Gå til innhold

henvist til tidlig sjekk pga medisinbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 8 uker og har fått innkallelse til sylehuset, gyn avdeling denne uken. Jeg får tett oppfølging pga kvisemedisiner...

Men leser på nett at det er lite å sjekke så tidlig, nakkefold osv. Hvordfor har de da kalt meg inn? Hva kan jeg vente meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Hvilen type gikk du på? Når sluttet du? Jeg gikk på Tetralysal, sluttet i januar. Kan det være skadelig for fosteret?

Beklager at jeg ikke kunne svare på spørsmålet ditt.

Skrevet

Isotretinoin. Kjenner ikke til ditt merke..

Skrevet

Usikker på hva som kan sjekkes så tidlig, men sett flere misdannelser på grunn av bruk av kvisemedisiner, så lurt å sjekke opp!

Skrevet

Vet du mer ang dette?

Hva er sjansen for at det går bra og omvendt?

Jobber du innenfor dette siden du har sett det?

Gruer meg veeeldig..

Skrevet

Uff, det er en heftig medisin:( regner med du har googlet nok om det selv og veit at det er stor risiko med graviditet med iso. Hadde du sluttet når du ble gravid eller var du fortsatt på kuren? :( uff det må være en vanskelig situasjon:(

Skrevet

Jeg sluttet når jeg var på neste kontroll... så va da gravid :/ Men har leste n plass at det er 70-80 %sjans for at det går bra.. men det er jo typisk at det ikke skjer meg

Skrevet

Iogm at jeg visste risikoen er dette noe jeg ikke har knyttet meg til, og er veldig forberedt på at jeg må ta abort. Blir veldig lett gravid (tydeligvis) så da sitter det nok neste gang. Men har selvfølgelig et lite håp en plass...

Skrevet

Oi... Isotretinoin ja. Jeg er sykepleier på ei revmatisk avd, og dersom våre pasienter skal oppstarte/blir utskrevet med det medikamentet er kvinner i fruktbar alder må de ta graviditetstest som er negativ inntil tre dager før oppstart, gå på pålitelig prevensjon, ta regelmessige graviditetstester underveis og helst ikke gå inn for å på prøve å få barn før etter 2 år fra avsluttet behandling. Denne medisinen påvirker modning, deling og forhorning av cellene, slik at prosessene i overhuden kan normaliseres, men kan som alle andre medisiner påvirke hele kroppen... Tenk deg påvirkning av eggcellene, eller påvirkning i delingsprossesen og befruktningstidspunkt. Uff :/ Det er en heavy medisin. Har ikke legen din bedt deg om å fulge noen av rådene som våre pasienter bør følge? For dette er generelle retningslinjer, hvor jeg tenker at det er rart hvis du virkelig ikke har blitt opplyst.. Men såklart, som ved røyking og alkohol, kan det gå bra. Og det i de fleste tilfeller! Jeg vet ikke hva de ser etter hos fostre på så tidlig stadie. Ser for meg at det er en utvidet ultralyd hvor de sjekker sentralnervesystemet og slikt... Håper på det aller, aller beste for deg og den lille! Mest sannsynlig, kan det gå bra. Krysser fingre! Hvor langt er du når du skal?

Skrevet

Hei! Jeg ble opplyst, og rok test hver mnd, en mnd var den utrolig nok positiv :/ vært uforsiktige rydeligvis. De anbefaler 1 mnd etter stoppet behandling for å bli gravid, dette for å helgradere seg når stoffene er utav kroppen etter en ukes tid. Men det hjelper ikke meg nå.

Jeg er på vei til ul idag, 8+4.

Krysser fingrene. Men er redd om de ikke finner missdannelser så er det noe de ikke kan se på ul lilevell..

Skrevet

Hos oss sier vi 2år pga celledelinger i hele kroppen osv... Og at de må gå på en pålitelig prevensjon eller være i stand til å ta piller hver dag. Med den medisinen bør man være "føre var" - og ikke "ettersnar" sier vi på vår avd. Men, skjedd er skjedd.. Uhell kan hende oss alle :/ Krysser fingre for at alt er som det skal idag. Masse lykke til da! :)

Skrevet

Hei!

Alt var normalt, men vi velger å avbryte selv pga risikoen. Vil ikke gå hele svangerskapet og tenke "tenk viss".. Er så mye dem ikke kan se på UL. Vil heller prøve igjen så snart mensen er tilbake og kose oss da :)

Skrevet

Oi... Isotretinoin ja. Jeg er sykepleier på ei revmatisk avd, og dersom våre pasienter skal oppstarte/blir utskrevet med det medikamentet er kvinner i fruktbar alder må de ta graviditetstest som er negativ inntil tre dager før oppstart, gå på pålitelig prevensjon, ta regelmessige graviditetstester underveis og helst ikke gå inn for å på prøve å få barn før etter 2 år fra avsluttet behandling. Denne medisinen påvirker modning, deling og forhorning av cellene, slik at prosessene i overhuden kan normaliseres, men kan som alle andre medisiner påvirke hele kroppen... Tenk deg påvirkning av eggcellene, eller påvirkning i delingsprossesen og befruktningstidspunkt. Uff :/ Det er en heavy medisin. Har ikke legen din bedt deg om å fulge noen av rådene som våre pasienter bør følge? For dette er generelle retningslinjer, hvor jeg tenker at det er rart hvis du virkelig ikke har blitt opplyst.. Men såklart, som ved røyking og alkohol, kan det gå bra. Og det i de fleste tilfeller! Jeg vet ikke hva de ser etter hos fostre på så tidlig stadie. Ser for meg at det er en utvidet ultralyd hvor de sjekker sentralnervesystemet og slikt... Håper på det aller, aller beste for deg og den lille! Mest sannsynlig, kan det gå bra. Krysser fingre! Hvor langt er du når du skal?

Hei! Ser at du jobber på revmatisk avd. Har en mann som spiser Salazopyrin En tabletter hver dag. Kan disse være skadelig for fosteret når jeg eventuelt blir gravid, eller hemmer de sædkvaliteten på noen måte? Burde han slutte mens vi prøver? Han har ikke vært hos spesialist i det siste og tør ikke å ringe henne ;) Hehe.. Takker for svar!

Anonymous poster hash: 43c85...9d6

Skrevet

Hei!

Alt var normalt, men vi velger å avbryte selv pga risikoen. Vil ikke gå hele svangerskapet og tenke "tenk viss".. Er så mye dem ikke kan se på UL. Vil heller prøve igjen så snart mensen er tilbake og kose oss da :)

Det var trist, men sikkert veldig fornuftig! Masse lykke til videre :)
Skrevet

Hei, og huff..

Jeg har vært i AKKURAT samme situasjon som deg for noen få år tilbake.

Valgte også å avbryte svangerskapet pga risiko.

Disse medisinene er sterke saker, og skal behandles med forsiktighet. 

Å bli gravid med de, er vel igrunn å be om å få misdannelser på barnet.

Du gjorde det rette.

Jeg gikk lenge å følte meg lei meg fordi jeg indelig ville ha barnet, selv om det så absolutt ikke var planlagt på noe måte.

Men jeg vet den dag idag at jeg ikke ville klart å føle på skydsfølelsen dersom noe skulle være galt med barnet i senere tid. 

Med disse medisinene skal man egentlig være minimum 30 dager pillefri før man blir gravid, pga tablettenes halveringstid. 

Leger anbefaler som ofte at man har vært 6 mnd uten piller før man forsøker.

Lykke til videre. :)

Skrevet

Takk for gode ord :)

Vi er veldig sikre på avgjørelsen vår, og prøver å tenke fremover istedet for hva som kunne blitt. 

Vi sier at dette er kun midlertidig, og vil la det stå til fremover, så er jeg plutselig her igjen, da med en mye sikrere frisk baby :) 

Herlig å vite at kvinnene i vår familie er veldig fruktbare, er vell derfor det gikk som det gikk denne gangen :P

Plutselig tilbake, da skal jeg slenge meg innom februarmagene å si HEI til dere ;)

Skrevet

Åh, så leit Frida00- men absolutt forståelig i deres situasjon.. Ikke noen lett situasjon å komme i først & fremst med tanke på alt som kan skje. Sterke saker den medisinen. Uff... Håper du tar deg tid til å sørge hvis det trengs. Tenker på deg. Og lykke til videre! :D Plutselig tilbake, når du lett blir gravid :) Har mistet i SA/MA tre ganger og blitt gravid både før første mens og etter første mens, så det er jo en viss trøst når man vet at man lett blir gravid ;)

Skrevet

Hei! Ser at du jobber på revmatisk avd. Har en mann som spiser Salazopyrin En tabletter hver dag. Kan disse være skadelig for fosteret når jeg eventuelt blir gravid, eller hemmer de sædkvaliteten på noen måte? Burde han slutte mens vi prøver? Han har ikke vært hos spesialist i det siste og tør ikke å ringe henne ;) Hehe.. Takker for svar! Anonymous poster hash: 43c85...9d6

Hos oss sier vi til menn som er i den situasjon at de ønsker familieforøkelse at de bør vente 2-3 mnd etter avsluttet behandling før de begynner å prøve. Dette fordi Salazopyrin kan gå over i hele kroppen som alle medikament, og dermed sædceller. Dette kan også gi oligospermi (dårlig sædkvalitet) eller midlertidig infertilitet.

Skrevet

Hei! Ser at du jobber på revmatisk avd. Har en mann som spiser Salazopyrin En tabletter hver dag. Kan disse være skadelig for fosteret når jeg eventuelt blir gravid, eller hemmer de sædkvaliteten på noen måte? Burde han slutte mens vi prøver? Han har ikke vært hos spesialist i det siste og tør ikke å ringe henne ;) Hehe.. Takker for svar! Anonymous poster hash: 43c85...9d6

Hos oss sier vi til menn som er i den situasjon at de ønsker familieforøkelse at de bør vente 2-3 mnd etter avsluttet behandling før de begynner å prøve. Dette fordi Salazopyrin kan gå over i hele kroppen som alle medikament, og dermed sædceller. Dette kan også gi oligospermi (dårlig sædkvalitet) eller midlertidig infertilitet.

Ok.. Tusen takk for svar! :) Er det skadelig for barnet hvis vi blir gravide under hannes behandling?

Skrevet

Isotretinoin påvirkes ikke om far bruker d

Skrevet

Isotretinoin påvirkes ikke om far bruker d

Min gubbe spiser medisin mot revmatisme, derfor lurte jeg på om det kunne være skadelig..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...