Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Kjæresten og jeg skal på vår første tur sammen. Så tenkte vi oss på fjellet han er mye på tur i fjellet, mens det er le går siden jeg var. Hvor vil dere anbefale? Jeg er sprek og glad i å gå. Men jeg vil dit det er vakrest, mest urørt og villest! Han har vært alle steder og ba meg velge.. Men har ikke peiling! Så kjøre turforening hjelp en stakkars bypike!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Ingen av disse stedene er uførte!! Personlig synes jeg Rondane er litt kjedelig, Liker Jonunheimen best. Galdhøpiggen og Besseggen erjo steder hvor du går i flokk nå i høysessongen, men samtidig er det fantastiske steder i flott vær! ( på søndag mener jeg det var over 200 taulag over breen fra Juvasshytte!) Hva med å prøve noen av de litt mindre turistifiserte toppene? Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Okei det er jo litt kjedelig.. Hmm hvilke steder anbefaler du da? Jeg har lite peiling. Sto mye på ski på juvassbreen som ung, men ellers helt grønn. Vi bor i Oslo og kjører i morgen etter jobb.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Okei det er jo litt kjedelig.. Hmm hvilke steder anbefaler du da? Jeg har lite peiling. Sto mye på ski på juvassbreen som ung, men ellers helt grønn. Vi bor i Oslo og kjører i morgen etter jobb. Hvis du bare skal gå en dag, så kan du f.eks gå Bukkelægeret isteden for Besseggen. Mye mer "villt" synes jeg selv om det fortsatt er mange som går der også. Eller hva med å gå til Fanaråkhytta? Garantert ikke like mange med i taulaget der:) Glitterting er også betydelig mindre turistifisert enn Galdhøpiggen Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Jeg har vært alle steder. Ingen av de er urørte! Det er jo de mest turistaktig stedene du lister. Hvis det er uten barn hadde jeg valgt Galdhøpiggen eller Besseggen. Synes de er mest spektakulære. Anonymous poster hash: e1c56...33a
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Glittertid muligens da? Vi skal bo i telt :/ så må bytte ut pumpsene med fjellstøvler og jensenseng mot liggeunderlag. Så muligens Glitterting da? Så blir det iallfall litt glitter og glam feeling Det er uten barn. Vår første kjærestetur!! gleder meg!
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Glittertind, ev Besseggen. Galdhøpiggen er en kort tur og litt kjip, men flott utsikt underveis. Jeg ville gått for Besseggen, som er midt mellom pigger og Glittertind rent fjellteknisk.
HvittHus Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Det er vått i hele Jotunheimen enda, så vanntette fjellsko og gamasjer er nødvendig. Vi var på tur sist fredag og fjellstøvlene til datteren klarte ikke de store mengdene med veske, så hun måtte ha poser i skoene. Ellers er det mange flotte turer i Jotunheimen med lite folk, men med kun to dager til rådighet blir utvalget litt lite. Mannen foreslår Leirungsdalen. Gå inn til tyskerplassen og sett opp teltet der. Fra dette stedet har du flere topper i grei gåavstand. Værmeldingen er også grei for dette stedet. Her finner du et blogginnlegg om samme turen: http://tinderanglerne.blogspot.no/2009/06/to-rangledager-med-basecamp-i.html
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Å tusen takk! Det skal je foreslå for generalen Siste spm er det usporty om jeg tar med en flaske rødvin? Eller er det bare vann som gjelder?
Berta_78 Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Så romantisk! Vet ikke hvor lenge dere skal være borte, men jeg ville nok valgt Jotunheimen og teltet et sted rundt Skogadalsbøen pluss tatt en natt på Fanaråken på 2068 moh (sove på hytta) og stå opp grytidlig for å se soloppgangen over fjellheimen. Jeg lover, ingenting kan måle seg med den!! Kanskje jeg villle tatt Store Skagastølstind som en skikkelig utfordring også, alltid gøy å teste seg selv og hverandre litt ;-) Og vin er påkrevet!
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Å det hørtes romantisk ut Berta!! Det vil jeg! Vil se soloppgang med kjekken gleder meg skikkelig! Har en tøff tid bak og foran meg så det blir godt med et avbrekk fra hverdagen! Da blir det vin, oi må hjem å vaske ullsokker da muligens.. Nå sitter jeg med en giga kaffekopp på cafe og bare smiler! Blondi på tur aldri sur! Takker r mange gode tips sportydibs! Skal jeg være med denne mannen blir jeg vel snart erfaren på dette jeg også
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Å tusen takk! Det skal je foreslå for generalen Siste spm er det usporty om jeg tar med en flaske rødvin? Eller er det bare vann som gjelder? Vin er absolutt påkrevet. Her på polet selger de faktisk vin i tur-pakning:) Vi pleier alltid å ha med en toppdram:) Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Å tusen takk! Det skal je foreslå for generalen Siste spm er det usporty om jeg tar med en flaske rødvin? Eller er det bare vann som gjelder? Vin er absolutt påkrevet. Her på polet selger de faktisk vin i tur-pakning:) Vi pleier alltid å ha med en toppdram:) Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5 Håhåhå! Det skl jeg innføre! Startdram og toppdram! Samt turvin nei dette blir moro. Meeeen om dere må skikkelig på do hva gjør dere da??? Altså nr 2 :/
Gjest sug lut Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 Okei det er jo litt kjedelig.. Hmm hvilke steder anbefaler du da? Jeg har lite peiling. Sto mye på ski på juvassbreen som ung, men ellers helt grønn. Vi bor i Oslo og kjører i morgen etter jobb. Hvis du bare skal gå en dag, så kan du f.eks gå Bukkelægeret isteden for Besseggen. Mye mer "villt" synes jeg selv om det fortsatt er mange som går der også. Eller hva med å gå til Fanaråkhytta? Garantert ikke like mange med i taulaget der:) Glitterting er også betydelig mindre turistifisert enn Galdhøpiggen Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5 Støtter denne. Bukkelægret og Glittertind er gode alternativer til køgåing.
bIomstre Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Nåh, det høres kos ut! Ville bare si god tur! Ser ut som været blir bra
Gjest sug lut Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Å tusen takk! Det skal je foreslå for generalen Siste spm er det usporty om jeg tar med en flaske rødvin? Eller er det bare vann som gjelder? Vin er absolutt påkrevet. Her på polet selger de faktisk vin i tur-pakning:) Vi pleier alltid å ha med en toppdram:) Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5 Håhåhå! Det skl jeg innføre! Startdram og toppdram! Samt turvin nei dette blir moro. Meeeen om dere må skikkelig på do hva gjør dere da??? Altså nr 2 :/ Da finner man en stein, type stor. Husk å pakke dorull i plastpose og lett tilgjengelig i ytterrom på sekken.
Gjest sug lut Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 (endret) Så romantisk! Vet ikke hvor lenge dere skal være borte, men jeg ville nok valgt Jotunheimen og teltet et sted rundt Skogadalsbøen pluss tatt en natt på Fanaråken på 2068 moh (sove på hytta) og stå opp grytidlig for å se soloppgangen over fjellheimen. Jeg lover, ingenting kan måle seg med den!! Kanskje jeg villle tatt Store Skagastølstind som en skikkelig utfordring også, alltid gøy å teste seg selv og hverandre litt ;-) Og vin er påkrevet! Støtter prinsipielt denne. Men Storen krever klatring, det blir vel litt drøyt. Turforslag 1. Buss til Årdal, gå til Vettismorki, videre til Skogadalsbøen, så over Keiserpasset til Fannaråkhytta, og ut til Sognefjellsveien. Buss hjem. Turforslag 2. om mannen er veldig fjellvant og du føler deg sprek: Buss til Årdal, inn til Vetti gård og opp det som er verdens bratteste gangbare li iflg meg (spis blåbær rett fra riset uten å bøye deg og uten å bruke henda) til Stølsmaradalen, derfra opp via Snørestødet og Midtmaradalen og via hytta på Bandet og over til Turtagrø, buss hjem over Sognefjellet. Endret 4. juli 2013 av sug lut
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 .Sto mye på ski på juvassbreen som ung Præhæhæ, nå fikk du meg til å føle meg utgammal! Men anyhoooo, good tur, kos dere masse. Regner med det er han "naboen" min du skal på tur med?
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 .Sto mye på ski på juvassbreen som ung Præhæhæ, nå fikk du meg til å føle meg utgammal! Men anyhoooo, good tur, kos dere masse. Regner med det er han "naboen" min du skal på tur med? Gamla! Å Neida du! Dette er ikke han, dette er en annen. En av typen " full klaff med engang så la oss gå all in" Skal fb deg navnet så du kan stalke
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Å tusen takk! Det skal je foreslå for generalen Siste spm er det usporty om jeg tar med en flaske rødvin? Eller er det bare vann som gjelder? Vin er absolutt påkrevet. Her på polet selger de faktisk vin i tur-pakning:) Vi pleier alltid å ha med en toppdram:) Anonymous poster hash: 0a5a5...9b5 Håhåhå! Det skl jeg innføre! Startdram og toppdram! Samt turvin nei dette blir moro. Meeeen om dere må skikkelig på do hva gjør dere da??? Altså nr 2 :/ Da finner man en stein, type stor. Husk å pakke dorull i plastpose og lett tilgjengelig i ytterrom på sekken. Jaha var det jeg tenkte! Jaja ingenting skriker mer "i ett med naturen enn mose i rumpesprekken" men blåbær veier opp en solid del! Tro om det er blåbær nå? Håper du har rett hva været angår Blomstre for jeg har ikke regnbukse :/
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #21 Skrevet 4. juli 2013 Siste spm eg LoVER!! Hva pakker jeg med av klær? Sexy undertøy og nelisje utgår har je skjønt.. Men er det ullsokk temperatur? Hva går man i? Jeans? Joggebukse? Treningstights?
Gjest sug lut Skrevet 4. juli 2013 #22 Skrevet 4. juli 2013 Siste spm eg LoVER!! Hva pakker jeg med av klær? Sexy undertøy og nelisje utgår har je skjønt.. Men er det ullsokk temperatur? Hva går man i? Jeans? Joggebukse? Treningstights? Ullsokk er alltid best, uavhengig av temperatur er det mest behagelig i støvlene, også når (merk, ikke "hvis") du blir våt. Jeg går forøvrig ikke i støvler siden beina ikke tåler det, men i "fjellsko" type goretex. To skift (ett på kropp, ett i sekk) undertøy, ditto ulltrøye/longs, ikke jeans eller joggis for de tørker ALDRI igjen, heller ei lett overtrekksbukse, regntøy jakke OG BUKSE, lue og votter (kødder ikke, essensielt), shorts og t-skjorte om du har flaks med været, ullgenser (jeg liker det best) eller fleece, ( og velg gjerne sports-bh siden den tørker kjappere), tre par sokker (tynn ull).
Gjest Anybody Skrevet 4. juli 2013 #23 Skrevet 4. juli 2013 Siste spm eg LoVER!! Hva pakker jeg med av klær? Sexy undertøy og nelisje utgår har je skjønt.. Men er det ullsokk temperatur? Hva går man i? Jeans? Joggebukse? Treningstights? Ullsokk er alltid best, uavhengig av temperatur er det mest behagelig i støvlene, også når (merk, ikke "hvis") du blir våt. Jeg går forøvrig ikke i støvler siden beina ikke tåler det, men i "fjellsko" type goretex. To skift (ett på kropp, ett i sekk) undertøy, ditto ulltrøye/longs, ikke jeans eller joggis for de tørker ALDRI igjen, heller ei lett overtrekksbukse, regntøy jakke OG BUKSE, lue og votter (kødder ikke, essensielt), shorts og t-skjorte om du har flaks med været, ullgenser (jeg liker det best) eller fleece, ( og velg gjerne sports-bh siden den tørker kjappere), tre par sokker (tynn ull). Når jeg blir våt faktisk.. Jau jau! Ok sportsbh blir det da og ullundertøy. Lue og votter må hentes ned fra loftet.. Jajaoppsøker kulden når det endelig er sommer Men det er romantisk! Og vakkert får låne skallklær av mannen da dette ikke er noe jeg eier og fjellstøvler av mamma juhu! Kos med bål, vin og røverhistorier! Da må jeg nesten legge frem klær så jeg ikke glemmer noe takker igjen! For gode råd og klestips! Hva skulle jeg gjort uten dib " levende Google"
Gjest sug lut Skrevet 4. juli 2013 #24 Skrevet 4. juli 2013 (endret) Siste spm eg LoVER!! Hva pakker jeg med av klær? Sexy undertøy og nelisje utgår har je skjønt.. Men er det ullsokk temperatur? Hva går man i? Jeans? Joggebukse? Treningstights?Ullsokk er alltid best, uavhengig av temperatur er det mest behagelig i støvlene, også når (merk, ikke "hvis") du blir våt. Jeg går forøvrig ikke i støvler siden beina ikke tåler det, men i "fjellsko" type goretex. To skift (ett på kropp, ett i sekk) undertøy, ditto ulltrøye/longs, ikke jeans eller joggis for de tørker ALDRI igjen, heller ei lett overtrekksbukse, regntøy jakke OG BUKSE, lue og votter (kødder ikke, essensielt), shorts og t-skjorte om du har flaks med været, ullgenser (jeg liker det best) eller fleece, ( og velg gjerne sports-bh siden den tørker kjappere), tre par sokker (tynn ull). Når jeg blir våt faktisk.. Jau jau! Ok sportsbh blir det da og ullundertøy. Lue og votter må hentes ned fra loftet.. Jajaoppsøker kulden når det endelig er sommer Men det er romantisk! Og vakkert får låne skallklær av mannen da dette ikke er noe jeg eier og fjellstøvler av mamma juhu! Kos med bål, vin og røverhistorier! Da må jeg nesten legge frem klær så jeg ikke glemmer noe takker igjen! For gode råd og klestips! Hva skulle jeg gjort uten dib " levende Google" God tur og kos deg voldsomt, men ikke regn med bål - det er lite brennbart i fjellet. Men mannen har sikkert et kokeapparat så dere kan lage varm mat og kaffe! Og har du max flaks har du knallvær, men du kan godt også få fire årstider på en dag Endret 4. juli 2013 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #25 Skrevet 4. juli 2013 Off, besseggen er jaffal ingen søndagstur for å si d sånn,! Mye bratt, noen plasser klatring! Skiftende vær og laaaangt.... Veldig mye oppog ned! Jeg skal ALDRI gå sen turen igjen..... Viktig med fjellsko med godt grep! Anonymous poster hash: 03849...354
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå