Gå til innhold

Lar dere babyen sovne ved puppen om natten? Økt risiko for krybbedød?

Adamarie

Anbefalte innlegg

Min lille sover i egen seng ved siden av vår seng frem til ca 04.30 på natten, men så tar jeg henne opp i sengen for å amme. Jeg ammer liggende med henne inntil, og da får jo jeg også sove.. Vi blir som regel liggende sånn til 06.30 når min samboer står opp, og etter dette lar jeg hun sove ved siden av meg (med egen dyne, ikke intil men legger henne i midten av den store dobbeltsengen vår..), hvis jeg løfter henne ned i sengen sin våkner hun ofte. Men, dette er vel egentlig ikke helt forsvarlig med tanke på riskiko for krybbedød? Det frarådes jo å samsove, men det er så vanskelig å ikke sovne med henne på puppen! Jeg er jo så trøtt... Hva gjør dere? Jeg legger henne aldri under min dyne, men har hennes lille dyne over henne og min egen på meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk beskjed på sykehuset og også av helsesøster at det er helt ok å samsove. Men ikke hvis man har drukket alkohol eller er ruset på annen måte, eller har høy feber der man ikke har helt kontroll. Babyen skulle ha egen dyne og madrassen måtte ikke være for myk. Når jeg bekymret meg for at jeg kunne komme til å snu meg og legge meg oppå henne så sa de at det ikke kom til å skje, instinktet sier ifra. Jeg pleier ikke sovne med henne ved puppen, men det har skjedd noen ganger, men hun har alltid egen dyne. Ellers gjør jeg som deg, legger henne midt i senga med egen dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har snuppa sovet i vår seng fra dag 1, (Sovner i egen seng, men kommer opp til oss ved første måltid). Jeg legger henne opp i hjørnet etter jeg er ferdig å amme, sengen hennes står helt inntil våres rammemaddras og blir da som en sengekant for henne.  Og hun har sin dyne. Hun er nå 4,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt du er redd for krybbedød. Hadde selv helt angst for det det første halve året. Enda kan jeg våkne brått om natta og løpe inn til babyen for å se om han lever (10 mnd snart). Min farmors førstefødte døde i krybbedød 1 mnd gammel. Hun fant han da død i egen seng på morgenen. Min tantes 2. barn døde også i krybbedød 3 mnd gammel, hun ble funnet død i vognen (lå og sov der om dagen). Så, ja det er ikke uten grunn jeg er redd. 
Min baby hadde låsninger og slet med kolikk de første mnd. Han ville simpelt ikke sove i egen seng, heller ikke ville han ligge på ryggen. Sov kun om han lå på siden og helst med puppen i munnen. Jeg hadde han da i min seng med egen dyne. Det gikk helt fint, MEN jeg lå ofte våken og ville ikke sovne fordi jeg var så redd jeg skulle finne han død om jeg gjorde det :wacko: 
Jeg tror ikke forsvarlig samsoving gir noen økt risiko for krybbedød. Helsesøster og jordmor mente det samme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt lå også i vår seng de første 6-8 ukene... men lå i egen ammemadrass. Da kunne jeg bare vippe ned kanten og amme han... og vippe den opp igjen etterpå..,, eller jeg lot kanten bare ligge nede. Han rullet aldri ut av madrassen og han hadde selvsagt også egen dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del forskning på krybbedød tyder på at barnet dør fordi det ikke helt klarer å styre pustingen selv, men er avhengig av "input" fra en voksen/et annet menneske spesielt i periodene med dypest søvn. Derfor anbefales det å sove på samme rom som barnet, eller å samsove på en trygg måte. Det aller viktigste i forhold til samsoving er at man ikke er ruset eller kunstig søvnig på noe vis. I tillegg skal barnet ha egen dyne og man må passe på at det ikke er gliper noe sted som det kan rulle ned i. Kraftig overvektige og folk som sover svært tungt bør nok heller ikke samsove.

I USA og en del andre land frarådes det nå å samsove. Men merk at dødsfallene som har vært der stort sett har dreid seg om USIKKER samsoving - på sofaen, slik at barnet har rullet ned mellom sofaputene, med foreldre som har drukket alkohol eller røykt, eller barn som har blitt kvalt under tunge dobbeldynesengetepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mine to første barn så sov de aldri i senga vår, fordi jeg fikk rett og slett ikke sove, var redd for å legge meg oppå de.

Nå med nr tre så er hun fryktelig glad i varmen fra meg og det har skjedd flere ganger at hun har sovnet ved puppen og jeg med. Da har jeg våkna flere ganger med at hun ligger klin inntil meg med min dyne oppå seg(selvsagt, vil jo ikke at hun skal fryse) og hun har sovet som en stein.

Jeg begynte til slutt å sitte å amme i senga fordi hun slet så mye med luft og måtte rapes etter hvert måltid, og da var det enklere å sitte.

Om du er redd for krybbedød, så kanskje må du også sitte og amme? Ellers er det veldig enkelt å sovne mens man ammer...

Jeg tror det går bra å sovne ved siden av de nå og da,men vi er alle forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med å sovne med babyen ved brystet! Trygg samsoving, som flere har skrevet betyr egen dyne, ikke for myk madrass, ikke sovemidler/rusmidler, ikke for varmt. Dersom du eller sengepartneren din røyker, frarådes samsoving. Jeg hadde mobiltlf på vekking etter ca 30 min på svak lyd, så jeg kunne legge babyen litt unna meg. Da ble han ikke for varm, men samtidig kunne vi fortsette å sove godt. Har gjort det med mine tre barn, og savner det masse :-). Vi fikk inn tidlig gode søvnvaner når jeg lot babyen sove inntil meg når de trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...