Gå til innhold

symfyseløsning og fødsel. erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det burde du informere om, for det er enkelte stillinger man ikke bør føde i når man har det. Husker ikke helt hvordan dessverre. Jeg har født med svak symfyseløsning og det gikk fint.

Anonymous poster hash: 19600...8ab

Jeg hadde symfyseløsning å beekkenløsning. Gikk med krykker i slutten å klarte ingenting.

Jeg måtte stå med den der preikestolen helt til full åpning(kom inn med 5 cm åpning), og da fikk jeg hjelp til å legge meg i senga på siden.

De tok opp den ene bøylen til å ha det ene benet på og slik lå jeg til han var ute.

Jeg vil anbefale det, får i tillegg god hjelp til å åpne bekkenet bedre når en ligger slik sa dem!

Anonymous poster hash: f57a8...4a9

Jeg klarte kun å sitte i 90 graders vinkel. Klarte såvidt å bikke meg bakover for å bli undersøkt. Fikk aldri pressrier så endte med ks, så vet ikke hvordan stilling jeg skulle presset ut ungen i. Klarte ikke skifte stilling.

Anonymous poster hash: 81f9f...466

Annonse

Gjest Sekretøsa

Jeg klarte kun å sitte i 90 graders vinkel. Klarte såvidt å bikke meg bakover for å bli undersøkt. Fikk aldri pressrier så endte med ks, så vet ikke hvordan stilling jeg skulle presset ut ungen i. Klarte ikke skifte stilling.

Anonymous poster hash: 81f9f...466

Huff, det hørtes ikke noe særlig ut :( jeg kan ligge, på siden. Og det er det. Gruer meg allerede...

Fødte sist uke å hadde vert sykemeldt pga symfyseløsning men det verste av smerter ga seg når baby var festet i bekken. Men nå etter fødsel sliter eg mer enn noen gang klarer ikke gå sitte stå for lenge og kjenne det utruligt godt i symfysen :( det var aldri tid til å gjøre noe forebyggende i forhold til fødsel for det gikk så raskt. Er også 3 gangs.

Tusen takk!! Da skal jeg ha det i bakhodet :) hadde du vondt på begge sider eller bare én? Jeg har bare på venstre side, kanskje best å ligge på den som gjør vondt?

Hadde vondt i hele bekkenet, begge sider, halebenet, rumpa, lårene, symfysen. Men følte denne fødselen var bedre enn de 2 andre, sikker på grunn av at jeg stod til full åpning og lå på siden etter det. Men jeg hadde utrolig vondt da legen skulle sjekke meg på den siste kontrollen, så ba de bare sjekke åpning og slik når det var nødvendig.Legen kunne bare ta en finger forsiktig borti inni der og det var så vondt jeg kunne gråte.

Aldri hatt det slik før............

Anonymous poster hash: f57a8...4a9

Gjest Sekretøsa

Fødte sist uke å hadde vert sykemeldt pga symfyseløsning men det verste av smerter ga seg når baby var festet i bekken. Men nå etter fødsel sliter eg mer enn noen gang klarer ikke gå sitte stå for lenge og kjenne det utruligt godt i symfysen :( det var aldri tid til å gjøre noe forebyggende i forhold til fødsel for det gikk så raskt. Er også 3 gangs.

ÅNei, så ille! ! Jeg vil jo bli ferdig og bli kvitt det her :(

Gjest UndrendeUllteppe

Jeg hadde bare vanlig bekkenløsning, men jeg sto først i prekestol, og så lå jeg i fosterstilling i senga til jeg begynte å presse og jordmor eller jordmorstudent holdt beinet mitt og lot meg bruke skulderen hennes til å «sparke fra» hehe...vanskelig å forklare gitt! Jeg sparket henne jo ikke altså...det gikk veldig fint å føde på siden, det brant godt i symfysen når hodet skulle ut, men ut kom hun nå ;)

Jeg ble også verre i bekkenet ca de ti første dagene (kjente det ikke første dagen) men nå har det begynt å rette seg :)

Gjest Sekretøsa

Jeg hadde bare vanlig bekkenløsning, men jeg sto først i prekestol, og så lå jeg i fosterstilling i senga til jeg begynte å presse og jordmor eller jordmorstudent holdt beinet mitt og lot meg bruke skulderen hennes til å «sparke fra» hehe...vanskelig å forklare gitt! Jeg sparket henne jo ikke altså...det gikk veldig fint å føde på siden, det brant godt i symfysen når hodet skulle ut, men ut kom hun nå ;)

Jeg ble også verre i bekkenet ca de ti første dagene (kjente det ikke første dagen) men nå har det begynt å rette seg :)

Ja, sist hadde jeg og "bare" vanlig bekkenløsning, og da lå jeg på ryggen.kjente det godt, men det gikk greit. Nå er det ingenting som er greit :) Håper det gir seg etter kort tid her og :P

Annonse

Gjest Sekretøsa

Hva er egentlig forskjellen på symfyseløsning og bekkenløsning?

Det er jo det samme, men vondten sitter i symfysen. som jeg skrev et annet sted igår, det er samme smerte som å falle på stanga på sykkelen...konstant, døgnet rundt. Det er ikke fysisk mulig for meg å presse meg til å gå fort opp trappa feks. Det kunne jeg sist, selvom det var ubegripelig vondt.

Gjest UndrendeUllteppe

Aha, jamen da hadde jeg symfyseløsning, for det var mesteparten av tiden der det var verst. Helt jævlig, kunne nesten ikke løfte foten for å ta på sokker selv om jeg satt. Jeg bare trodde symfyseløsning var noe annet, ettersom det hadde et eget navn :P

Gjest Sekretøsa

Aha, jamen da hadde jeg symfyseløsning, for det var mesteparten av tiden der det var verst. Helt jævlig, kunne nesten ikke løfte foten for å ta på sokker selv om jeg satt. Jeg bare trodde symfyseløsning var noe annet, ettersom det hadde et eget navn :P

Sokker har jeg slutta med ;-) var nok det det var da ja :) kiropraktor og fysioterapeut kaller det og symfyseløsning, men det er vel for å definere hvor det er, vil jeg tro.

Ha ha, legen sa til meg at jeg skulle bruke slike støttestrømper på grunn av hevelsene i beina mine. Ho ho. Jeg som ikke engang får på meg vanlige sokker. 

Hva fødsel og symfyseløsning angår, så venter jeg spent selv (- har enda ikke født med bekkenløsningen), og suger til meg svarene her. 

Anonymous poster hash: 6c303...7bb
Gjest ________

Fødte med bekken og symfyseløsning for to uker siden, nevnte det til jordmor men ble ikke gjort noe spesielt

Når babyen virkelig kom ned og nesten ut var det mer smertefullt enn riene

Nå to uker senere føles synfysen fortsatt øm/forslått nesten brister ut :(

Prøver å Google, men finner ikke noe. Har du hatt symfyseløsning og født? Var det overkommelig eller helt jævlig? Tar de hensyn ved ikke å brekke beina fra hverandre? Noen stillinger som er bedre enn andre?

Hadde ganske ille løsning, måtte føde på ryggen for å slippe JM til for å hindre revning så godt som mulig. Lå på siden helt til de siste pressene, gikk fint og mesteparten av smertene frempå var borte samme dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...