Gå til innhold

Barn på 2-3 år bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som blir tre år i oktober. Hn har et bakovervendt britaxsete fra 9-18 kg. Hun veier 17,5 kg og sitter svært dårlig. Vurderer å bytte ut til BeSafe izi up fra 15-36 kg som storesøsken har. Men hun er bare litt over 2,5 år... Usikker - bakovervendt til 4 år, ja ... Men hva med vekt??!! Har nettopp vært på kontroll og hun er ikke VELDIG tung ift kurvene, ligger midt i øverste halvdel.

Anonymous poster hash: 434bd...14c

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøp nytt bakovervendt sete som går til 25 kg. Besafe og Britax har det begge to.

Anonymous poster hash: dbdfc...98b

Skrevet

Enig. Kjøp et nytt bakovervendt sete som fungerer bedre. De rene bakovervendte er ofte bedre tilpasset bakovervenddt bruk, og går til 25 kg.

Skrevet

Høyde på barnet da? 2,5 år høres lite ut, men kan jo være stor unge du har :) Men prøv et sete som går til 25 kilo på butikken:) Hvis det virker veldig ubehagelig, så kan du jo sjekke seter som er forovervendt, men med mye helling, slik at barnet ligger mer enn det sitter, tryggere enn å sitte rett opp og ned :)

Anonymous poster hash: 8f8df...972

Gjest tilda med to små <3
Skrevet (endret)

Kjøp et bakovervendt som går til 25 kg. 2,5 år er alt for tidlig å snu!

Jeg har hatt bakovervendte til 25 kg med mine to, og de har greit kunnet sitte bakovervendt til de var fire i vår (ikke særlig store) Nissan Primera (sedan, ikke stasjonsvogn!)

Vi har brukt Britax-stoler til begge.

Endret av tilda med to små <3
Gjest sussie77
Skrevet

Vi har et britax bakovervendt sete som går til 25 kg, og veldig fornøyd med det til vår 2 åring. :) Hadde nok ventet litt med å snu henne.

Annonse

Skrevet

Det har like mye med alder som høyde/vekt å gjøre. Jo eldre barn jo mer tåler de i en kollisjon.

4 års anbefalingen er satt fordi kroppen(skjelett og muskulatur) da begynner å bli sterkere til å tåle en frontkollisjon bedre.

Hadde nok som andre her også anbefaler gått for et bakovervendt opp til 25 kg og ventet til 4 års alderen med å snu henne.

Anonymous poster hash: 2ae36...56d
Skrevet

Kjøp britax max-way eller hi-way eller besafe izi plus. Alle seten er plus godkjent i en svensk test som er veldig streng.

Anonymous poster hash: 1c9b9...e0d
Skrevet

Var i tilsvarande situasjon, dvs at langbeinte storebror fekk vondt i beina pga lite beinplass i BeSafe setet.  Kjøpte nytt bakovervendt sete (Britax TWE)  Ville kikka på eit av seta som går til 25 kg.

Skrevet

Du må ser mer på høyde og vekt enn alder synes jeg. Vårt ene barn var 102-103 cm og 18 kg da han var 2,5 år, og like stor som mange av barnehagens 4-åringer. Vi valgte framovervent beltestol til ham da siden han hadde samme størrelse som en 4-åring. Om jenta di er lav, så ville jeg kanskje heller valgt en stol som gikk opp til 25 kg.

Anonymous poster hash: c33e8...e68
Skrevet

Du må ser mer på høyde og vekt enn alder synes jeg. Vårt ene barn var 102-103 cm og 18 kg da han var 2,5 år, og like stor som mange av barnehagens 4-åringer. Vi valgte framovervent beltestol til ham da siden han hadde samme størrelse som en 4-åring. Om jenta di er lav, så ville jeg kanskje heller valgt en stol som gikk opp til 25 kg.

Anonymous poster hash: c33e8...e68

I hovedsak bør man ta hensyn til skjelletets modenhet, ikke størrelsen på barnet.

Skrevet

Besafe har kommet med et nytt bakovervendt sete som kan brukes til 6 år tror jeg det var. Er ikke helt sikker på om det har kommet i butikken enda, men hvis ikke er det nok like rundt hjørnet :)

Skrevet

Jeg byttet til britax sete ved 2,5 år for å kunne ha henne bakover lenger. Satt da fint bakover til 4,5 år og kunne nok ha sittet enda lenger plassmessig, men det begynte å bli så ofte turer med bhg og være med venninner hjem at vi måtte bytte til sete vi kunne flytte lett.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...