millemille Skrevet 4. juli 2013 #26 Del Skrevet 4. juli 2013 (endret) Det skal stå på førerkortet ditt om du er pliktet til å bruke linser/briller ved kjøring. Min svigerinne må det. Så om det ikke står.... NEI, du er IKKE pliktet til å kjøre med dette. Men jeg ville sagt det var uansvarlig av deg å la det være, fordi det kan stå liv på spill om du en dag ikke ser noe du burde sett. Ikke bare ditt liv, men også imøtekommende trafikk's liv... Men igjen, du har helt rett på på å velge selv om du vil kjøre med eller uten linser/briller. Anonymous poster hash: a4ea1...ef4 Selvfølgelig kan man være pliktig til det dersom det ikke står på førerkortet! Synet endrer seg hele livet, så dersom du ikke hadde behov da du tok lappen kan dette forandre seg! Optikeren har meldeplikt. Så om du sjekker synet, og det er for dårlig til å kjøre bil, er optikeren pliktig til å melde fra om dette. Tester du ikke synet, så er det klart at det KAN være pliktig, men det ER ikke pliktig før dette er oppført på førerkortet. Anonymous poster hash: a4ea1...ef4 Hvis du mistenker dårlig syn er du pliktig til å få dette sjekket. Hva om man havner i en ulykke og dreit i å sjekke synet og det viser seg at man ser for dårlig? Null problem, siden det ikke stod på førerkortet? Og hvem har optiker meldeplikt til? Endret 4. juli 2013 av millemille Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144061989-har-jeg-lov-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil-uten-brillerlinser/page/2/#findComment-145492015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #27 Del Skrevet 4. juli 2013 Det skal stå på førerkortet ditt om du er pliktet til å bruke linser/briller ved kjøring. Min svigerinne må det. Så om det ikke står.... NEI, du er IKKE pliktet til å kjøre med dette. Men jeg ville sagt det var uansvarlig av deg å la det være, fordi det kan stå liv på spill om du en dag ikke ser noe du burde sett. Ikke bare ditt liv, men også imøtekommende trafikk's liv... Men igjen, du har helt rett på på å velge selv om du vil kjøre med eller uten linser/briller. Anonymous poster hash: a4ea1...ef4 Selvfølgelig kan man være pliktig til det dersom det ikke står på førerkortet! Synet endrer seg hele livet, så dersom du ikke hadde behov da du tok lappen kan dette forandre seg!Optikeren har meldeplikt. Så om du sjekker synet, og det er for dårlig til å kjøre bil, er optikeren pliktig til å melde fra om dette. Tester du ikke synet, så er det klart at det KAN være pliktig, men det ER ikke pliktig før dette er oppført på førerkortet. Anonymous poster hash: a4ea1...ef4 Hvis du mistenker dårlig syn er du pliktig til å få dette sjekket. Hva om man havner i en ulykke og dreit i å sjekke synet og det viser seg at man ser for dårlig? Null problem, siden det ikke stod på førerkortet? Og hvem har optiker meldeplikt til? Jeg er enig med det om at man bør få synet sjekket ved mistanke om endringer, men også jevnlig, fordi synet kan endre seg såpass gradvis at man ikke enser det. Jeg er usikker på om man egentlig er pliktet til dette, eller om det bare er noe man bør gjøre, så jeg skal ikke uttale meg mer om det. Optikeren har meldeplikt til fylkesmannen. http://www.optikerne.info/optikeren/optikeren201004.pdf (jeg siterer deler av teksten, men teksten er å finne på side 33. "1.5 Meldeplikt"): "Optikeren plikter å oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet dersom det etter en synsundersøkelse kommer fram at pasienten ikke har tilfredsstillende syn etter førerkortforskriften. I denne forbindelse skal optikeren opplyse om innholdet i førerkortforskriften. Optikeren skal samtidig sende melding til Fylkesmannen, jamfør lov om helsepersonell § 34, om at slik oppfordring er gitt. Denne type melding er unntatt fra taushetsplikten. Førerkortinnehaver skal levere inn førerkortet til politiet. Dersom synsnedsettelsen antas å være kortvarig, skal det ikke sendes melding til Fylkesmannen. Hva som er å anse som kortvarig må vurderes konkret. Selv en antatt ikke-varig helsemessig tilstand kan tilsi at vilkåret for å gi opplysninger kan anses oppfylt. Det kan være en tilstand som varer noen uker. Det skal merkes med kode 01 i felt 12 på baksiden av førerkortet dersom pasienten plikter å bruke briller eller kontaktlinser ved bilkjøring for å tilfredsstille synskravene. Hvis pasienten ikke tilfredsstiller synskravet uten korreksjon og det ikke er avmerket i sertifikatet at han må bruke briller under kjøring, skal det sendes melding til Fylkesmannen, slik at førerkortet blir rettet opp. Dersom kode 01 står helt nederst på førerkortet i felt 12 betyr det at korreksjon er nødvendig i alle klasser. Men om 01 plasseres i felt 12 bak aktuell førerkortklasse gjelder korreksjonskravet kun for denne klassen." Kilder: Vegtrafikkloven Forskrift om førerkort Helsekrav til førerkort – en veiledning (www.shdir.no) http://www.fylkesmannen.no Lov om helsepersonell www.lovdata.no Bruun, S. (2006). ”Optikere og førerkort for motorkjøretøy”. Optikeren 4/06 Lewandowski, I. (2001). ”Meldeplikt i førerkortsaker”. Optikeren 6/01 s. 4-7 Stensholt, E. B. (2001) ”Førerkortforskrifter og fylkeslegenes retningslinjer ved dispensasjonssaker”. Optikeren 6/01 s.19-22 Anonymous poster hash: a4ea1...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144061989-har-jeg-lov-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil-uten-brillerlinser/page/2/#findComment-145492042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2013 #28 Del Skrevet 4. juli 2013 Da jeg tok lappen fikk jeg spørsmål om jeg brukte linser/briller. Jeg svarte ja, ellers ser jeg ikke så mye (bruker alltid linser). Det er likevel ikke merket noe på lappen min, i felt 12 står det ikke noe. Jeg hadde den gang -3.25, bruker i dag -2.75. Jeg mener det er totalt uansvarlig å kjøre bil for meg uten linser eller briller. Jeg hadde ikke hatt problemer med å holde bilen på veien, overholde vikeplikt osv. MEN, jeg ville knapt ha sett hva som står på et eneste skilt med skrift. Varselskilt med fartsgrense ville jeg kanskje ha skimtet om jeg prøvde. På mange måter er jeg i stand til å kjøre. Men jeg mener det er totalt uansvarlig og uakseptabelt å kjøre om man ikke har bedre syn. Hvis f.eks. et barn er kledd i klær med farger som matcher bakgrunnen ville jeg som nærsynt mye senere å oppfatte dette, og ville dermed også trolig ha reagert for sent hvis en situasjon skulle oppstå. Jeg kunne aldri ha levd med meg selv om jeg ble ansvarlig for andres ulykke, skade eller liv fordi jeg selv ikke hadde giddet å ha på briller eller linser. Er linsene ødelagt eller jeg ikke finner brillene så kjører jeg ikke. Så enkelt er det! HI - jeg er enig med mannen din! Jeg og en venninne kjørte langtur, bare hun som hadde lappen den gangen. Hun lurte flere ganger på hvor langt vi hadde igjen. Jeg lo og spurte om hun ikke kunne lese. Da hadde vi akkurat kjørt forbi et svært (!) skilt som anga hvor mange kilometer det var igjen dit vi skulle. Hun trodde meg ikke. Da begynte vi å sammenligne - jeg sa når jeg kunne se det som stod på skilt, hun sa fra når hun gjorde det. I høye hastigheter hadde hun ikke sjanse til å få med seg hva som stod. Etter det dro hun til optiker og fikk briller/linser. Hun ble ganske skremt hvor lite hun hadde sett og hvor mye hun hadde gått glipp av mens hun fremdeles kjørte uten linser. Hun går ofte uten briller eller linser ellers, men kjører aldri bil uten. Anonymous poster hash: b5c4a...911 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144061989-har-jeg-lov-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil-uten-brillerlinser/page/2/#findComment-145493635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå