skyblue Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Jeg føler jeg har prøvd alt!! Men de bare dør Noen som har noen lure triks?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har begynt som svigermor, og hennes blomstrer konstant og det kommer nye skudd hele tida! Det jeg gjør da er å ha ganske mye vann i potta. Røttene skal stå godt i vann! Fyller på en gang i uka, og da med lunkent vann. Avblomstrer den så klipper jeg den litt ned. Etter jeg begynte med dette så blomstrer de til tusen, og det har kommet nye skudd her også :) Anonymous poster hash: 463cd...db1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Eg har alltid lært at røttene på orkidear for all del ikkje skal stå i vatn, men mine døyr alltid, så då skal eg kanskje høyre på deg;-) Anonymous poster hash: 36740...891
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Har alltid hørt det jeg også.. men måtte såklart spørre svigermor hva ho gjør, for ho har så mange orkideer og alle blomstrer..og med mine pistrete greier hjemme, ville jeg prøve hva som helst.. og det funker! Anonymous poster hash: 463cd...db1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Jeg lar vannet renne over røttene og lar den få trekke litt vann underfra. Også skal den få tørke innimellom. Min orkideer blomstrer som bare det. Anonymous poster hash: eca75...742
Dahleramp1981 Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 Jeg potter de om. 50/50 jord og de trebitene som følger med.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 Kjøp Eva Solo orkidepotte. De sleger den blant annet på Kitch'n. Den er selvvannende, så da ordner alt seg selv. Første gang jeg har holdt liv i en orkide, og ikke bare det, den har blomstrert en evighet. Anonymous poster hash: 9f059...196
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Mine er i konstantblomst, ene er tre år gammel. Røttene står i vann, til de rørker inn, så når de er knusk tørr så får de en halvpotte med vann gjen, klipper av og til tuppen avpå de. Og de står i sør og vest vendte vinduer og får MYE lys. De liker lys! Anonymous poster hash: cb3d1...5bc
Himmel og hav Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 Jeg gir mine en god slump med vann en gang i uka, og orkidegjødsel ca en gang i måneden. De står ikke i direkte sol, men med mye lys, vestvinduene er best. De får også en dusj i ny og ne. Når de er avblomstret lar jeg stilkene være og setter dem til "hvile" i et kjølig rom. Da får de ikke vann like ofte, for jeg har lett for å glemme dem. Jeg klipper aldri av annet enn det som blir brunt og dødt på stilkene, og mine blomstrer hele tida.
MammantilNurket Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har særs lite grønne fingre (les: svart belte i plantedrap), men orkidéene mine (3 stk.) har klart seg lenge *bank i bordet* og har blomstret flere ganger. De står i vindu mot nord - lite sol, men mye lys. Vanner litt en gang i uken og har sånn grønn "plante-dop-pinne" i pottene. Når de har blomstret av klipper jeg dem ned til det "tredje øyet" på stilken (for det sier Mamma). Forresten: Hortensiaene mine har avgått ved døden etter angrep av spinnmidd. Så ut som de skulle klare seg etter spray med grønnsåpevann, men så klappet de helt sammen. De er nå erstattet med en fredslilje og en lavendel i potte
Tigerpote Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 De eneste plantene som vanligvis holder seg lenge hos meg er orkideer. Jeg glemmer ofte å vanne, de får bare en liten skvett nå og da. Litt en gang i uka kanskje. Husk at de ikke er døde selv om de blomstrer av! Er bladene grønne lever de fint og blomstrer igjen etter en tid.
❤lille stjerne❤ Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Steller de ikke i det hele tatt, knapt så de får vann. de stortrives!
Gjest Kjempeanonym Skrevet 30. juni 2013 #13 Skrevet 30. juni 2013 Jeg kjøper de - har de i noen uker- de dør- jeg kjøper nye.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #14 Skrevet 30. juni 2013 Orkideer er det eneste vi klarer over flere år. Blomstene varer lenge og de kommer alltid igjen, nye blader og nye røtter kommer også mellom blomstringer. Men jeg vet ikke hva jeg skal anbefale, for alt funker. Ei venninne har alltid masse vann i potta mens våre bare får en del vann når vi husker det. I perioder kan de glemmes mens de andre ganger kan bli vannet av flere som ikke har snakket sammen. På vinteren må de også tåle temperaturvariasjoner på over 10 grader hver dag. Anonymous poster hash: 7f441...3c4
Fomle84 Skrevet 30. juni 2013 #15 Skrevet 30. juni 2013 Jeg kjøper de - har de i noen uker- de dør- jeg kjøper nye.samme her.. Men de varer noen måneder..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #16 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har noen nydelige orkideer som jeg kjøpte for mange år siden. De "lever" fortsatt. Plastikk fantastisk. Anonymous poster hash: cae90...27a
klg,2 boys now:) Skrevet 30. juni 2013 #17 Skrevet 30. juni 2013 Fyll potten med vann og la de stå i ro.de liker ikke å bli flyttet på.jeg har over 20 stk og alle blomstrer.jeg dreper alt vanligvis.mamma som har veldig grønne fingre forstår ikke hvordan jeg får d til
Tbm88 Skrevet 30. juni 2013 #18 Skrevet 30. juni 2013 Orkideer er en snylteplante-altså,den liker godt å snylte vann fra planter rundt og ha det fuktig. Jeg setter orkideene mine under springen og lar vannet renne en stund over dem 1 gang i uka, så fyller jeg 2-3cm med vann i krukka de står i,slik at de kan drikke som de vil. Har hatt ett par av mine i flere år og de blomstrer om og om igjen
Tbm88 Skrevet 30. juni 2013 #19 Skrevet 30. juni 2013 Så skal di jo klippes etter blomstring. Ledd nr 3 mener jeg,men jeg pleier ikke det
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #20 Skrevet 30. juni 2013 Det er faktisk eneste planten som overlever hos meg og som får nye blomster! Jeg vanner dem ca en gang pr uke. Får den for lite ser du at bladene liksom skrumper litt. Da tar jeg plastpotten ut og lar vannet renne gjennom barken et par minutter. Så får den renne av før jeg plasserer den i pyntepotten igjen. Og ikke alle mine har blanke Potter. Når den er avblomstret så klipper jeg stengelen nesten helt nede, sjelden en ny kommer på samme stengel her. Så blir den 'mishandlet' en mnd eller to, men lite vann, lite varme og ingen gjødsel. Innimellom pottes de om, da fjernes alle inntørkede røtter og settes i ny bark. Anonymous poster hash: a95c6...fb7
DaTuMa Skrevet 30. juni 2013 #21 Skrevet 30. juni 2013 Jeg skyller igjennom potta med vann og lar det renne av. Når de dør kjøper jeg nye. Gidder ikke ha en stilk ståendes i vindu i månedsvis i håp om nye blomster.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2013 #22 Skrevet 30. juni 2013 Det spørs jo helt på hvilken orkidee man har. Formoder at alle her snakker om Phalaenopsis? Mine Phalaer er enorme. De får stå i vann 15 min en gang i uka, i 20 graders vann. Får gjødning når jeg kommer på det. Klipper ned avblomstra stilker 3 øyer med steril kniv og har på kanel på såret med sterilt redskap. De står i nordvendt vindu og østvendt. Jeg skjermer dem for trekk uansett grader ute. De får kun bark som medium her for å unngå råte. Om vinteren har de dvale på badet i halvmørket og fuktighet fra dusjing. Anonymous poster hash: 39da8...f0c
Isola&Lille+julegave Skrevet 1. juli 2013 #23 Skrevet 1. juli 2013 Hehe Orkideer og eføy er det eneste som overlever hos meg. Får vann innimellom og jødning når jeg husker det. Eksploderer i blomster i det jeg skrur av panelovnene etter vinteren (de står i vinduspostene) og blomstrer til ovnene kommer på igjen. Hvis jeg tenker at jeg må stelle litt ekstra godt med de og passe på de, så dør de med en gang. Så sånn er mitt plantehold
Spiffie Skrevet 1. juli 2013 #24 Skrevet 1. juli 2013 Vi fyller potta med vann en gang i uka og lar den stå i en time. Tømmer så av vannet. Poenget er at barken i putta og røttene skal bløtes skikkelig, men ikke stå i vann over tid har jeg hørt. Her blomstrer de og setter nye skudd konstant. Når de avblomstrer kuttes de ned til rett over andre "knuten" på stengelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå