Junifrue Skrevet 3. juli 2013 #1 Del Skrevet 3. juli 2013 Jenta mi er 8 uker og sover stort sett kun oppå meg eller i armene mine. Om dagen prøver jeg alltid å legge henne fra meg når hun sovner, men da våkner hun som oftest med en gang eller etter en liten stund. Om natta prøver jeg alltid først å legge henne i egen seng, så i senga vår, men da ligger hun enten i evigheter og småsutrer eller så er det samme greia som om dagen. Får hun komme opp på brystet sovner hun med en gang. Hun har det trangt når hun legges ned og som oftest pakker jeg henne godt inn i teppet hennes (som også lukter meg fordi hun har det rundt seg når hun sover i armene mine om dagen også) før jeg legger henne ned så det ikke skal bli den store temperaturforandringen. Hvordan får jeg henne til å godta å ligge alene? Jeg får jo ikke gjort noe! Har prøvd bæresjal, men hun syns ikke det var noe stas. Og om natta ender jeg faktisk opp med å vekke henne fordi jeg blir så innmari varm og klam at jeg bare må legge henne ned litt. Hun godtar jo ikke å ligge på armen min engang, der MÅ være oppå brystet mitt med mage mot mage. Jeg leste forresten at de fleste familier har begynt å få en rytme på sovingen når baby nærmer seg 2 mnd, men sånn er det ikke her. Hun sover fortsatt veldig mye, og om hun ikke blir forstyrret er det ikke mye våkentid hun har om dagen, et par-tre timer kanskje. Setter pris på alt av tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 3. juli 2013 #2 Del Skrevet 3. juli 2013 du må gi babyen din litt lenger tid enn knappe 2 mnd til å føle seg trygg utenfor magen din. min sov oppå meg helt uke 11-12 og deretter måtte jeg ligge ved siden av han for at han skulle sove lenger. oftest måtte jeg bare ha han i armene mine. nå som han er 6 1/2 har han endelig begynt å sove alene. jeg fik heller ikke gjort noe før på lenge. og ikke sammenligne deg selv og babyen din med andre. alle babyer er forskjellig. bare bruk tiden til hjelp. lykke til og kos deg med babyen din i steden for å tenke på alt det du ikke får tid til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 3. juli 2013 #3 Del Skrevet 3. juli 2013 Hold ut:) jeg hadde det helt likt. Rundt 12 uker fikk han ro i seg til å sove alene, i vogn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg har jo en til som gjorde det samme, men husker ikke når hun sluttet å sove oppå meg. Men hun er født midt på vinteren, så da gjorde det ikke noe, nå sliter jeg med søvnen siden jeg blir så varm og klam med den lille varmeputa mi oppå meg. Men jeg vet jo det blir bedre etter hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 4. juli 2013 #5 Del Skrevet 4. juli 2013 Min sov oppå meg de første mnd også, prøvde etterhvert å ligge mage mot mage sidelengs... Så fjerne meg lengre og lengre vekk.. Ingen råd sånn sett men disse små ordner seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elma82 Skrevet 4. juli 2013 #6 Del Skrevet 4. juli 2013 Her var lillesøster likedan. Hun sov heldigvis greit i vugge/bæresjal om dagen, men om natta var det bare oppå meg som gjaldt. Jeg er ikke noen "flink" sover selv, så jeg sov lite/ingenting og fikk veldig vondt i ryggen, så måtte gjøre noe. Husker ikke hvor gammel hun var - var vel 1 - 2 mnd tenker jeg - da jeg begynte å ligge tett inntil henne da hun skulle sove i stedet for at hun sov oppå meg. Laget et koselig rede i dobbeltsenga som jeg og hun delte, la henne der, og så la jeg meg delvis oppå/rundt henne så hun fikk mest mulig kontakt. Lå der og holdt på henne og gav henne smokken helt til hun sov godt, så lirket jeg meg bort. I begynnelsen tok det lang tid og hun skrek en del, men det tok kortere og kortere tid. Til slutt så sovnet hun kjempefint for seg selv. For noen høres det kanskje brutalt ut at en så liten baby skulle skrike ei stund før hun sovnet, men jeg var som sagt helt inntil henne hele tida og trøstet. Alternativet var at jeg ikke skulle sove noen ting, og da hadde jeg nok neppe vært noen spesielt god mor på dagtid for henne og storebroren.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina10 Skrevet 12. juli 2013 #7 Del Skrevet 12. juli 2013 Ååå som jeg savner når han sov oppå meg:( det går plutselig over:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆chiquita☆ Skrevet 13. juli 2013 #8 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg har to små tips, det ene er å bare godta at sånn er det og prøve å nyte det, for man savner jo fort den tida når det er blitt så store at de ikke skal sove oppe deg. Det andre er avlastning. Jeg har fått både familie og venner til å stille opp med en armkrok eller mage å ligge på, så jeg får gjort litt. Og de fleste gjør jo det med glede. (Ikke om nettene da:) ) men om natta har jeg baby ved siden av meg, for han sover bedre da enn i sin egen seng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBie Skrevet 29. juli 2013 #9 Del Skrevet 29. juli 2013 Lillegutt ville stort sett ligge oppå magen og brystet mitt de første 6-8 ukene, så plutselig ville han ikke ligge der lenger nesten så jeg ble litt trist og lei meg!! Små babyer har et ekstremt behov for nærhet og det behovet bør man dekke selv om men blir sliten og ikke får gjort noe annet. Prøv å kos deg mest mulig og tenk at de kun er noen få måneder i livet ditt du får muligheten til å kose så mye med den lille skatten din, plutselig snur det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 29. juli 2013 Det har begynt å løsne litt nå Ja, det er koselig med baby på brystet, men når det er sommer og varmt blir det ganske så klamt med en liten varmeflaske oppå seg. Den siste uka har hun sovet ved siden av meg mesteparten av natta og i natt sov hun faktisk hele natta i sin egen seng for første gang. Hun har vel funnet ut at det er mer behagelig å slippe mammavarmen i tillegg til sommervarmen hele natta Hadde jeg hatt muligheten til å bo i sofaen med henne i armene hadde det jo vært greit, men med en toåring i hus så har jeg ikke hatt den muligheten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 31. juli 2013 #11 Del Skrevet 31. juli 2013 Har det helt likt mrd lisja på snart 5 uker. Hu er i tillegg prematur, så blit MYR ktoppskontant her. Pappan mener hu blir skjemt bort, og hankjefter ig smellerog truer med å kaste vogga hennes ut da hun aldri bruker den lengere. Jeg stresser ikke sånn. Kroppskontakt er bra. Og jeg.får avlaste litt når jeg har hun i vogna. Rekker omtrent ikketrille over dørstokken før hun sovner. Det går nok ovet:) Beklager evt skrivefeil. Mobilinnlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 5. august 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 5. august 2013 Nå er hun straks 3 mnd og sover mesteparten av natta i senga si, men om dagen vil hun fortsatt sove på meg eller pappaen. Har prøvd å la henne hvile i senga også, men da våkner hun etter kort tid (fordi hun er alene på rommet?). Jeg trodde hun hadde sluttet å være "sovebaby", blitt mye våken og mer misfornøyd generelt. Men etter noen dager der hun har sovet nesten hele dagen fordi hun har fått sove på armen, ser jeg at sutringen kom av for lite søvn, hun har vært blid som en sol de dagene hun har fått nok søvn. Er det noen måte å lære henne å sove for seg selv på? Å la henne skrike er og har alltid vært uaktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 5. august 2013 #13 Del Skrevet 5. august 2013 Har du prøvd å lage et lunt "rede" der hun sover? Rull sammen tepper og legg tett rundt henne så det blir trygt og godt. Man får også kjøpt såkalte babynest som man kan legge dem i. Legg også gjerne en varmeflaske inntil henne så det er varmt og godt der hun ligger. Prøv også gjerne å legge et plagg (evt en koseklut du har hatt inntil deg) du har hatt på deg (som har din lukt) sammen med henne der hun ligger. Lykke til Håper du snart får litt friere armer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 27. august 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg tar opp igjen denne litt. I flere uker har dagsovingen gått mye bedre og hun har hatt gode dupper i vogna på dagen. Har kunnet legge henne ned våken og trøtt, så har hun sovnet av seg sev. Hun kan fortsatt finne på å sove godt og lenge i vogna, men vi er tilbake til å sove på meg igjen for å få nok søvn. Hun har også vanskeligere for å finne søvnen selv, må stort sett få sovne på fanget, så legger jeg henne i vogna hvor hun ofte våkner etter en halv time. Når jeg da tar henne opp kan hun fint sove lenge oppå meg igjen, så det er ikke det at hun ikke trenger mer søvn. Skjønner bare ikke hvorfor det har gått tilbake til det gamle når det begynte å gå så bra. Nye tips? Er litt redd for å ende opp med et barn på 1 år som ikke klarer å sovne selv, selv om hun bare er 16 uker enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 27. august 2013 #15 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Ta en titt innom manuellterapeut bare for å forsikre dere om at hun ikke har noen låsninger? Kroppskontakt er jo veldig smertelindrende. Du sier hun sover godt når hun får ligge oppå dere; gulper hun mye? Refluxbarn sover jo uendelig mye bedre når de ikke ligger flatt, for da renner ikke syren tilbake igjen i spiserøret... Prøv med klosser for å heise opp hodeenden på sengen hennes + under hjulene på vogna? Her hjelper det forresten mye med lyden av kjøkkenvifte og støvsuger når dagduppene skal gjennomføres Endret 27. august 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 27. august 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 27. august 2013 Har vært hos kiropraktor pga ammetrøbbel, hun har ingen låsninger. Hun gulper ikke unormalt mye nei, og om natta sover hun helt fint i senga si. Har prøvd kjøkkenvifta ja, uten at jeg merket noen forskjell. Er liksom kroppskontakten hun vil ha virker det som Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå