Gå til innhold

Trenger tips til bæresele/sjal..

Anbefalte innlegg

Det er så mye å velge i nå at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å leite engang ;) Lånte en babybjørn sele til eldste men den ble lite brukt da den var vond for ryggen min, samtidig så virket det heller ikke som om den var så god for barnet. Så babybjørn vil jeg ikke ha denne gangen! Hadde også et sjal, men det var typisk 8 m langt og vanskelig å "montere" riktig så det ble bare stress å skulle ha med seg.. Har dere noen tips til sele/sjal som er enkel å ta av og på, og samtidig behagelig for både mor og barn?:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144060235-trenger-tips-til-b%C3%A6reselesjal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du i oslo?

Uansett. Ta en titt på bereglede.no, der er det litt video og sånn for hvordan man "kler på" sjal.

Jeg spurte min kusine, som har bært tre barn, om dette med sjal. Det er jo en jungel der ute!!! Hun anbefalte Sino. Så vi starter der, når vi nå skal handle sjal:) Hun mente det ble det letteste oc tynneste, som ville passe førstegangsbærere og i august måned:) (blir jo veldig varmt med tykke sjal)

Til nyfødt er enten elastisk sjal eller bæreseler tuftet på samme prinsipp absolutt å foretrekke. Sino er nok hakket kjøligere om sommeren enn Moby Wrap. Selv ble jeg aldri helt venn med Mobyen vi hadde, og brukte mest mei tai helt fra spedbarnstadiet - fungerte bra det også. Denne gangen har jeg kjøpt en sele i tillegg - Baby K´tan - som er basert på elastisk sjal-prinsipper. Det stod mellom den og Caboo/Close Baby Carrier, men denne var billigere på Ebay. Den ser slik ut: http://c3.diapers.com/images/products/p/kt/kt-001_1z.jpg og er en del snertnere å slenge på seg enn et ordinært, elastisk sjal.

Jeg regner med å gå med krykker en stund etter fødsel, så i grunn greiere med bæresele enn vogn for det meste.

Når hun blir litt større er det mei tai og Beco Butterfly som gjelder her. Becoen har best bærekomfort, men mei taien er snedigere å putte med i håndveska, så jeg bruker den også en god del. Husets snart fireåring kan fremdeles puttes i mei tai om behovet skulle dukke opp, så den har rimelig bra varighet i hvert fall. :)

Tusen takk for svar! :) nei bor på Vestlandet:) Så viss jeg har forstått det riktig er det altså best å begynne med elastisk sjal og så gå over til bæresele når barnet blir litt større? Synes mei tai eller manduca såg veldig greie ut, hvor gamle er barna når dere begynner å bruke disse? Synes det ble veldig tungvint med sjal sist, når man f.eks skulle på butikken og prøve å knyte det på seg mens sjalet hang og slang overalt ;) Men det er vel en treningssak å finne en teknikk på å få det kjapt på seg:) Hadde heller ikke bruksanv til sjalet sist så det ble litt sånn prøv å feil greier:P

Vi brukte elastisk sjal til 8-10 mnd. Så gikk vi over til bæresele. Mitt tips er å begynne med ryggbæring så snart babyen holder hodet godt selv (det er mye mer behagelig å bære på ryggen).

Manduca, ergo og beco bygger på samme prinsipp og er vel ansett blsndt de som bærer mye. Uansett hvilken av disse du velger blir du nok fornøyd. Vi har hatt meitei til turbruk, men syns bærekomforten er bedre med bæreselene

Annonse

Stilte samme spm her for en stund tilbake. Jeg hadde også Baby Bjørn forrige gang - den skal ikke brukes igjen..

Virker som Angelpack og Manduca er bæreseler mange er fornøyd med. Jeg har selv kjøpt Caboo carrier til den første tiden. Det er et ringsjal i bomull. Prøvde moby wrap, men det ble for tungvint for min tålmodighet ;) her er det bare å justere med ringene, sjalet er klart til bruk :)

Skal prøve Manduca, har ei bekjent som har den, men flere anbefaler å vente noen mnd med den, selv om man vel får nyfødtinnlegg? :)

Nesten alle bæreseler har nyfødtinnlegg i, eller at mab får kjøpt. Jeg ble aldri venn med ringslynga, samt at ruggen min ikke likte å ha vekta på en side. Liker veldig godt at sjalet føles så stabilt ut.

Jeg elsker manducaen vår, men kjøp evt med ei manducaveske. Da fær du med 2 bleier, litt våtservietter og en smoothie - det holder som oftest.

Jeg anbefaler Close Baby Carrier de første tre månedene. Formsydd bæresjal som er enkelt å få på bare man har testet det en gang på forhånd. Jeg kjøpte min pent brukt på Finn.no! Skal ha det med på sykehuset denne gangen, så kan jeg bære babyen hvis den er urolig f.eks. når man skal spise i kantinen. 

Etter det gikk vi over til Angelpack, kjempepraktisk, da kan man også bære på ryggen! Gutten min elsker den ennå, han er to år nå. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...