Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #26 Skrevet 2. juli 2013 Unnskyld meg, men her har jeg nettopp sagt at vi klarer oss helt fint uten å ta opp ekstra lån, uten å ha buffer, med en helt vanlig økonomi og så sier dere at jeg tar dårlig økonomiske valg osv? Greit nok at jeg ikke gjør det samme som dere, men om DERE ikke klarer dere uten buffer, vil det si at dere lever LANGT over evne og ikke har mulighet til å rikke på noe som helst det da? DET er et dårlig økonomisk valg. Nei, ikke bruk meg som økonomisk rådgiver. For jeg har tatt et valg jeg klarer å leve helt fint med. Buffer er helt klart en sikkerhet, men om man klarer seg fint uten buffer en hvilken som helst periode så er en bedre rustet enn de som blir økonomisk invalide om det skjer noe med bilen eller vaskemaskinen. Vi har tilsammen en inntekt på 24.000 etter skatt. Ja, siden dere kan ta en uforutsett utgift på denne heller magre inntekten, i tillegg til å leve som normalt, så er du nok ganske god til å sno deg økonomisk likevel. Jeg for min del er glad vi har stående en del penger på konto, som sikkerhet, selv om vi har omtrent det dobbelte av din månedsinntekt i netto. Alle med litt snøring på økonomi sier det er lurt å ha en viss buffer, og da velger jeg nok heller å stole på dem enn på deg. Anonymous poster hash: 734b5...e41
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #27 Skrevet 2. juli 2013 Du verden som dere tyner Westroze da. Hun har da vel aldri tilbudt seg å gi dere økonomiske råd heller? Vel, så burde hun kanskje omformulert seg litt og skrevet at de ikke vurderte det som viktig å ha en buffer, men nå rekker det vel med tyn? Vår buffer ligger i at vi har flexilån. Da administrerer vi lånet vårt selv, betaler hvor mye vi vil og trenger vi penger til noe uforutsett så øker vi lånet selv. Takk. Burde vel omformulert meg litt ja. Vi har mulighet til noe ala det samme om vi får utgifter som blir for store til å takle, nettopp fordi vi har betalt ned såpass på lånet vårt. En annen grunn til at vi har betalt ned ekstra på lånet vårt er at vi prøver heller å "kvitte oss" med mye av lånet, for å skaffe en større egenkapital slik at vi kan få et større huslån etterhvert. Vi er begge i tillegg under utdanning, og vi kommer nok kanskje til å få oss en buffer etterhvert om vi om et år eller to får bedre jobber og høyere lønn Har tatt bedriftsøkonomi og eid et selskap (som jeg la ned pga tidsbruk, ikke økonomi). Kanskje verdt å nevne dette i første innlegget ditt? Det fremstot jo nesten av innlegget ditt at å ha buffer vare rene kreftsvulsten ;-) Anonymous poster hash: 02a33...728
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #28 Skrevet 2. juli 2013 Har du mye i lån da? Jeg tror jeg ville spart 10000 av pengene i en buffer, for det er veldig viktig å ha litt i bakhånd om noe skulle skje. Så ville jeg satt resten i lånene. Men det kommer jo egentlig også litt an på hvilke lån det er. Om det er forbrukslån ville jeg vurdert å sette i alle pengene, for det er svindyre lån. Om det er studielån kunne jeg spart de 10 000 kronene og bare satt resten i lånet. Anonymous poster hash: 7eb70...513
mamma_til_gutt Skrevet 2. juli 2013 #29 Skrevet 2. juli 2013 Unnskyld meg, men her har jeg nettopp sagt at vi klarer oss helt fint uten å ta opp ekstra lån, uten å ha buffer, med en helt vanlig økonomi og så sier dere at jeg tar dårlig økonomiske valg osv? Greit nok at jeg ikke gjør det samme som dere, men om DERE ikke klarer dere uten buffer, vil det si at dere lever LANGT over evne og ikke har mulighet til å rikke på noe som helst det da? DET er et dårlig økonomisk valg. Nei, ikke bruk meg som økonomisk rådgiver. For jeg har tatt et valg jeg klarer å leve helt fint med. Buffer er helt klart en sikkerhet, men om man klarer seg fint uten buffer en hvilken som helst periode så er en bedre rustet enn de som blir økonomisk invalide om det skjer noe med bilen eller vaskemaskinen. Vi har tilsammen en inntekt på 24.000 etter skatt. Men da har du et litt snevert syn på buffer.. Buffer er penger i bakhånd. Det være seg sparepenger, fleksilån, tilgjengelig nettoinntekt etc. Kredittkort er buffer for mange, om man håndterer det riktig. Om du har en inntekt på 24.000 og har greid de utgiftene du snakket om tidligere, er du jo nødt til å ha hatt penger tilgjengelig utover nettoinntekten din... Hadde du ikke hatt det hadde du hatt problemer nå, vil jeg tro. Når noen ber om økonomisk råd på denne måten, og å svare så ullent at folk kan ta dårlige økonomiske beslutninger pga det, er jo litt uheldig, ikke sant.. Tror nok kritikken av deg er ment som hjelp til HI, slik at hun ikke skal tro at det å legge alle midler i lån, og ha 0 i tilgjengelige midler, er en god løsning..
Tigerpote Skrevet 2. juli 2013 #30 Skrevet 2. juli 2013 Jeg må ha minimum 20000 kr på buffer, helst mye mye mer.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 2. juli 2013 #31 Skrevet 2. juli 2013 Har ikke buffer, bruker av ungenes sparepenger vi....
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #32 Skrevet 2. juli 2013 Har 0,-i buffer. Er ikke vits med buffer om man betaler ned på lån. Vil heller kvitte meg med lån enn å ha lån + buffer.Det er absolutt lurt med buffer uavhengig av lån! Trenger da ikke mange hundretusen. H a gjør du hvis vaskemaskinen ryker, tannlegeregningen blir litt større enn planlagt etc... Anonymous poster hash: 02a33...728 Hvis vaskemaskinen ryker så kjøper man ny Vaskemaskin er ikke så dyrt nå til dags at det ikke går fint å kjøpe det på den vanlige lønnen i måneden. Anonymous poster hash: 67208...997
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #33 Skrevet 2. juli 2013 Jag har 25 000 akkurat nå, samboeren har 30 000. Anonymous poster hash: 61df5...087
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #34 Skrevet 2. juli 2013 Ville vel hatt litt i buffer. Har en del, men ikke så mye som 3 mnd inntekter. Anonymous poster hash: 15fe7...aed
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #35 Skrevet 2. juli 2013 Akkurat nå har jeg 130.000 på min egen buffer og 60.000 på fellesbufferen . Skal bruke 100.000 av min egen på å betale ned ekstra på lånet nå neste mnd. Felles bufferen vil vi helst ha 100.000. Vi bor i hus, har bil og to barn, greit å ha litt. Så bruker vi av bufferen hvis vi feks skal på en dyr ferie eller har lyst på noe nytt som er dyrt. Anonymous poster hash: 55e19...59c
Gjest Vicky Pollard Skrevet 2. juli 2013 #36 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har et par Mill.. i buffer... Vet aldri hva som kan skje, kanskje Ferrarien ryker...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #37 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har et par Mill.. i buffer... Vet aldri hva som kan skje, kanskje Ferrarien ryker... Lengre oppe hadde du ikke buffer og brukte ungene sine penger. Kanskje du bare vil dramatisere litt her? Anonymous poster hash: 15fe7...aed
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #38 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har et par Mill.. i buffer... Vet aldri hva som kan skje, kanskje Ferrarien ryker... Lengre oppe hadde du ikke buffer og brukte ungene sine penger. Kanskje du bare vil dramatisere litt her? Anonymous poster hash: 15fe7...aed Ikke hørt om ironi før du? Anonymous poster hash: cbcee...e9f
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #39 Skrevet 2. juli 2013 Vi ha 200.000 i buffer. Noe av dette går snart til ny bil. Alle bør ha minst en brutto mnd lønn i buffer tenker jeg. Med hus og bil og barn oppstår det jevnlig ting som koster ekstra utover vanlig budsjett. Anonymous poster hash: 106b8...526
Gjest Vicky Pollard Skrevet 2. juli 2013 #40 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har et par Mill.. i buffer... Vet aldri hva som kan skje, kanskje Ferrarien ryker... Lengre oppe hadde du ikke buffer og brukte ungene sine penger. Kanskje du bare vil dramatisere litt her? Anonymous poster hash: 15fe7...aed Næææhh....
Miamimom Skrevet 2. juli 2013 #41 Skrevet 2. juli 2013 Vi har flexilån, og såpass økonomi at vi kan kjøpe ny stekovn, vaskemaskin o.l hvis det skulle ryke uten å bruke av oppsparte midler. Men nå har det seg slik at en ulykke kommer sjelden alene, og med to dyre biler,hus, hytte og alt som hører med blir reparasjoner ofte laangt dyrere en hva en skarve oppvaskmaskin koster. Da er det veldig greit med en buffer så man ikke trenger å gjøre store innhogg i det disponible på lånet. I tillegg finner du vel ikke den forbrukerøkonom som ikke anbefaler en buffer.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #42 Skrevet 2. juli 2013 Vi har familiens samlede utbetalte månedslønn x 2 i buffer på høyrentekonto. En ting er om vaskemaskinen ryker, bilen må repareres eller det oppstår et akutt vedlikeholdsbehov på boligen - en annen ting er hvis man mister jobben. Vi har begge jobber i det private, tjener mye over 6G og hvis jeg selv blir arbeidsledig får jeg kun ca 1/3 utbetalt av hva jeg har nå. Da er det viktig å ha en buffer! Anonymous poster hash: df8ab...604
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #43 Skrevet 2. juli 2013 Har 120 000 på BSU som vi skal bruke når fastrenteavtalen går ut om 2,5år. Så har jeg ca 50 000 i en annen bank, samt 25000 på en "Høyrentekonto"..Mannen tjener litt mindre og sparer 1000 kr mnd. Tror han har ca 50 000 han også. Vil gjerne ha 500 000 på "buffer",- samt "stabile 50 000" på regningskonto. (vi betaler inn på en felleskonto hvorfra alle regnigner betales, når vi får lønn. Det vi sitter igjen med bruker vi på kontanthandel....) Pr i dag har vi 60000 på regningskonto nå, men kommer til og gå ned til 20 000 før november, så kommer desemberlønna og den fylles opp til 60 000 igjen, og innen vi får feriepenger er vi nede på 20 000 igjen..SÅ litt kjipt... Selv om det er egen feil Vet jeg har store krav, men jer liker og ha full kontroll. Vi får inn ca 40 000 i måneden, sparer til sammen 3100....Etterhvert må vi opprette pensjonssparing til mannen også, antar det vil måtte bli mellom 1000 og 1500 i måneden om han skal ha maks pensjonsutbetaling når han fyller 67....Så målet om 500 000 på buffer blir vel når barna flytter og OG har fast jobb Får bare håpe kravene MINE til buffer senker seg før den tid... Anonymous poster hash: 541d0...5a3
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #44 Skrevet 2. juli 2013 Vi har flexilån, og såpass økonomi at vi kan kjøpe ny stekovn, vaskemaskin o.l hvis det skulle ryke uten å bruke av oppsparte midler. Men nå har det seg slik at en ulykke kommer sjelden alene, og med to dyre biler,hus, hytte og alt som hører med blir reparasjoner ofte laangt dyrere en hva en skarve oppvaskmaskin koster. Da er det veldig greit med en buffer så man ikke trenger å gjøre store innhogg i det disponible på lånet. I tillegg finner du vel ikke den forbrukerøkonom som ikke anbefaler en buffer. Jeg er økonom og her er jeg ikke enig med deg. Det er viktig å ha buffer, men mange bruker flexilån som buffer, og da er det mest økonomisk å betale ned så mye som mulig på dette lånet og ha mye disponibelt på flexilånet. De fleste har langt lavere rente på innskudd enn hva de har på lånet sitt og hvis så er tilfelle er det uøkonomisk å la være å betale ned på flexilån samtidig å sitte med en buffer på konto. De som ikke har flexilån bør ha en en buffer for å kunne takle uforutsette utgifter. Å satse på kredittkort som buffer er kun smart i de tilfellene hvor man klarer å betale ned kortet før rentene begynner å løpe, da rentene er veldig høye. Slik jeg løser min økonomiske hverdag så har jeg en disponibel inntekt på ca 77.000 kroner i måneden, jeg betaler mye på flexilånet mitt hver måned, men har ingen egen bufferkonto. Pr dags dato har jeg disponibelt på flexilånet på 1,8 millioner og det er dette som er min buffer. Jeg vil ikke ha noen problemer med å klare uforutsette utgifter på 30.000 en måned uten å bruke flexilånet mitt da jeg har faste utgifter på 27.000 kroner og sitter dermed igjen med 50.000 kroner i måneden til fri benyttelse. Så å svare bastant på at man må ha en egen bufferkonto uten å se på det hele økonomiske bildet blir feil. Når det er sagt så virker det som at HI har en økonomi som tilsier at hun bør ha en egen bufferkonto og da bør hun sette de fleste av pengene på den kontoen. En bufferkonto eller lignende skal også være en sikkerhet hvis det verste skjer og bedriften man er ansatt i går konkurs. Da kan man fort bli sittende uten innkomne penger en stund da det tar en stund å få gjennom kravet sitt i lønnsgarantifondet og dagpenger prosessen også tar litt tid. I tillegg så er dagpenger mye mindre enn hva man normalt får i lønn. Anonymous poster hash: 34fbb...c84
Førstemann Skrevet 2. juli 2013 #45 Skrevet 2. juli 2013 Har faktisk ikke helt oversikt, men vi har mellom 3 og 400 000 i tilgjengelig kapital. Noe er debet og noe er kredit.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #46 Skrevet 2. juli 2013 Å herrefred, høner, lå nå Westrose være i fred! Anonymous poster hash: 0f541...ddd
Dini Skrevet 2. juli 2013 #47 Skrevet 2. juli 2013 Bufferkonto er ikke en kreftsvulst, nei. Var ikke slikt ment. Jeg skrev at jeg mente at det ikke var nødvendig med bufferkonto, fordi det vil tilsi at en lever over evne normalt sett og dermed har ikke "råd" til å få et lite knips i økonomien før den skorter. Men om en vil ha en bufferkonto fordi økonomien normalt sett ikke tilsier det at den tåler det, så er det en annen sak. HI: ditt valg, om du føler det er trygt å ha en bufferkonto-så skaffer du deg det. Men vær også obs på det at du ikke bør leve over evne økonomisk uansett. Om jeg var deg så ville jeg kanskje betalt ned litt på lånet og litt som buffer, kanskje halvparten av hver? Takk til dere som har støttet meg, men jeg syns det har vært litt unødvendig av dere andre å være så bastante på at man ikke klarer seg uten bufferkonto (som jeg oppfatter det som dere mener). Kan vi slå en strek over dette nå, og så får HIta seg av beslutningen sin selv.
thricane Skrevet 2. juli 2013 #48 Skrevet 2. juli 2013 Om du er typen som kan ha penger på konto uten å bruke, er buffer definitivt det beste ( så sant ikke du har kredittkortlån eller andre ugunstige lån med høy rente). En fornuftig regel er å ha en buffer som tilsvarer tre til seks mnd med faste utgifter.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2013 #49 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har bare en liten buffer nå, men får igjen ca 25 000 på skatten i oktober, og de skal inn på bufferkontoen, og da er meningen at det alltid skal stå minst 30 000. Ikke noe behov for større buffer enn det, da betaler jeg heller ned på lån. Anonymous poster hash: 7032e...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå