Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg "måtte" delamme, da jeg hadde for lite melk, og hun ikke la på seg noe første 2mnd.. brukte en mnd på å ta igjen fødselsvekta..!
Fikk først på kopp/medisinbeger på kveldene, men når vi innså at hun måtte få mer, fordi produksjonen min ikke ble bedre kjøpte vi inn flasker, og smokk 1.
jeg amma bestandig til alle måltider for så og fylle etter med mme.
Etterhvert når jeg trappa ned, så fikk hun pupp morgen-kveld, og flaske på dagen + fylle opp med mme på morgen/kveld.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Rådene kommer litt an på hvorfor du ønsker å delamme - så her kommer masse råd, og du får vurdere dem ut fra din situasjon, eller spørre mer spesifikt om du vil det.

Jeg anbefaler å amme så mye som mulig de første 3-4 ukene for å få melkeproduksjonen godt i gang, og også fordi det er viktigere med fullamming dess yngre barnet er (i forhold til bla. tarmfunksjonen). I forhold til melkeproduksjon er hyppighet og nattamming viktig - fordi produksjonen av prolaktin (som er latin for "for melk") er høyest etter amming og om natta. Begge deler kan være problematisk om du ønsker å delamme for å få litt lengre perioder med hvile, men det må du vurdere selv. Uansett har de fleste masse melk om morgenen, så det kan være lurt å "fullamme" fra du våkner og til i 12-tida iallfall.

Det kommer også an på om du ønsker å pumpe i stedet for ammingene. Dette er gunstig for å opprettholde en best mulig melkeproduksjon.

I tillegg er det sånn at størrelsen på barnets mage øker de første ukene, og mengden melk en baby naturlig vil spise øker gradvis. Det er lett at mengden MME som gis tidlig fortrenger mer morsmelk enn du egentlig ønsker. Etter fire uker er det ofte lettere å gi en "passe" mengde MME, både fordi mengen mat barnet trenger har stabilisert seg mer, og fordi du har blitt mer kjent med barnet og spiserytmen :-)

Så kommer spørsmålet om NÅR du bør gi MME og HVORDAN. Generelt så anbefales det å koppmate barn som får bryst, men det er tungvindt og de fleste vil ikke gjøre det så lenge. Det kan imidlertid være lurt å vente så lenge som mulig med å introdusere flaske, slik at ammingen er godt etablert med god dieteknikk. Mitt generelle råd her er å vente med flaske til ammingen har vært problemfri "ammeteknisk" i minst 4 uker.

Om du gir flaske så bruk teknikken "langsom flaskemating" som gjør at barnet må jobbe for melka, og melka kommer litt i tilsvarende rytme som fra brystet. Dette gjelder også om du bruker flasker som Medela Calma, for selv om barnet da må suge aktivt for å få ut melk, så kommer melka veldig fort dersom barnet vil suge hele tida - det skjer ikke fra brystet selv om barnet suger aldri så aktivt.

NÅR du skal supplere kommer an på hva du vil oppnå. Kanskje vil du erstatte en nattamming med MME slik at andre kan mate barnet mens du sover. Kanskje passer det bedre å gi en flaske litt utpå kvelden for å få litt lengre søvnstrekk. Kanskje vil du supplere etter hvert måltid eller feks. hver 4. time. Uansett er det viktig å følge med på mengden. Min tommelfingerregel når noen spør hvor mye melk en baby trenger er 30 ml pr time - som gir 720 ml på et døgn. En annen tommelfingerregel er 15% av vekta pr døgn frem til 4 uker, deretter fortsetter man å gi mengden ved 4 uker - men likevel slik at barnet får mer om det vil ha mer. Flaskebarn skal også selvregulere!!

Såh. Hvis du vil supplere etter amming så prøv deg frem. Barn kan fint spise 50 ml uten å være sulten, fordi de har sugebehov. Derfor er det lurt å gi maks 30-50 ml én gang og se hvordan dette påvirker amminga: hvor lang tid tar det før barnet er sultent igjen, hvordan ammer det neste gang? Så justerer du i forhold til det og i forhold til hva du vil oppnå.

Jeg har forresten skrevet "MME" når jeg egentlig mener "tillegg". Dersom du pumper så kan du selvsagt gi pumpemelka i stedet for MME :)

Uansett anbefales følgende artikler om koppmating, langsom flaskemating og delamming:

http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating

http://ammehjelpen.no/artikkel/8/Delamming

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...