Gå til innhold

Ang. bytte av fastlege, sendes journal over automatisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige gang jeg byttet måtte jeg betale 60kr for at journalen fysisk skulle sendes over til min nye fastlege, men siden dette er noen år siden nå tenker jeg at ting sikkert er forandret fra den gang. Så er det noen som vet? Må jeg kontakte legekontoret jeg har hørt til frem til nå og be dem sende journalen over eller vil dette skje av seg selv?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det skjer fremdeles ikke av seg selv. Du må be om det, og betale for det.

De planlegger vel en felles base og prøver det ut noen steder i landet, sånn at uansett hvor du blir syk eller hvilket sykehus du legges inn på så finner de hele journalen din, men dette ligger fremdeles litt inn i fremtiden.

Anonymous poster hash: fd668...b21
Skrevet

Nei, det skjer fremdeles ikke av seg selv. Du må be om det, og betale for det.

De planlegger vel en felles base og prøver det ut noen steder i landet, sånn at uansett hvor du blir syk eller hvilket sykehus du legges inn på så finner de hele journalen din, men dette ligger fremdeles litt inn i fremtiden.

Takk for svar. Jeg tok det egentlig som en selvfølge at det gikk automatisk etter hvert og spurte bare for sikkerhetsskyld. Rart de ikke har fått det til enda, alt er jo digitalt nå til dags...

Skrevet

Tror det har med sikkerhet å gjøre. Om de samler alle landets journaler i en base blir det jo en veldig stor base og den må være sikker mot snoking og hacking....

Skrevet

Datatilsynet sier nei til felles databaser og felles journaler.

I tillegg så er fastlegene selvstendige bedrifter som driver for seg selv, og står fritt til å velge hvilke dataprogram de vil bruke. Så er ikke sikkert programmene "snakker sammen" heller.

Så du må be om det og betale for det :)

Skrevet

Men får den gamle fastlegen beskjed om navnet på den nye fastlegen, slik at de kan snakke sammen uten at jeg vil det?

Eller får den gamle fastlegen bare en generell henvendelse om at jeg har byttet til en annen fastlege?

Eller kanskje den gamle fastlegen ikke får noen melding i det hele tatt?

Annonse

Skrevet

Du tas bare bort fra listen til den gamle legen.

Leger har taushetsplikt og kan selvfølgelig ikke oversende journalen til noen uten ditt eksplisitte samtykke. Dette er regulert i helsepersonelloven og relativt få unntak finnes. Det stemmer heller ikke at det planlegges noen felles fulljournal. Det er snakk om å lage en kjernejournal med de mest vesentlige opplysninger om diagnoser og medikamenter, fordi dette anses nyttig i en akuttsituasjon. Foreløbig er det høyst omstridt og det vil være reservasjonsmuligheter med mindre man skal ha en lovendring.

Anonymous poster hash: 32d59...895
Skrevet

Så hva du gjør hos en lege er mellom deg og den legen, og vil aldri bli tilgjengelig for fastlegen din med mindre du gir godkjennelse til det?

Anonymous poster hash: c06cb...2b2

Skrevet

Så hva du gjør hos en lege er mellom deg og den legen, og vil aldri bli tilgjengelig for fastlegen din med mindre du gir godkjennelse til det?

Anonymous poster hash: c06cb...2b2

Omtrent slik. De har lov å kommunisere uten eksplisitt samtykke dersom det er behandlingsfremmende, men ikke om du motsetter deg det.

Det tolkes gjerne slik at f.eks en gynekolog sender epikrise til fastlegen når du har fått satt inn spiral f.eks, fordi det er nyttig for fastlegen å vite. Men om du sier til gynekologen at du ikke ønsker det, gjøres det ikke.

Skrevet
Det stemmer heller ikke at det planlegges noen felles fulljournal.

Men det fungerer slik at journalen oversendes automatisk innenfor samme legesenter.

Så det vil si at dersom du bor i en kommune med bare ett legesenter, vil du ikke ha mulighet til å hindre journalen i å bli oversendt til ny fastlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...