Gå til innhold

Ammestopp og melkespreng

Stolt-mamma-til-to-troll

Anbefalte innlegg

Hva hjelper?
Jeg har håndmelket, og pumpet litt innimellom for å ikke være så sprengt, men så går det 10 min så er jeg like sprengt igjen.

Bruker en ganske stram bh for å stoppe trykket litt.

Har tidlige hatt brystbetennelse og det er ikke noe jeg vil ha en gang til..

Sønnen min er forresten 6 måneder og diet alt fra 2-6 ganger om dagen.

Noen som har gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hørt at vi skal bruke en heller for stor bh....som ikke er stram....jeg føler fortere spreng ved stram bh. har slitt med puppene/amming selv men er glad for at det fungerer normalt nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sluttet amming brått og ikke redusere ned ammingen rolig, det gikk hos meg, jeg kuttet ut nattamming først, etter 1 uke kuttet jeg på dagtid, kun amme morgen og kveld, til slutt bare morgen og etter 4 uker sluttet amming helt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Når du har tilløp/tendenser til tilstoppinger og har hatt betennelse tidligere, vil jeg nok anbefale at du tar det litt mer gradvis. Dersom du absolutt ikke vil/kan amme så beregn god tid (kanskje uker) med pumpe/håndmelding. Om du slutter pga medisiner så sjekk med http://www.tryggmammamedisin.no om du kan amme samtidig som du tar dem.

Hvor lenge er det siden du sluttet å amme?

Stram BH er lurt, da den vil "lure" brystet til å tro det er nok melk der allerede. I tillegg vil den gi bedre støtte til brystene slik at de trekker seg sammen etter at ammingen er over. Det er lurt å fortsette med stram BH i et par-tre måneder etter avsluttet amming av den grunn. Men pass på at BHen har god passform, slik at den ikke klemmer på noe av brystet eller melkegangene.

Ellers kan du forsøke salvie-krydder (enten som te eller som krydder i maten). Dette er et tradisjonelt middel for å stoppe melka, og jeg kjenner folk som selv med moderat inntak til ett måltid har fått betydelig nedgang i melkeproduksjonen (uplanlagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...