Gå til innhold

Flåttvaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at utenlandske turister anbefales å ta flått vaksine om de skal feriere i sør/aust norge, svergie og finland. Jeg har jo også sett disse bussene i svergie som kjører rundt å tilbyr flåttvaksine. Nå skal vi på teltur til sørlande og reiser videre med telt inn i svergie. Bør vi da vaksinere oss med denne flåttvaksinen? Noen som har tatt den eller har andre erfaringer/råd å komme med?

Anonymous poster hash: ee954...85e
Skrevet

Fant dette:

Folkehelsinstituttet anbefaler nå at TBE-vaksine bør vurders gitt til personer som ferdes mye i skog og mark og som erfaringsmessig ofte blir bitt av flått i disse kommunene:

• Aust-Agder: Risør, Tvedestrand, Arendal, Grimstad og Lillesand
  • Vest-Agder: Kristiansand, Søgne, Mandal, Lindesnes, Lyngdal, Farsund og Flekkefjord
  • Telemark: Kragerø, Bamble, Porsgrunn
  • Vestfold: Larvik

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Den hjelper jo bare mot hjernebetennelse som kan komme med flåtten, og ikke mot borrelia... 

Anonymous poster hash: 63344...ade
Skrevet

Vi vil ikke "bare" ha hjernebetennelse heller vi.. I grunn merkelig at ikke flere tar denne vaksinen, de fleste tar jo feks. hepatitt A vaksine når de reiser til østen. Men vi frykter vel mer det ukjente som er langt borte.

Skrevet

Jeg bor i Arendal, har mann og fire barn.

Vi er mye ute i skog og mark, men det er likevel utrolig sjelden vi får flått på oss altså. Jeg har aldri hatt på meg, mannen har hatt en gang på de 15 årene vi har vært sammen, og to av ungene har hatt en hver. Altså jeg jeg til sammen plukket 3 flått av mennesker, og ingen ble syke.

Mens på hunden plukker jeg flått hver eneste dag. Tror flåtten foretrekker dyrene jeg...

Myggspray og eget flåttmiddel kan du også bruke.

Jeg hadde ikke giddet, om en av dere får flått på seg er det bare å ta den vekk. Blir det en hissig rød ring rundt bittstedet går du til legen og får antibiotika.

Anonymous poster hash: e4af5...a56
Skrevet

Antibiotika hjelper ikke mot TBE som er en virus sykdom.

Vaksine er mot TBE og hjelper ikke mot borelia. Så må fortsatt fjerne flotten så fort som mulig og følge med om det kommer en ring.

Vi har tatt den. Har hytte i Lillesand. Plukker flott hvert år av en eller annen personså vi har valgt å ta den.

Skrevet

Det er sikkert greit å ta den, men jeg er nok en sånn en som ikke frykter det nære og kjente. Jeg bor midt i flottland og har en følelse av at flott og mygg liker samme type blod. Altså min mann og datter får masse myggstikk og jeg plukker noen flott fra dem hvert år. Jeg kan selv bare huske å ha fått flott en gang, da jeg var liten, og myggen svermer lite rundt meg. Sønnen får noen myggstikk, men de klør ikke og er bare så vidt synlige, og han har og sjelden flott. Jeg følger med på bittene, men gjør ikke noe mer ut av det og er ikke redd, men jeg kan forstå frykten hos dem som ikke er vant med dem og tenker at en vaksine er greit om det kan bidra til å føle trygghet. Jeg vaksinerer meg jo mot ukjente sykdommer når jeg reiser...

Anonymous poster hash: cc103...ac7
Skrevet

Som de andre her skriver så er det borelia som er mest utbredt blant flåtten og denne finnes det ingen vaksine mot.

Anonymous poster hash: 49d2f...216

Skrevet

Antibiotika hjelper ikke mot TBE som er en virus sykdom.

Vaksine er mot TBE og hjelper ikke mot borelia. Så må fortsatt fjerne flotten så fort som mulig og følge med om det kommer en ring.

Vi har tatt den. Har hytte i Lillesand. Plukker flott hvert år av en eller annen personså vi har valgt å ta den.

Hvor mye koster den og var det nok med et stikk, eller måtte dere tilbake og ta flere sprøyter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...