Gå til innhold

Det heter Kroneis, ikke Krones-is!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Før het det Kronesis fordi den kostet én krone. Så ble navnet endret til Kroneis fordi navnet ikke stemte med prisen. Så vet du det.

Jeg sier fortsatt Kronesis, for det lærte jeg da jeg var liten.

Takk, for at du gadd! :D

Jeg gadd nemlig ikke. Så bastant, og SÅ feil.

Da isen ble lansert kostet den 75 øre. Navnet har ingenting med prisen å gjøre (selv om den kostet 1 kr noen år) og den har aldri hett Kronesis. Navnet kommer av kronen på toppen av embalasjen. Tidligere het den Diplomatis.

Anonymous poster hash: 29860...ccd

Annonse

Jeg er rimelig bastant sjæl!! Sorry  :/

Krone-is
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
200px-Krone-is_med_jordb%C3%A6r.jpg
magnify-clip.png
Krone-is med jordbær
Foto: KEN

Krone-is, egentlig Diplom Krone-Is, er en iskrem som ble lansert i 1953 av isprodusenten Meierienes Fellesfabrikk A/L under varemerket Slotts-Is fra Tønsberg. Slotts-Is var en del av den sammenslutningen som i dag heter Diplom-Is. Diplom-Is selger rundt 30 millioner Krone-is hvert år.[1]

Isen het opprinnelig «Diplomat», og kostet i begynnelsen 75 øre. Navnet «Krone-Is» fikk den først noen år senere. Dette navnet er siden kopiert av flere. Navnet fikk isen fordi det passet til produsentnavnet, som hadde en kongekrone i sitt symbol. Navnet oppstod altså ikke på grunn av prisen, som riktignok var 1 krone i hele 16 år, fra 1955 til 1970. Diplom-is produserer isen i utgavene jordbær og sjokolade hvor sjokoladeutgaven også har hakkede nøtter på toppen. I 2013 produseres en jubileumsutgave med bringebær- og blåbærsaus og hvit sjokolade. Hennig-Olsen iskremfabrikk produserer krone-is i variantene jordbær, sjokolade og Non Stop, Tidligere varianter av krone-is har vært krokan og pistasj.

Jeg ser ikke at navnene Kronesis og Kroneis har forskjellig mening, jeg da...

Anonymous poster hash: f12dd...90b

Kronesis betyr is som koster en krone. Kroneis er is med en krone på, i dette tilfelle bilde av en kongekrone på toppen av embalasjen.

Anonymous poster hash: 29860...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...