Gå til innhold

Boktråden sommer 2013

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Det er sommer og det skal leses, i bøtter og spann. Altså trengs bokanmeldelser fra lesekyndige. Fyll på etterhvert som du HAR LEST FERDIG (eller slengt fra deg som uleselig) og gi oss andre stakkars jævler noen tips!

Hittil har jeg ikke så veldig mye å bidra med siden jeg ikke har ferie, men:

Jonathan Franzen - Freedom

Elsker, elsker, elsker. Og den er LANG. Det er alltid en fordel at gode bøker er lange. Fantastisk fortalt, glitrende observert.

Jonas Jonasson - Hundreåringen som hoppet ut av vinduet og forsvant:

Kanskje den morsomste nye boka jeg har lest på minst ti år, en drøy røverhistorie som også tar turen gjennom hele forrige århundres Europa. Dette er boka som elegant og uten synlig anstrengelse er det den motbydelig sauseklissete Forrest Gump-filmsmørja prøvde å være, samt så utrolig mye mer.

Lars Kepler - Paganini-koden

Nei, jeg leser ikke gjerne krim lenger, litt ferdig med det i tenåra en gang, samtidig som jeg når jeg tenker etter leser alt som ikke løper sin vei når jeg er i nøden og derfor har jeg nok i praksis lest noe av de fleste liksom-store krimforfatterne. Og det de fleste av dem har til felles er at de skriver med pennen stukket opp i ræva men har en viss sans for intrige og komplikasjon, og er bøkene skrevet de siste tjue liberale år har de også sine klamme sex-scener med hennes struttende bryster og det hele. Denne er intet unntak - funker som whodunnit, gir deg teoretisk sett avsmak for sex for alltid.

Værs'god, fyll på - men husk, ETTER du har lest dem (jeg har tjue på vent, watch this space).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er mine bøker fra de siste par månedene: 

"Flink pike" er kanskje en krim, i hvert fall er det om en dame som antas myrdet. Jeg er på krimpause, men leser innimellom noe som er krim allikevel. Denne boka er bra altså! Synliggjør hvor mørkt det kan være i de innerste krokene i sinnet til tilsynelatende vellykkete mennesker. 

"På øya" handler om en kvinnelig lærer på 30 som skal bruke sommeren til å gi ekstraundervisning til en 16-åring som nettopp har blitt frisk etter kreftbehandling. På vei til Maldivene styrter flyet deres og de må overleve på en øy. Lettlest, underholdende og helt grei. 

I "Kunsten å høre hjerteslag" reiser en ung kvinne til Burma for å lete etter faren sin. Han forsvant fra familien for noen år siden og datteren finner et brev han har skrevet til en kvinne i hjemlandet og hun vil finne ut hvem hun er og hvorfor faren forsvant så uventet. Veldig bra bok! 

Og så to bøker av forfattere jeg ikke har lest, men som jeg syntes jeg burde ha lest. Paul Auster "Usynlig" omhandler en ung litteraturstudent som møter en rik fransk mann og får tilbud om å være redaktør i et litterært tidsskrift. Gjennom dette bekjentskapet vikles han inn i et trekantdrama. Historien omfatter incest, mord og annet på en måte som både er distansert og opprørende. Anbefales veldig! 

Dag Solstads "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske bevegelsen..." er en morsom fortelling om AKP-ml bevegelsens fremvekst i Norge. Veldig bra, veldig morsomt og godt skrevet.  

"Karitas" er kanskje litt "Folket på Innhaug" på islandsk. Om en ung kvinne i en stor familie som ønsker å bli kunstner og som får studere kunst i København. Når hun kommer tilbake til Island må hun (som mange kvinner) velge mellom mann og karriere. Er første bok i en trilogi og jeg tror jeg kommer til å lese de andre to også. 

Perla av Carolina de Robertis (hun som skrev "Det usynlige fjellet" er en søramerikansk bok på godt og vondt. Jeg har reagert på det samme med Allende, det er vanskelig for meg å godta de overnaturlige elementene. Men så kommer jeg over det og sluker boka. Omhandler opprøret i Argentina og hvordan militærregimet forholdt seg til opprørerne. En bra bok, både litterært og fordi jeg lærte noe om argentinsk historie. 

"Snø skal falle over snø som har falt" tror jeg er utgangspunkt for filmen "Hjem til jul". Der filmen var mørk og trist, har boka også en viss varme over seg. Omhandler en ung fyr som kommer hjem til jul etter at broren angivelig har tatt sitt eget liv og han selv nettopp har sonet en dom for narkotikasmugling. Forteller om hvor vanskelig det er å begynne på nytt på hjemstedet sitt. Bra bok! 

I "Sensommerdager er en 9-åring i butikken sammen med moren sin. Å reise i butikken er en sjelden anledning, moren er mer enn en smule eksentrisk. Mens de er der blir gutten tilsnakket av en mann med sår i panna og for stor butikkuniform. De ender med å ta ham med seg hjem og først da får de med seg nyheten om en fange som er rømt fra delstatsfengselet og som omtales som svært farlig. Gode beskrivelser av guttens ambivalens til den mannen som normaliserer hjemmet deres, men som samtidig tar morens oppmerksomhet fra ham. 

La nettopp fra meg "Bølle på døra", den har jeg fått anbefalt av flere, men fikk den virkelig ikke til. Den ligger nå der, så får vi se om den blir lest ved en senere anledning. 

Jeg omtaler bøkene jeg leser på egen blogg, der er det også flere anbefalinger: 
http://hvajegfyllertidenmed.blogspot.no/search/label/Bøker%20jeg%20har%20lest

Skrevet

JEG MISUNNER DERE SÅ FÆLT SOM HAR TID OG ORK TIL Å LESE!!!

Samler opp tips her som jeg skriver på lista mi. Den er så lang, men jeg skal snart begynne igjen nå som veslemannen begynner å bli litt større. For øyeblikket orker jeg knapt lese SMS.

Kos dere!

Skrevet

Din tid kommer, Mrs Smutt & Smilende (visste du forresten at det krever mye konsentrasjon å skrive nicket ditt riktig?). Har vært der jeg også, men plutselig en dag kommer både overskudd og tid tilbake. Husker når det å lese etter at barna hadde sovnet var en utenkelig tanke. Da ville jeg jo bare sove selv. Med en eneste gang. Jeg leste mens jeg ammet da, med siste. Det funket fint. 

Skrevet

Din tid kommer, Mrs Smutt & Smilende (visste du forresten at det krever mye konsentrasjon å skrive nicket ditt riktig?). Har vært der jeg også, men plutselig en dag kommer både overskudd og tid tilbake. Husker når det å lese etter at barna hadde sovnet var en utenkelig tanke. Da ville jeg jo bare sove selv. Med en eneste gang. Jeg leste mens jeg ammet da, med siste. Det funket fint. 

Nei, det har jeg ikke tenkt over, hehe.

Trengte bare en forandring fra Mrs Smith & Smulene.

Ja, den dagen gleder jeg meg til. Har lest hele livet så det har blitt noen bokhyller og jeg kjenner det er et stort savn. Godt det er håp i Sikte :)

Gjest sug lut
Skrevet

JEG MISUNNER DERE SÅ FÆLT SOM HAR TID OG ORK TIL Å LESE!!!

Samler opp tips her som jeg skriver på lista mi. Den er så lang, men jeg skal snart begynne igjen nå som veslemannen begynner å bli litt større. For øyeblikket orker jeg knapt lese SMS.

Kos dere!

Større barn gjør det muligere, sånn at man med god samvittighet kan si at nå kan vi sette oss og lese bok i hver vår ende av sofaen (dekker eget behov, samt god samvittighet for at pc-generasjonen få i seg litt litteratur og lesetrening), samt selvsagt organisering av i alle fall deler av ferier slik at det er søskenbarn samt onkler, tanter, besteforeldre i forholdet antall voksne > antall barn.

Jobbstress, sykdom, livsomveltninger (samlivsbrudd er en skikkelig whopper, livstruende sykdom og rekonvalesens også) gjør det umuligere i så lange perioder at man nesten tror man aldri orker å lese på melkekartongen mer engang, men det ER lys i tunnellen, den er bare så jævla lang noenganger.

Skrevet

Takk, Sug Lut. Det hjelper.

Senest i går kom stefar med (for meg) to skatter

Østenfor Sol (1969)

Vestenfor Måne (1972)

av Bing & Bringsværd som han lurte på om jeg ville ha. To av tre fabelprosa-antologier jeg har ønsket meg, og som har stått i hylla fra min barndom. Skikkelig nerdebøker for sci-fi entusiaster. Nesten så jeg sippa en liten skvett, men er glad jeg har morsomme ting som venter meg.

Skrevet

Tid til å lese er ikke alltid positivt... Jeg var med i NM i venting 2012, og ja det hjalp og lese, men gudbedre så glad jeg er for at jeg ikke lenger har tid :)

Jeg hadde planer om å rydde bokhylla denne uka faktisk, så da blir jeg påminnet hva jeg leste i fjor,  og får oversikt over hva som har samlet seg opp av ulest siste halvåret (som jeg kan ha som ferielektyre).

- Henger meg på anbefalingen av Hundreåringen!

- Og hva krim anngår, Hans Olav Lahlum, hvis man liker Christie og underfundighet.

Kommer sterkere tilbake etter bokhyllerydding!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg er vel ikke akkurat lesekyndig om dagen, med mindre alt arbeidet jeg la ned i forkant av eksamen i juni teller, så i denne tråden tar jeg mer enn jeg gir. Hundreåringen klarte en eldre, ukjent dame å overtale meg til å kjøpe for en stund siden, så den har jeg jo faktisk, skjønner at den må bli med på tur i dag!

Men, uansett:

Mutton: India Knight

Elin og Hans: Trude Marstein

Le Scaphandre et le Papillon: Jean-Dominique Bauby - denne har jeg sikkert nevnt før, og jeg hadde kanskje ikke likt den hvis det ikke var for historien bak, men det får så være. Fin film også.

Svinalängorna: Susanna Alakoski

(og ellers elsker jeg faktisk thrillere, men bøkene har jo en tendens til å handle om mye av det samme, så jeg tenker at mine bokanbefalinger der gir like mye som hvilke som helst andre bøker om det samme fra andre forfattere).

Og så skal jeg få tak i noen av bøkene her, for jeg må vel lese litt i sommer.

Tok meg over en time å skrive dette innlegget, og jeg har ikke engang gitt anmeldelser, herregud. Hørte litt på Gaute Ormåsen samtidig.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg er litt kjedelig, fordi jeg har de to samme bøkene jeg må lese hver eneste sommer for å få ordentlig feriefølelse (jeg leser andre også altså :)).

De to bøkene er Enke for et år av John Irving og Hotel Pastis av Peter Mayle. Ellers er jeg en krim-hore av rang!

Skrevet

Jeg ( og mannen) er inne i en fantasy periode og hamstrer fra ark sin nettbutikk.

Joseph Delany - den siste lærling

Angie Sage- septimus heap

Ruben Eliassen - phenomena

Dette er serier, og den siste lærling er ikke ferdig utgitt på norsk enda :( Fordelen er at de kan lånes bort til tenåringer ;)

Om du ønsker å lese noe som gjør at du gråter,blir sint og muligens kvalm av så er Hanne Dahl- vannliljen en vinner. Den sterkeste bok jeg noengang har lest!

Dan Brown- Inferno var helt ok, litt tung siden jeg ikke kjenner spesielt godt til Dante fra før. Men jeg kan trygt anbefale den.

Men favoritt boken er fortsatt Tidevannets fyrste. Har du ikke lest den enda så er tiden inne ;)

God boksommer :-D

Skrevet

For permitterte bokormer anbefales herved Twitter, især @perspective_pic.

Et bilde sier jo mer enn en hel roman ;)

Gjest sug lut
Skrevet

Sofi Oksanen - Utrenskning. Utrolig vond og hard bok, fantastisk godt skrevet og historisk interessant.

Gjest sug lut
Skrevet

Johan Theorin - Sankta Psyko. Uro og forstyrrede mennesker. LIkte den godt. Men bipersonene uten unntak lite troverdige. Samme med de som skulle være fagpersoner. Men hovedpersonen var bra tegna.

Skrevet

"Den andre siden av gleden" av Sere Prince Halverson. Om en ung kvinne som gifter seg med en enslig far og lever livets glade dager inntil han plutselig dør og etterlater seg mer rot enn hun hadde forventet. Hyggelig lesing, fort lest og fort glemt. Akkurat passe en sommerdag. 

Skrevet

"Vi var familien Mulvaney" av Joyce Carol Oates anbefales veldig! En helt alminnelig vellykket familie på den amerikanske landsbygda får livene sine snudd på hodet da cheerleaderdatteren blir utsatt for noe skrekkelig på et skoleball. Eller var ikke alt like fint som det så ut til? 

Skrevet

"Den danske piken" av David Ebershoff. Et kunstnerektepar i København rundt 1925. Hun trenger en modell til et portrett og får mannen sin til å ta på seg kjole og damestrømper og starter med det en stor endring i ekteskapet sitt. Plutselig har hun ikke bare én partner, Einar, men også Lili i tillegg. Bra skrevet! 

Skrevet

Guilty pleasure - inferno

Mokka, veldig hyggelig bok

Og alt av Jussi Adler Olsen

Skrevet

Guilty pleasure - inferno

Mokka, veldig hyggelig bok

Og alt av Jussi Adler Olsen

Jussi ja!

Nettopp lest "Journal 64", kjempebok! Dei andre avdeling Q-bøkene også, forresten. Krim der privatlivet til hovedpersonen er morsomt krydder og ikkje irriterande sidefyll :)

Gjest sug lut
Skrevet

Gjeeeeeeesp og alt sånt - man blir så forbanna trøtt av gode bøker når de holder en våken til halv tre! For i natt til halv tre (og forsåvidt i går ettermiddag og kveld) leste jeg Jo Nesbøs Gjenferd, og da fikk jeg tilbake den gode følelsen - verdens beste krim er Jo Nesbø sin. Dessuten er Nesbø sexy. For han kan skrive. Jeg gikk bare litt lei etter Panserhjerte, dermed ble Gjenferd aldri lest... og de to gode tingene med akkurat det er at jeg kunne lese den nå, og at den nå kosta 49 i paperback.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å svare "Saganatt" av Frode Grytten, men så kom jeg til avsnittet hvor du presiserer at man MÅ HA LEST FERDIG, og så langt har jeg ikke kommet ennå, dessverre.

Men hey, jeg slår gjerne et slag for Frode Grytten anyday - feks Bikubesong eller Flytande Bjørn.

Åh, som jeg elsker å lese bøker på nynorsk! (Ironisk nok, siden jeg hadde det som hovedmål i 9 år på grunnskolen. og hatet hvert sekund :D )

Skrevet

Jeg har just precis blitt ferdig med en murstein av Ken Follett. Og jammen er jeg glad for at den er lang, for den er så utrolig bra! 1100 sider med middelalderhistorie og dramatikk, så fantastisk og levende skrevet. Boka heter "I all evighet", noe gubben spøkte med at passet bra ettersom den var på størrelse med Bibelen. For de som har lest/sett "stormenes tid" er dette oppfølgeren - selv om de ikke henger sammen. Denne foregår 200 år senere, men på samme sted. 

Nå sitter jeg her og føler meg litt tom. Skulle så gjerne ha lest den en gang til, men får gi en annen bok en sjanse først. Jammen godt jeg har denne tråden til å inspirere meg :) 

Skrevet

Politi av Nesbø er det eneste jeg har lest i det siste. Og den var sjokkerende, men bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...