Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår jente på 16 mnd er en oppvakt og nydelig jente, men når det kommer til tannpuss blir hun helt krakilsk. Vi har lenge hatt tannbørsten som en del av kveld og morgenrutinene slik at hun skulle venne seg til dette. Nå har hun fått litt flere tenner og tannpuss har blitt viktigere, et nødvendig onde om du vil :P

Hun nekter å la oss pusse tennene, og i det hele tatt se i munnen hennes... Hun vrir seg av stellebordet, hyler å skriker og det er rett å slett umulig å pusse uten å holde henne fast, noe en tannlege faktisk anbefalte å gjøre.

Jeg synes det er brutalt, men hun må jo pusse tenner :/

Er det noen som har noen gode råd til oss? Det blir liksom ikke noe trivelig avslutning eller start på dagen når det er sånn....

( hun får pusse selv også ) :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144061199-tannpuss-p%C3%A5-16-mnd-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her bruker vi to tannbørster. En til han og en til oss. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke. Vi steller ham stående, for han er så urolig på stellebordet. Står på krakk forran vasken. Hvis egen børste ikke virker, så blir det tvangspuss. Måtte også gjøre det med eldste og han har ingen traumatisk opplevelse av å pusse tenner i dag.

Her har det vært tvangspuss i et halvt år. Men har endelig løsnet! Har gjort det samme hver dag, hun ser storebror pusse tenner på krakken på badet, får deretter spørsmål om hun også vil. Det har hun nektet helt til hun i forrige uke plutselig stilte seg oppå krakken og gapte opp:)

Hun har før vært helt hysterisk ved tannpuss, har føltes ut som vi har mishandlet henne, så stor glede i hjemmet når det endelig gikk over:) tenner må pusses, enkelt og greitt!

Det går seg til etter hvert, når hun blir litt større. Det har det gjort med alle mine tre.

Minste er nå 2 år og 2 mnd og tannpussen går som en drøm.

Vi har bare holdt de fast og tvangspusset når de har slått seg vrang. Tennene skal pusses uansett hvor mye de protesterer.

Har dessverre måttet tvangspusse mine to på den alderen. Nå nærmer vesla seg to år og det går ganske greit med litt tøys og sang og litt sånn.

Sitter med de på gulvet når jeg pusser, så det ikke skal skje noen uhell om de vrir seg ut av armene mine.

Annonse

Ikke begynt med fluor enda, men tenker å starte med det litt senere :) uansett, "glad" for å se at mange andre har de samme problemene som vi, letter liksom litt på samvittigheten når vi må holde henne fast for å få pusset...

Vi gir knust fluortablett til jenta vår på snart 18mnd. Dette ser hun på som "premie" etter tannpuss. Tannpussen går mye lettere etter vi begynte med dette. Først pusser vi, så får hun pusse litt selv, så får hun fluortablett til slutt :-)

Fluortablett kan gis fra barnet er 6mnd. Vi begynte når hun var ca 1 år (knuser den selvsagt).

Det er bedre med hyling og skriking ved tannpuss, enn hyling og skriking når ungen må bore pga hull.

Jenta mi var også krakilsk, men litt etter litt har hun roet seg. Nå er det bare litt sutring og spytting. Så det går seg til :)

Annonse

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...