Resirkulerer og er glad i gjenbruk. Så lenge folk er bevisste og forsøker 0 gjøre en innsats er d bra:)men som sagt har jeg liten tro på de økologiske produktene i den sammenhengen. Anonymous poster hash: 7fb74...108
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 Økologisk er som oftes ikke så billig. Og nå det kommer til mat så holder det ikke like lenge som vanlig mat. Men det er fordi det ikke er sprøytet med kjemikalier og inneholder ikke kunstige tilsetning som gjør at det skal holde. Ikke alltid det ser like friskt ut fordi det ikke er tilsatt fargestoffer. Og da tenker jeg at det sier sitt og at valget er enkelt. Hvorfor velge noe som inneholder ting som er direkte usunt og ofte giftig? Hvis man planlegger innkjøp av mat unngår man og måtte kaste noe. Her i huset er Burts bees en favoritt av pleieprodukter. Jeg bruker shampo og balsam, egen dusjsåpe/shampo til barna som er tårefri og oljen bruker vi til bleieskift. Ecover skyllemiddel, vaskepulver og rengjøringsprodukter, samt noe fra sonett også. Bruker økologisk melk fra tine og velger det økologiske alternativet i butikk dersom det er mulig. Disse produktene er rene og gode produkter for kroppen og inneholder ikke noe som er farlig for naturen når det skylles ut i avløpet. Enkelte "vanlige" produkter er faktisk med på å ødelegge grunnvannet på lengere sikt. Og økologisk melk har selvfølgelig egne melkebiler. F.eks Tine og Rørosmeieriet er godkjent av Debio som stiller høye krav til alle som får deres stempel. Anonymous poster hash: 38332...f12
Appelsindyret Skrevet 6. juli 2013 #11 Skrevet 6. juli 2013 Ja! Har satt meg inn i dette Vet at Coop har et økologisk merke, men er dette egentlig bra? Ja synes dette er et godt merke generelt MEN i danske Tænk forbrukerblad viste det seg at det fantes spor av sprøytemidler i änglamark risen... Et Anne merke som heter Urtekram som også selges bla. På Coop kom best ut Hvor er det billig og bra økologisk mat? Synes Coop obs har ganske rimelige grønnsaker, frukt også. Er det noe økologisk det lønner seg å kjøpe i Sverige? Akkurat i Sverige vet jeg ikke, men Danmark derimot har mye bra og billig økologisk. Storhandlet da jeg var der sist. Hvilke rengjøringsprodukter (hus, kopp-/kles-/kroppsvask) er best for miljøet? Vet det meste blir godkjent og svanemerket og alt det der, men folk som virkelig setter seg inn i dette finner jo ut noe annet.. Her bruker jeg Eco Ver oppvask middel til oppvaskmaskin og for "manuell" oppvask, vaskemiddel til vaskemaskin og ullvask, litt dyrt da... Og hva med pleieprodukter til mor og barn? Jeg bruker Weleda, et merke som bare er helt fantastisk! Bruker også Urtekram og L'occtitane Bare å spørre hvis du lurer på noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå