Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Jeg er førskolelærer. Gikk tegning, form og farge 1 og 2 år på vgs, og deretter sisteåret allmenn påbygging. Jeg har så lyst å bli barnepleier! Men har jo valgt helt feil retning på vgs:( Burde jo gått helse og sosial. Er det håp for at jeg kan bli barnepleier? Har jeg rett til å begynne på helse og sosial i voksen alder, eller hvordan går jeg frem for å få drømmen oppfylt? Anonymous poster hash: 1812b...771
Tbm88 Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-)
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Hvorfor skulle hun få dekket det av nav? Hun skriver ikke noe om at hun er syk og ikke kan bruke den utdannelsen hun har. Anonymous poster hash: c2bb4...a0b
Fjollemor Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 http://www.folkeuniversitetet.no/oslo/fagskole-barsel-og-barnepleie-nettstudier/kurs-id-58379/
Tbm88 Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Hvorfor skulle hun få dekket det av nav? Hun skriver ikke noe om at hun er syk og ikke kan bruke den utdannelsen hun har. Anonymous poster hash: c2bb4...a0b Dagpenger? Får ikke skolen dekket,men hun kan søke om dagpenger for å gå på skole. Inntekt må man jo ha :-)
Fjollemor Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Får ikke dagpenger for å gå på skole, en får dagpenger for å søke jobb. Ellers så får hun gjøre som svært mange andre, jobbe ved siden av studier. Inntekt får en sørge for selv, studielån er til for nettopp dette. Endret 1. juli 2013 av Fjollemor
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 http://www.folkeuniversitetet.no/oslo/fagskole-barsel-og-barnepleie-nettstudier/kurs-id-58379/ Ser at jeg har feil grunnutdanning for å ta dette:( Så med andre ord må jeg nok få tatt helse og sosial på et vis før jeg kan fortsette på denne utdannelsen. HI Anonymous poster hash: 1812b...771
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Huh? Jeg gikk grunnfag formgivning og tegning/form/farge vk1+2 + allmennfaglig påbygning det siste året. Og jeg har blitt sykepleier.. Går fint det så lenge du har generell studiekompetanse? Skal sies at jeg gikk ut av vgs i år 2000 da... Anonymous poster hash: 04b72...58b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 De tilbyr jo det som nettstudier, så da er det jo enkelt å jobbe ved siden av. Dessuten får du vel godkjent endel fag du har fra før. Jeg tror dette er overkommelig, det er jo ikke akkurat den tyngste utdannelsen. Anonymous poster hash: 0ec1a...d8f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Man får selvsagt ikke dagpenger når man studerer. De er det trygdesvindel. Anonymous poster hash: c2bb4...a0b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-) Jeg synes det er så dumt at folk svarer på ting de ikke vet noe om, og her gir du jo hi et håp om og få betalt utdannelse av nav, og det er jo helt feil. Ser lenger nede i tråden at du sier hun kan søke om dagpenger, noe som igjen er helt feil. Hvis man skal få betalt fra nav for og gå på skole så er det fordi man har fått omskolering. Omskolering er en lang prosess man må gjennom når man ikke kan fortsette i den jobben man har av medisinske grunner. Man får heller ikke dagpenger når man går på skole. For at man skal få dagpenger, så man være reell arbeidssøker, og det er man jo ikke som student. Hvorfor gi råd som du tydeligvis ikke har peiling på Anonymous poster hash: fa9f9...e40
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-) Februarprinsen? Anonymous poster hash: cbe9f...7bf
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Er vel bedre å ta noe helsefaglig på høyskole? Med førskolelærerutdanning kan du f.eks. bli logoped. Det er et spennende yrke. Anonymous poster hash: f7850...155
Tarssan Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Siden du har generell studiekompetanse ville jeg heller satset på en annen høyskoleutdanning. Mange sykepleiere på barsel/føden/ barneavdeling.. Du kan å gå videre etter sykepleien å spesialisere deg innen pediatri.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Min mor har kun gode, gamle husmorskolen, jobbet i barnehage som assistent i 20 år og så tok hun et "kurs" og vips, hun er barnepleier. Tror du får det til jeg? Anonymous poster hash: 604cb...0f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-) Jeg synes det er så dumt at folk svarer på ting de ikke vet noe om, og her gir du jo hi et håp om og få betalt utdannelse av nav, og det er jo helt feil. Ser lenger nede i tråden at du sier hun kan søke om dagpenger, noe som igjen er helt feil. Hvis man skal få betalt fra nav for og gå på skole så er det fordi man har fått omskolering. Omskolering er en lang prosess man må gjennom når man ikke kan fortsette i den jobben man har av medisinske grunner. Man får heller ikke dagpenger når man går på skole. For at man skal få dagpenger, så man være reell arbeidssøker, og det er man jo ikke som student. Hvorfor gi råd som du tydeligvis ikke har peiling på Anonymous poster hash: fa9f9...e40 Man kan få dagpenger dersom man studerer deltid. Anonymous poster hash: 5afc4...2d0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-)Jeg synes det er så dumt at folk svarer på ting de ikke vet noe om, og her gir du jo hi et håp om og få betalt utdannelse av nav, og det er jo helt feil. Ser lenger nede i tråden at du sier hun kan søke om dagpenger, noe som igjen er helt feil. Hvis man skal få betalt fra nav for og gå på skole så er det fordi man har fått omskolering. Omskolering er en lang prosess man må gjennom når man ikke kan fortsette i den jobben man har av medisinske grunner. Man får heller ikke dagpenger når man går på skole. For at man skal få dagpenger, så man være reell arbeidssøker, og det er man jo ikke som student. Hvorfor gi råd som du tydeligvis ikke har peiling på Anonymous poster hash: fa9f9...e40 Man kan få dagpenger dersom man studerer deltid. Anonymous poster hash: 5afc4...2d0 Jeg fikk beskjed om at man IKKE får det... Kun hvis man tar norskkurs som utlending e.l får man dagpenger mens man studerer. Anonymous poster hash: 3ee02...2b2
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 Jeg er førskolelærer. Gikk tegning, form og farge 1 og 2 år på vgs, og deretter sisteåret allmenn påbygging. Jeg har så lyst å bli barnepleier! Men har jo valgt helt feil retning på vgs:( Burde jo gått helse og sosial. Er det håp for at jeg kan bli barnepleier? Har jeg rett til å begynne på helse og sosial i voksen alder, eller hvordan går jeg frem for å få drømmen oppfylt? Anonymous poster hash: 1812b...771 For å bli barnepleier ( Sykepleier?) må du ha generell studiekomptanse ( og det har du?) bachelor i sykepleie, minimum et år i praksis og deretter master i barnesykepleier før du kan jobbe som barnesykepleier. Bare å søke seg inn på høgskole. Anonymous poster hash: 838a6...97f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Jeg er førskolelærer. Gikk tegning, form og farge 1 og 2 år på vgs, og deretter sisteåret allmenn påbygging. Jeg har så lyst å bli barnepleier! Men har jo valgt helt feil retning på vgs:( Burde jo gått helse og sosial. Er det håp for at jeg kan bli barnepleier? Har jeg rett til å begynne på helse og sosial i voksen alder, eller hvordan går jeg frem for å få drømmen oppfylt? Anonymous poster hash: 1812b...771 For å bli barnepleier ( Sykepleier?) må du ha generell studiekomptanse ( og det har du?) bachelor i sykepleie, minimum et år i praksis og deretter master i barnesykepleier før du kan jobbe som barnesykepleier. Bare å søke seg inn på høgskole. Anonymous poster hash: 838a6...97f MIsforsto visstnok.. Les inn på utdanning.no. Barnepleie er noe du kan spesialisere deg på etter du har tatt helsefagarbeider. Sjekk opp med kveldsskoler ol, voksen opplæring? Anonymous poster hash: 838a6...97f
Strandloppa og lillebror Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 Flere og flere skoler tilbyr voksenopplæring i helsefag. Sjekk ut nærmeste sted som tilbyr dette. Evt nettbasert. Vil tro du slipper en del fag. Kanskje enkelte steder også har realkompetansevurdering, slik tat du kan slippe unna enda flere fag. Det er absolutt veldig mulig å få dette til på relativt kort tid. Jeg gikk selv allmenne fag på vgs. Ble senere hjelpepleier ved å ta det via voksenoppring på halvannet år. Barnepleier er vel 1 og et halvt år videreutdanning.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #21 Skrevet 1. juli 2013 Tusen takk for mange gode råd! Nå ble jeg positiv til at jeg skal få dette til:) Skulle gjerne tatt sykepleien, men det spørs om vi har økonomi til det siden vi er avhengig av at jeg jobber en del på si. Anonymous poster hash: 1812b...771
Fjollemor Skrevet 1. juli 2013 #22 Skrevet 1. juli 2013 Finnes en del deltidsstudier for sykepleiere, også har du sikkert ikke så mye (om noe) studielån fra før. Svært mange sykepleierstudenter jobber mye ved siden av, og bruker studielånet i praksisperiodene :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #23 Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror du kan gå skole om igjen og få betaling fra nav, men siden du er voksen og ikke har krav på skoleplass (?) så tror jeg du kommer inn kun om det er noen ledige plasser? Hvis ikke går det vel å gå opp som privatist ved folkeuniversitetet? Jeg gikk gå hotell og næring og vk1 servitør,men har i ettertid tatt barne og ungdomsarbeider ved folkeuniversitetet på kveldstid:) koster jo selvfølgelig litt,men er aldri for sent å velge ny utdanning :-)Jeg synes det er så dumt at folk svarer på ting de ikke vet noe om, og her gir du jo hi et håp om og få betalt utdannelse av nav, og det er jo helt feil. Ser lenger nede i tråden at du sier hun kan søke om dagpenger, noe som igjen er helt feil. Hvis man skal få betalt fra nav for og gå på skole så er det fordi man har fått omskolering. Omskolering er en lang prosess man må gjennom når man ikke kan fortsette i den jobben man har av medisinske grunner. Man får heller ikke dagpenger når man går på skole. For at man skal få dagpenger, så man være reell arbeidssøker, og det er man jo ikke som student. Hvorfor gi råd som du tydeligvis ikke har peiling på Anonymous poster hash: fa9f9...e40 Man kan få dagpenger dersom man studerer deltid. Anonymous poster hash: 5afc4...2d0 Jeg fikk beskjed om at man IKKE får det... Kun hvis man tar norskkurs som utlending e.l får man dagpenger mens man studerer. Anonymous poster hash: 3ee02...2b2 Jeg får det. Må krysse av på meldekortet de dagene jeg er på studier på kveldstid, men får full pott. Studerer økonomistudier på BI, så ikke norskkurs her.. Anonymous poster hash: 5afc4...2d0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #24 Skrevet 1. juli 2013 Men du kan jo uansett studere og jobbe ved siden av HI det er ikke noe problem Anonymous poster hash: 5afc4...2d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå