Gå til innhold

Boktråden sommer 2013

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Politi av Nesbø er det eneste jeg har lest i det siste. Og den var sjokkerende, men bra :)

Gleder meg, gleder meg! Venter nok til den ikke koster det hvite ut av øyet, da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat lest ferdig Lippestads "Det kan vi stå for". En bra bok som setter tankene i gang! Lurte på hvordan han kunne balansere det å ta hensyn til klienten og syntes han klarte det bra.

Skrevet

Lest i fjor (i usortert rekkefølge):

Lackberg, Englemakersken. Krim, bare sånn passe, men er i utgangspunktet ikke fan.

Lindell, Djevelkysset. Krim, ble engasjert!

Stålesen, Der hvor roser aldri dør. Krim, irriterende, angrer tidsbruken.

Renberg, Dette er mine gamle dager. Fortsettelse av Jarle Klepp i vandt stil.

Webb, Arven. Hm, husket ikke...

Nisja, Naken i hijab. Forutsigbar.

Holmqvist, Sirile gentlemen søkes. Lun og humrende - anbefales!

Holmqvist, Rapsgubbene, samme stil, men litt kjedelig. Har allikevel kjøpt neste.

Lahlum, 1-3 krimbøkene om K2. Agatha stil, akkurat slik jeg liker det!

Brekke, første krim. Veldig spennende, kjøpte dessverre feil og har nr 3 i hylla, må skaffe nr 2!

Johnasson, Hundreåringen. Gapskrattende bra.

Theorin, Santa psyko. Ekkelskummel bra.

Collins, Hunger games. Likte historien, dog ikke så velskrevet. bok 2 var et gjesp (ikke fullført).

Nå må jeg velge hvilke uleste i hylla som skal i feriekofferten :)

Skrevet

En dåre fri av Beate Grimsrud - skambra, poetisk og humoristisk, visstnok basert på hennes eget liv som dyslektisk forfatter med tunge psykiatriske diagnoser. Ikke klissete møl om å være syk og "stakkars meg".

Leste nettopp Hva fins i skogen barn, av samme forfatter, og den imponerte meg ikke like mye. Søsknene Lydia og Anders deltar i letingen av sin yngre bror som har forsvunnet i fjellene i ei lita bygd. Litt krimaktig mtp. letingen og "hva har egentlig skjedd", litt barndomsskildringsaktig med fortellinger fra søsknenes oppvekst.

Sara Stridsberg er fantastisk! Hun skriver forstyrrende, makabert-vakkert og poetisk og jeg elsker elsker elsker henne <3 Drømmefakultetet er absolutt best. Den er basert meget fritt på Valerie Solanas, en mannehatende prostituert som skjøt Andy Warhol. Darling River var også helt fantastisk. Den er litt vanskeligere å beskrive; jeg tror jeg må lese den et par ganger til for å forstå den bedre. Men man følger i hvert fall flere historier samtidig - uklart om noen av kvinnene er den samme. Jeg klarer rett og slett ikke å forklare den nærmere, den må bare leses. 

Meg eier ingen av Åsa Linderborg. Utrolig flott lesning om oppveksten hos en alkoholisert arbeiderfar, om sosialismen i Sverige. Siste del måtte jeg lese i korte etapper, for jeg satt på en buss og tårene spruta så fort jeg begynte å lese igjen. Den er nesten som en kjærlighetserklæring til en på mange måter ubrukelig far. 

Skrevet (endret)

Må legge til  Veronika vil dø av Paulo Coelho. Og 11 minutter. Fantastiske bøker fra ende til annen, og aller best på engelsk. 

Veronika vil dø handler om en jente som prøver å ta livet sitt - mislykkes - og våkner opp på et mentalsykehus, hvor hun får vite at hun har kun få dager igjen å leve pga skadene hun har pådratt seg. En utrolig bok om å lære og leve, sette pris på livet og ikke minst finne ut hva man kan lære om seg selv på kort tid. 

11 minutter handler om ei jente som havner i et prostitusjonsmiljø, og hvordan hun opplever det. En kjempefin bok, men en litt annen vinkling enn det man kanskje ville ha trodd (ikke noe offer, ikke noe vold, ikke noe tvang, derimot både en slags positiv og nesten romantisk vinkling til det hele), ettersom det hele er meget frivillig. Utrolig fascinerende og en sterk fortelling om å finne sine egne grenser, samt hva man er villig til å gjøre og gi opp for å få det man vil ha. Visstnok basert på en sann historie. 

Egentlig alt han har skrevet er verdt å lese. Alkymisten, Ved elven Piedra satt jeg og gråt, Djevelen og miss Prym (handler om ei jente som får valget av djevelen om at hun kan få alt hun ønsker seg i livet, men hun må bestemme at én person i landsbyen hun bor må dø for at det skal skje), Det femte fjellet, Brida... Paulo Coelho må være den mest fantastiske forfatteren jeg har hatt gleden av å lese bøkene til.

Endret av mama foodie
Skrevet

Jeg likte også godt "Meg eier ingen", men skjønner godt at å lese på bussen var vanskelig. Dessverre liker jeg ikke Coelho noe særlig. Likte "Veronica vil dø", men alle de andre synes jeg er oppskrytt. Og så likte jeg også "En dåre fri". 

Nå er jeg akkurat ferdig med "De hemmelige barna" om en brite som driver teplantasje i India på 20- og 30-tallet og får to barn med en indisk konkubine. En fin bok. Lettlest, morsom og kanskje litt forutsigbar, men en herlig feriebok. Har begynt på "Politi" selv om jeg er litt ambivalent. Var egentlig helt fint at Harry var død... 

Gjest sug lut
Skrevet

Må bare anbefaler sterkere enn det aller meste å lese John Green / The fault in our stars. Tenk nåtids Holden Caufield med kreft.

Skrevet

Må bare anbefaler sterkere enn det aller meste å lese John Green / The fault in our stars. Tenk nåtids Holden Caufield med kreft.

Og skulle du komme til å ha to av Nesbøs Gjenferd så får du bare gi den ene til en verdig kandidat. 

Jeg er kommet inn på engelskstudie og skal snart lese pensumbøkene der tror jeg.

Gjest sug lut
Skrevet

Og skulle du komme til å ha to av Nesbøs Gjenferd så får du bare gi den ene til en verdig kandidat. 

Jeg er kommet inn på engelskstudie og skal snart lese pensumbøkene der tror jeg.

Knabba med meg en til 49 på senteret, så da har jeg kanskje to - men to er dobbelt så bra. :)

Skrevet

Jo Nesbø: Politi. Alt eg forventa av boka og litt til :)

Jamie Ford: Det lille hotellet på hjørnet av bitter og søt. Note-to-self: Sjå an kven eg låner bøker frå. Syntes heile vegen boka kunne bli bra, så eg forkasta den ikkje. Plutselig var ho slutt utan å ha eitt einaste høgdepynkt. Ikkje vart eg rørt heller, av ei kjærleikshistorie som har alle ingrediensane men som endar opp med å berre vere eit stort gjesp.

Ken Follet: Hornet Flight. Jaaa! Ken Follet leverar kjent vare, stor spenning og litt romantikk innimellom.

Skrevet

A casual vacancy. Som Harry Potter kunne jeg ikke la JK Rowlings siste være. Den var fornøyelig, og hvem hadde trodd at dama hadde et snev av naturalisme i seg? Heldigvis ikke helt Thomas Hardy, men likevel. Orker ikke lese med gjørmeøyne så her går det nå i lydbøker. 

Skrevet

Disse er funnet verdig for feriekofferten:

Zafon; Himmelens fange

Brekke; Drømmeløs

Linde; Agnes i senga

Gleder meg!

Skrevet

A casual vacancy. Som Harry Potter kunne jeg ikke la JK Rowlings siste være. Den var fornøyelig, og hvem hadde trodd at dama hadde et snev av naturalisme i seg? Heldigvis ikke helt Thomas Hardy, men likevel. Orker ikke lese med gjørmeøyne så her går det nå i lydbøker.

Held på med denne no, eller "Den tomme stolen" som min versjon heiter. Lovar bra så langt, JK Rowling har eit stort forteljartalent. Men foreløpig held eg ein knapp på Harry Potter..
Skrevet

Jeg var litt for ambisiøs, og startet på Dostojevskij. Hjernen er tydelig i feriemodus, for der hang jeg ikke med etter hundre sider av "De besatte". Hva er det med russiske navn? Har skjønt såpass at det er en eller annen slags bøying av navnene, eller noen høflighetsformer og annet - NOE som gjør at karakterene kan hete tusen forskjellige ting, så jeg bare ikke klarer å skille den ene fra den andre etter en stund...

Vet det ble spurt etter bøker man faktisk hadde lest ferdig, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen! 

Skrevet

Jeg har lest "Politi" og synes egentlig Harry kunne vært død. Lettlest og engasjerende forsåvidt, men føler meg ferdig med Harry.

Og så har jeg lest "Fortellingen i fiolinen" om en jødisk overklassejente fra Wien som flykter til Storbritannia for å være hushjelp under andre verdenskrig. Søt nok, men ingen høydare.

"Britannia Road 22" handler om et polsk ektepar som etter andre verdskrig gjenforenes i Storbritannia. Den likte jeg godt! Om hvordan tøffe livsbetingelser kan få de fleste av oss til å gå på akkord med egne verdier.

"Harald Frys forunderlige reise" handler om en pensjonert særing som bestemmer seg for å gå Storbrittania på tvers for å redde livet til en tidligere kollega. Den var morsom! Fin feriebok.

Skrevet

D.w.Buffa -advokat antonelli var klein. Lå på hytta og ble ene og alene lest i mangel på noe annet.

Joy Fielding- min elskede drittsekk var ganske søt og overraskende

Var en tur på biblioteket og fant faktisk Percy Jackson bøker ( skrevet av rick riordan), enkel -morsom fantasy :) kjekk på stranda mens man har ett øye på småmennesker.

Ellers må jeg legge til at hundreåringen var veldig bra. Sommerens beste så langt.

Skrevet

Etter å ha gått gjennom bøkene jeg har lest de siste årene i hodet har jeg festet meg ved et par-tre-fire stykker. 

Kan anbefale Parfymen, boka som ble til film for et par år siden. Har aldri sett filmen, men boka derimot satte gode spor i meg, selv om hele historien er nokså surrealistisk. Handler om en mann med utenomjordisk god luktesans som setter verden på hodet ved å lage parfymer. 

Den vidunderlige kjærlighetens historie handler om en deformert gutt født på et horehus som får oppleve all verdens eventyr gjennom livet. En fantastisk bok og skildring av livsglede og vanskeligheter. 

Skal vi inn på de utslitte "klassikerne" så må vel engler og demoner få en plass på hylla. Nok en gang har jeg aldri sett filmen, men boka var - og er - en innertier. Hvorfor DaVinci-koden fikk så mye mer blest aner jeg ikke, den er en fis i motvind i forhold. Og så varer den i mange lange sider, og når den er så spennende som den er gjør det at jeg har lyst til å lese den igjen og igjen. Men dessverre er det en bok som er aller best første gang du leser den og ikke har anelse om hva osm venter på neste side. 

Den beste boka jeg noensinne har lest - tror jeg - er Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede av Jan Wiese. En sørgelig kort bok, men med et innhold som er så rikt at man skulle tro den hadde vært minst tre ganger så lang. EN historie i en historie i en historie - denne boka har alt; mysterie, krim, historie, romantikk.... Virkelig en skatt! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest denne boka, den er utlest på en kveld, dessverre, men mitt eksemplar er nå helt lefsete og jeg må snart vurdere å investere i en ny. 

Skrevet

Nicholas Sparks- det beste av meg. Fantastisk god. Jeg gråt 3 ganger, og den var kjempefin.

Litt forutsigbar slutt, men det var kun de siste kapittelene.

Skrevet

Åååå, enda en! Stormenes tid (Pillars of the Earth) av Ken Follet. Egentlig to bøker, men jeg har lest de på rekordtid! Gubben er litt grinete på meg fordi jeg bare sitter med nesa i en bok, men for en bok! For en innlevelse, og for en historie! 

Skrevet

Nicholas Sparks- det beste av meg. Fantastisk god. Jeg gråt 3 ganger, og den var kjempefin.

Litt forutsigbar slutt, men det var kun de siste kapittelene.

Mens vi er inne på Nicholas Sparks - må nevne A walk to remember. Har bare lest den på engelsk, og jeg har - nok en gang - aldri sett filmen. Men for en grinebok! Han må virkelig gå inn for å dehydrere folk, den mannen der. 

Skrevet

Åååå, enda en! Stormenes tid (Pillars of the Earth) av Ken Follet. Egentlig to bøker, men jeg har lest de på rekordtid! Gubben er litt grinete på meg fordi jeg bare sitter med nesa i en bok, men for en bok! For en innlevelse, og for en historie!

Signerer!

Stormenes tid er fantastisk, men ligg unna filmen. Har prøvd å se den tre ganger og må gi opp hver gang.

Skrevet

Signerer!

Stormenes tid er fantastisk, men ligg unna filmen. Har prøvd å se den tre ganger og må gi opp hver gang.

Generelt sett ser jeg aldri filmen etter jeg har lest en bok jeg elsker. Man danner seg jo et eget bilde av handlinger og personer, og det blir feil å se at andre som regel har et helt annet bilde av folk enn det du har selv. 

Har den forøvrig liggende etter ei venninne var her og skrøt den opp i skyene, men jeg har da altså ikke rotet meg til å se den. Og nå tror jeg heller ikke jeg kommer til å gjøre det ;) 

Gjest 2prinsesser11&12
Skrevet (endret)

Dan Brown, Ken Follett og Jo Nesbø er de forfatterne som klarer å få meg til å sitte med en bok i handa hver kveld, og jeg kan gjerne lese samme bok flere ganger og den er like bra hver gang!

Av Ken Follett må jeg anbefale Kjempenes fall og Vinter over verden! Elsker elsker! :D Den tredje boken kommer til neste år.

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang, så jeg siterer fra over her "Gubben er litt grinete på meg fordi jeg bare sitter med nesa i en bok, men for en bok! For en innlevelse, og for en historie!" Dette gjelder da begge bøkene, og gubben her og ble litt grinete på meg fordi jeg satt med nesa i en bok hele tiden :P

Stormenes tid anbefales den også!  ;)

Av Dan Brown er det jo Da Vinci-koden, engler og demoner og, som jeg leser nå, Inferno.

Jo Nesbø må nok Harry Hole-bøkene anbefales, men også Hodejegerne.

Og hvis man liker fantasy så må man lese George R.R. Martins A song of ice and fire-serie (eller Game of Thrones som den er bedre kjent som).

Endret av 2prinsesser11&12
Skrevet

Jeg har akkurat lagt fra meg "Fatimas hånd" for andre gang. Deretter for tredje gang. Gikk tom for bøker på ferien og mannen hadde den med seg, så jeg ga den en andre sjanse og en tredje. Blir ikke en fjerde for å si det sånn! Synes det er rart, for jeg likte "Havets katedral" veldig godt. Tror det tok litt tid å komme inn i den også, men når jeg har lest 150 sider av en bok på 700 uten å være engasjert, da kan det være det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...