Gå til innhold

Kan dere som jobber i barnehage fortelle hva dere liker best og minst av klær og yttertøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På de små og store barna.

Anonymous poster hash: faf72...96a
Skrevet

Inneklær;

Merke spiller absolutt ingen rolle. Liker klær som er mye og behagelige for barnet å ha på og som faktisk går an å bevege seg i. Og de må ikke stramme hverken her eller der. Kjoler er søtt, men egner seg lite for skogsturer og klatring i tær og lekeapparater:) Olabukser er som regel for stivt på de små. Ull er absolutt mest praktisk om vinteren.

Ytterklær; mye klær som man kan bevege seg i. Unngå dresser, jakker og bukser med stramme strikker eller som er stive. Personlig liker jeg Troll og Bergans, men de finnes masse merker som sikekrt fungerer like fint:)

Anonymous poster hash: a4e35...f66
Skrevet

Praktiske klær. F.eks barn som har sluttet med bleie er det veldig upraktisk med body som gjør at barnet ikke selv klarer å kle av seg og gå på do, sko med lisser som de ikke kan lnyte, tar mye tid å knyte 24 sko :P og ellers godt med skifteklær til aøslags vær, greit å bli våt en gang for så å skifte åog gå ut igjen. Dumt å måtte gå inn pga ett barn. Eller så bryr jeg meg ikke om merke på klærne bare barnet har regntøy når det regner, dress og ull/fleece når det er kaldt, solkrem og lette klær når sommeren kommer :)

Anonymous poster hash: dce2c...04e

Skrevet

Det meste fungerer greit, men det er noe jeg synes er viktig:

Alltid ha strikk på regnbukser og dresser til å ha under sko/støvler. I lek glir buksebena opp og barna blir våte på klærne under.

Ull innerst om vinteren.

Regntøy foret med fleece bruker laaang til på å tørke, og er upraktisk når det ikke er kaldt. Det er bedre å bruke løs fleece under når det er surt ute.

På de små barna er det spesielt viktig at de ikke har for store sko. Det er mulig å ha litt å vokse i uten å snuble i beina sine når man skal lære seg å gå.

Regndress er upraktisk for varme dager med oppholdsvær og dammer på bakken. Mye mer luftig med regnbukse og jakke/genser.

Anonymous poster hash: 3a886...0ae
Skrevet

Viktigste er ikke merke. Men at barnet har klær og sko for all slags vær, etter sesong, nok skiftetøy og at klærne er sånn noenlunde rene. Viktig at størrelsen på klær og sko er passe.

Anonymous poster hash: f2e30...b2d

Skrevet

Ikke collegegensere, dongeribukser eller andre stive og tjukke stoffer. Lette, ledige klær som er lett å være aktiv i. Strømpebukser, bodyer, ullundertøy , tightser, kjoler, joggebukser er bra. Ull er best. God passform på ytterklær er viktig, det må aldri være for trangt. Og teite detaljer som snøsperre på ermene på dressen er ufattelig upraktisk.

Skrevet

Og ikke fleecefor i regnklærne, hverken løst eller fast. Bruk ull under istedet!

Skrevet

Og ikke fleecefor i regnklærne, hverken løst eller fast. Bruk ull under istedet!

er ikke alle barn som tåler ull og da er fleece et godt alternativ.

Skrevet

Jamen ikke de fordømte greiene som enten sitter fast eller skal kneppes fast i regnklærne, det var jo liksom det som var poenget. Og generelt sett så er ull best, derfor sa jeg det.

Skrevet

Jamen ikke de fordømte greiene som enten sitter fast eller skal kneppes fast i regnklærne, det var jo liksom det som var poenget. Og generelt sett så er ull best, derfor sa jeg det.

Her ser man jo at det er ulike meninger. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke liker fleece under regntøy, når det ikke henger fast, mener jeg :-) Bare lurer :-)

Skrevet

Ikke collegegensere, dongeribukser eller andre stive og tjukke stoffer. Lette, ledige klær som er lett å være aktiv i. Strømpebukser, bodyer, ullundertøy , tightser, kjoler, joggebukser er bra. Ull er best. God passform på ytterklær er viktig, det må aldri være for trangt. Og teite detaljer som snøsperre på ermene på dressen er ufattelig upraktisk.

Hvorfor er snøsperre upraktisk?

Skrevet

Aldri bruk hettegenser , det kan være veldig farlig og barnet kan bli kvalt.

Skrevet

Enig med det meste, men supplerer med stilongs i stede for strømpebukse( lettere å skifte sokk hvis foten bare som er våt) og unngå up and go bleier. Veldig upraktisk når en skal skifte på mange barn og må ta av alt av klær.

Anonymous poster hash: 03219...02a

Skrevet

Upraktisk med store festlige luer med øreklaffer og dusker. Når hetten skal over luen i regn og snø ser ungene litt opphengt ut, for å si det sånn :-)

Skrevet

Fodi man da ikke får dratt på vottene UNDER dressen

Skrevet

Nok skiftetøy

stilongs og sokker istedenfor strømpebukse

regndress uten fleecefór, helst todelt. Er ikke alltid man trenger begge deler.

Regnvotter, støvler og sydvest (mye bedre enn hette)

Ull/fleece om vinteren

solkrem, solbriller/hatt om sommeren

klær og sko som barnet har mulighet for å klare selv. Spesielt når de slutter med bleie. Kjipt å tisse på seg fordi de ikke klarte å åpne belte på buksa.

Skrevet

Her ser man jo at det er ulike meninger. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke liker fleece under regntøy, når det ikke henger fast, mener jeg :-) Bare lurer :-)

Fleece er vanligvis laget av polyester. Klamt, kaldt, statisk møkkastoff. Tåler man ikke ull er silke og bambus gode alternativer.

Anonymous poster hash: 0d763...69a

Skrevet

Fleece er vanligvis laget av polyester. Klamt, kaldt, statisk møkkastoff. Tåler man ikke ull er silke og bambus gode alternativer.

mye dyrere og vanskligere å ffå tak i.

Skrevet

Ikke regndresser, utrolig upraktisk, klamt og varmt på dager hvor det er varmt ute, men vått på bakken.

Ikke foret regntøy! Tørker sent og er utrolig varmt de dager det er varmt ute!

Ha uforet høst/vårdress om vår og høst.

La barna ha kun ullundertøy på seg inne i bhg.

Anonymous poster hash: db8db...5b8

Skrevet

Myke, vide bukser! Ikke hetter på inne eller varmetøy, både av sikkerhetsgrunner og av praktiske grunner. Regntøy av litt mykere kvalitet enn reflex sitt standard til barn under tre år. Myke og lette dresser, testvinnerern fra coop er en rustning. Gjerne sydvest med god passform i stedet for hette på regntøyet. Flere par votter som faktisk passer til barnets hender og om man har dress med snølås så kjøp votter som passer utenpå. Votter er kanskje det plagget jeg legger mest tanke i til egne barn og anbefalger å legge pengene i votter og sko om en skal prioritere.

Hestra har dyre men fantastiske votter og om en vil ha et billigere alternativ anbefaler jeg vossatassar på grunn av passform. De slites litt mer, men regnvottene deres har holdt til to barn her. Da har vi magic mittens i ullblanding under når det er kjølig. Med sko er det vanskelig å anbefale merke, passformen må komme først for en sko som er for smal, struper blodtilførselen og gjør at barnet fryser.

Luer som passer til ditt barn! Luer må prøves alle passer ikke de samme...

Anonymous poster hash: f2d07...b57
Skrevet

Fodi man da ikke får dratt på vottene UNDER dressen

Og også fordi disse snøsperrene gjerne er så trange at barna klager over at klemmer rundt håndleddene

Anonymous poster hash: 3f210...843

Skrevet

Jeg har to barnehagebarn og har en  del erfaring:

Jeg vil anbefale kivat vinterluene (uten dusk) de er helt supre, vi liker best de med lue og hals i ett, finnes ikke bedre vinterlue, og de passer også lenge, minst to vinter sesonger, (og kan arves til mindrbarn, de holder seg fin i formen selv etter mye vasking og bruk) og de har kjempe god passform, de er litt dyre, men hos oss ble den brukt nesten hver dag i hele vinteren, hadde un en ekstra lue hvis kivat luen var i vask.

Til de minstre barna er det best med votter med lang glidelås, de er mye lettere og få på små barnehender som ofte ikke e helt sammarbeidvillig :-) Hestra er super, men det finne også billigere alternativ. 

ellers er det greit med uforet regntøy, og heller ta på ull/fleece under hvis det er kaldt.

Dockboots/muckboots er mye bedre på foten enn cherrox, (men skal kke erstatte vintersko), men i tillegg til vintersko hvis det er veldig slapsete og regn, men dette kommer an på hvor i landet dere bor, vi bor på vestlandet, og her er det ofte slapsete om vinteren, og kaldt men regn.

Anonymous poster hash: db659...d8e
Skrevet

Jeg har to barnehagebarn og har en  del erfaring:

Jeg vil anbefale kivat vinterluene (uten dusk) de er helt supre, vi liker best de med lue og hals i ett, finnes ikke bedre vinterlue, og de passer også lenge, minst to vinter sesonger, (og kan arves til mindrbarn, de holder seg fin i formen selv etter mye vasking og bruk) og de har kjempe god passform, de er litt dyre, men hos oss ble den brukt nesten hver dag i hele vinteren, hadde un en ekstra lue hvis kivat luen var i vask.

Til de minstre barna er det best med votter med lang glidelås, de er mye lettere og få på små barnehender som ofte ikke e helt sammarbeidvillig :-) Hestra er super, men det finne også billigere alternativ. 

ellers er det greit med uforet regntøy, og heller ta på ull/fleece under hvis det er kaldt.

Dockboots/muckboots er mye bedre på foten enn cherrox, (men skal kke erstatte vintersko), men i tillegg til vintersko hvis det er veldig slapsete og regn, men dette kommer an på hvor i landet dere bor, vi bor på vestlandet, og her er det ofte slapsete om vinteren, og kaldt men regn.

Anonymous poster hash: db659...d8e

Jeg har dårlig erfaring både med votter med glidelås (liker bedre de som dras på. Hestra) og Dock boots som drar inn vann rundt ankelen der dressen strammer. Da er Cherroxene bedre, men kun på kalde våte dager.

Anonymous poster hash: ab667...a71

Skrevet

mye dyrere og vanskligere å ffå tak i.

Samme pris som ull, men ja dyrere enn syntetdritt selvsagt. Men var det ikke liksom fordi ungen ikke tålte ull man skulle bruke syntet, ikke fordi man er fattig eller gjerrig? Og det er overhodet ikke vanskelig å få tak i, mange nettbutikker selger det.

Skrevet

Det verste er votter som går langt oppå armen, der det er umulig å få inn de små fingrene. Kjempeupraktisk for barna. Tror ofte Reima har slike votter.. 

Anonymous poster hash: 43f33...473

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...