Gå til innhold

redd for å at babyen skal sette i halsen:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd for å gi store biter. Hun har satt skikkelig i halsen noen ganger. Hun er ett år. Ser andre på ett år lett spiser store biter med skive osv.. hun beg. I b.hage snart, og jeg føler jeg holder utviklingen (i matveien) litt tilbake pga frykt. Hvordan kan jeg vite at hun ikke tygger for stor bit av f.eks eple.... og setter i halsen:( trenger råd! !

Anonymous poster hash: 2bd9f...48d

Skrevet

Samme her! Ser andre ettåringer får kjeks osv...Har ikke turt det jeg...

Anonymous poster hash: 97258...f77

Skrevet

Opp

Skrevet

Det kan du ikke vite, men du må selvsagt følge med. Jeg har gitt mine mat med biter fra de var 7 mnd og de har fått mat i halsen mange ganger. Det har gått bra hver gang. De hoster det lett opp igjen.

Anonymous poster hash: e318d...b78

Gjest sussie77
Skrevet

Husk at små barn har brekningsrefleks. Så det hjelper mye på å ikke sette ting i halsen. Mine har fått biter fra de var 6-7 måneder. Da håndstore biter de spiste selv. Litt host og har blir det, men må bare passe på.

Skrevet

Kan anbefale at dere leser om Baby-led weaning. Jeg ble i hvert fall mye tryggere når jeg skjønte at "spy ut" mekanismen hos babyer utløses når maten treffer forholdsvis langt frem i ganen, dvs. før dmaten har satt sett skikkelig fast. Barn er faktisk utstyrt med diverse reflekser for å sikre overlevelse, selvmom man ikke skulle trodd det... Vi passet veldig nøye på mens han spiste, men etter å ha lest om emnet ble vi i hvert fall mye tryggere på at dette skulle gå bra bare vi lot gutten styre selv.

Anonymous poster hash: 19d0f...8a2

Skrevet

Gutten min har spist selv siden han begynte med skive. Han har rett og slett ikke hatt lyst eller tid til denne matinga :P Og ja, han har satt i halsen, banan, skive, eple, middag og boller ;) Men det kommer alltid opp igjen :) Eneste unntaket var når han spiste banan selv (tok biter selv) og den ene biten satt seg i vranga, og siden banan er slimete så kom den ikke så lett opp, men den var det bare å fiske opp med fingeren :) Og da lo han etterpå og spiste mindre biter :D 

Barna ordner mye selv, og de er flinke til det :D Bare du passer på og ikke er redd for å fiske litt i ganen hvis noe setter seg i vranga, så går det bra :) Men vær obs på banan :P

Anonymous poster hash: 4fa8f...63b
Skrevet

Takk for svar

Skrevet

Min satte aldri noe i halsen, derimot spydde han opp igjen alt dersom det kom en bit han ikke taklet baki svelget. Skikkelig kos med spying minst en gang om dagen. Men plutselig ble han vant til og taklet klumper og biter og spiste skikkelig. De bruker ulikt tempo. Tror det skal MYE til for at de kveles altså. Uansett så sitter vel ikke ungen og spiser alene, så skulle noe havne i vranga og ungen ikke får det opp selv, og dere ikke får tak i det baki der, så får dere snu opp ned og banke litt mellom skulderbladene. Og så le litt av det så ungen ikke blir redd eller noe.

Anonymous poster hash: 319ca...5da
Skrevet

Du må la barnet få prøve seg, det er slik de lærer. En ettåring kan helt fint få brødbitene med skorpe f.ex. Og de kan få spise selv med fingrene, putte brød i munnen selv.

Mine barn har satt ting i halsen flere ganger, særlig minstemann, for da lå storesøsters små leker rundt omkring, men hvis du bruker denne oppskriften, går det bra:

http://www.redd-liv.no/tema/heimlich.html

Anonymous poster hash: 38032...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...