nicki82 Skrevet 28. juni 2013 #1 Del Skrevet 28. juni 2013 Skjønner ikke hvordan vi skal få han til å slutte, og om det blir verre fremover. Storebror er så omtenksom og snill til vanlig, men nå i ferien har denne sjalusien bare eskalert! Han har tidligere vært kun hardhendt/ristet med sammenbitte tenner når han skal kose. Men nå er han litt mer på å slå og dytte. Har prøvd å avlede til noe annet/snakket med han, men det hjelper ikke. Har dere erfaring/råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 20. juli 2013 #2 Del Skrevet 20. juli 2013 Vi har storesøster og lillebror. Vanligvis har vi ingen problemer av den arten men her i ferien hvor vi alle er sammen hele tiden ser jeg flere tilløb til sjalusi og ekkel oppførsel pga det. Hos oss hjelper det at vi deler oss litt en gang i blant så hvert barn har mamma/pappa for seg selv en stund. Da glir alt mye greiere etterpå. De er jo to forskjellige individer med forskjellige behov og ønsker og det kan være greit ikke å være sammen med sin søsken 24/7 i flere uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 22. juli 2013 #3 Del Skrevet 22. juli 2013 Nå kommer det jo an på hvor gammel storebror er. Her er han 4 år, og vi har vel ikke opplevd store tendenser til sjalusi, men har vært gjennom trassen hans, samt at han (og lillebror) er VELDIG aktiv! Guttelek er røff, og noen ganger går det over styr med storebror når han hjerjer med lillebror. Vi prater til ham og regulerer tempoet, men noen ganger må vi ta i hardere, og da blir det tilsnakk av en litt strengere karakter. Om han ikke hører, eller slår seg vrang så ender han på trappa. Dette er en generell løsning for oss, da han ikke er av de barna som man "bare kan snakke til, så ordner det seg". Vi hever ikke røsten, men vi er svært konsekvente, og kontante, når han ikke følger ordre (for å bli en smule millitær ;-). Her får også storebror tid alene med mamma eller pappa. Det er særig meg som er ettertraktet, så jeg har f.eks. tatt han ut av barnehagen en dag og gjørt noe sammen bare vi to som han liker godt. Laget niste og reist for å se på flyene, f.eks. Dersom han går over grensa, og er over 3 år, så ville jeg sagt klart og tydelig fra hva som er lov og ikke. Og gitt det konsekvenser! Det er veldig viktig da at dere er superoppmerksomme på at dere ikke gir mye negativ oppmerksomhet mot storebror. Her blir det mye korreksjon av storebror, rett og slett fordi lillebror ikke forstår like mye (han er forøvrig ett år, og svært så før motorisk sett). Bruker derfor litt ekstra tid på storebror og gir han enkelte goder som lillebror ikke får, for å understreke hvor flink gutt han er ellers. Jeg er også påpasselig med å korrigere lillebror for ting som ikke er lov, selv om jeg ikke forventer at han forstår eller følger korreksjonen. Det er viktig at storebror ser at vi også korrigerer ham, og ikke duller og tillater alt fra ham, mens storebror må leve under et strengere regime. Viktig at han ikke får følelsen av at det er forskjellsbehandling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå