Happypregnant Skrevet 26. juni 2013 #1 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Mini her er snart 6 1/2 mnd. Lurer på hvordan deres 6-7 mnd babyer er, så istedenfor å lage tusenvis av innlegg om det ene og det andre, tenkte jeg det er bedre å samle alt på et sted. Hvor mange timer sover deres små om natten? Ca. 9.5-10 timer her.. Ca.20.00-05.30/06.00 Hvor mange dupper har deres om dagen?og når er siste dupp? 3 her, 2 korte på 30 min og en lang på 1 1/2-2 1/2. Sover ikke etter 17.00.. Helst ikke etter 16/16.30... Hvor mye fast føde får de? 1/2 porsjon grøt morgen og 1 porsjon kveld. Litt fruktmos i grøt Hvor mye vann drikker de iløpet av dagen? Her er det kanskje snakk om bare et par ml... Vil ikke ha noe særlig. Ammer dere om natten? 1 gang rundt 01.00-02.00, men skal kutte det ut nå snart. Trenger h*n hjelp til å sovne om kvelden? Her må jeg sitte å stryke på ryggen og synge. Går jeg ut reiser han seg bare opp og skriker etter meg. Triller dere fortsatt tur hver dag? Daffet veldig av her... Prøver , men er så trøtt for tiden :-/ Endret 26. juni 2013 av Happypregnant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 26. juni 2013 #2 Del Skrevet 26. juni 2013 6 mnd her. -sover fra 19-19:30 til 05-06, dvs 10-11 timer. -4-(5) dupper på dagen, 5 dersom vi står opp før 6. Sover kun 1/2 times dupper ennå. Siste rundt kl 16:30-17. -spiser grøt til frokost/lunsj og kvelds. Smaker på middag. Får avogtil fruktglass eller smoothie. -tilbyr vann til grøt og om natta, blir max 30-50 ml per døgn... -flaskebarn, kuttet ut nattmåltid for en uke siden. -må sitte hos han til han sover. Gi han sutten når han spytter den ut og støtte han i ryggen når han vil ligge på siden. Tar 15-30 min. Har en bamse som spiller i 15 min. Starter denne 1-2 ganger. -triller ikke lenger tur. Øver på at han skal sovne i vogna uten så mye vugging eller trilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 26. juni 2013 #3 Del Skrevet 26. juni 2013 Jente på 6 mnd her: 1) Min sover omtrent like lenge som din - legges og våkner på samme tid som din gjør:) 2) Dupper: Tre stykker: En på morgenen/tidlig formiddag, en på tidlig ettermiddag og en senere på ettermiddagen. Lengde varierer fra 1-2 timer. Siste dupp bør helst være unnagjort i 17-tiden,og kanskje egentlig før, merker jeg nå. 3) Fast føde: En porsjon grøt på morgen og en før leggetid. Fruktmos et par ganger om dagen, og innimellom også middag. Hender hun får litt banan eller noe i spisenett hvis hun er litt sulten mellom måltidene. 4) Vann: Tja, ikke så mye, egentlig. Hun gnager mest på tuten på tutekoppen:)) Men jeg tilbyr vann ofte i tilfelle, siden vi er i sydligere strøk og det er varmt her. 5) Jeg ammer ikke, men mini vil ofte ha melk en gang i løpet av natten. Tidspunktet har nå begynt å nærme seg tiden hun vanligvis våkner, så jeg tror hun er på vei mot å trappe ned på nattmaten. 6) Mini sovner ikke av seg selv, men jeg har egentlig ikke gjort noen store forsøk på å få henne til å gjøre det heller. Vi er på en lang ferie nå, og da sover hun i vogn ettersom sengen her er altfor stor til min lille baby. Sengen brukes som lekegrind:) Er ikke noe problem å få henne til å sove i vogn, men hvordan vi skal gjøre det når vi en gang kommer hjem, det er en annen sak. Tror det går seg til- kjenner få 15-åringer som fortsatt må bæres eller strykes på for å sovne. Jeg stresser ikke med det, tvert imot koser jeg meg med å bære, kose, stryke, synge og trille så lenge leggingen ikke trekker ut i timesvis. 7) Trille: Vi dro på ferie for en måned siden, men før vi dro tror jeg at jeg trillet mer eller mindre hver dag:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 26. juni 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 26. juni 2013 #5 Del Skrevet 26. juni 2013 Mini her er snart 6 1/2 mnd. Lurer på hvordan deres 6-7 mnd babyer er, så istedenfor å lage tusenvis av innlegg om det ene og det andre, tenkte jeg det er bedre å samle alt på et sted. Hvor mange timer sover deres små om natten? Ca. 9.5-10 timer her.. Ca.20.00-05.30/06.00 Hvor mange dupper har deres om dagen?og når er siste dupp? 3 her, 2 korte på 30 min og en lang på 1 1/2-2 1/2. Sover ikke etter 17.00.. Helst ikke etter 16/16.30... Hvor mye fast føde får de? 1/2 porsjon grøt morgen og 1 porsjon kveld. Litt fruktmos i grøt Hvor mye vann drikker de iløpet av dagen? Her er det kanskje snakk om bare et par ml... Vil ikke ha noe særlig. Ammer dere om natten? 1 gang rundt 01.00-02.00, men skal kutte det ut nå snart. Trenger h*n hjelp til å sovne om kvelden? Her må jeg sitte å stryke på ryggen og synge. Går jeg ut reiser han seg bare opp og skriker etter meg. Triller dere fortsatt tur hver dag? Daffet veldig av her... Prøver , men er så trøtt for tiden :-/ Snart 6mnd her. 1. Sover fra ca 19.30/20 til ca 7.30, så rundt 12 timer. 2. Har stort sett 3 dupper. 2 korte og en lengre, men den må det trilles en del for at skal bli lengre enn 45min. Bør ikke sove etter 17.00/17.30 3.Bare fast føde her: 1 porsjon grøt på morgenen, 1 skive brød til lunsj, hjemmelagd middag og fruktmos til middag, og grøt til kvelden. Får mme til drikke til måltidene. Tar mellom 30-60ml da. 4.Får vann med hjemmelagd sviskesaft mellom måltidene. Det begynner å bli godt mottatt. 5. Ammer ikke. Flaskebarn. Tar stort sett et måltid rundt kl 04.00. 6.Trenger ikke sovehjelp om kvelden. Må inn noen gang og putte i smukk, men stort sett går det greit. Kan sutre litt, men roer seg fort. Går inn litt innimellom. 7. Må, som sakt, trille hver dag til lang duppen. Sovner stort sett 45min også må vi trille en liten halvtime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 26. juni 2013 #6 Del Skrevet 26. juni 2013 Mini her er snart 6 1/2 mnd. Lurer på hvordan deres 6-7 mnd babyer er, så istedenfor å lage tusenvis av innlegg om det ene og det andre, tenkte jeg det er bedre å samle alt på et sted. Hvor mange timer sover deres små om natten? Ca. 9.5-10 timer her.. Ca.20.00-05.30/06.00 Hvor mange dupper har deres om dagen?og når er siste dupp? 3 her, 2 korte på 30 min og en lang på 1 1/2-2 1/2. Sover ikke etter 17.00.. Helst ikke etter 16/16.30... Hvor mye fast føde får de? 1/2 porsjon grøt morgen og 1 porsjon kveld. Litt fruktmos i grøt Hvor mye vann drikker de iløpet av dagen? Her er det kanskje snakk om bare et par ml... Vil ikke ha noe særlig. Ammer dere om natten? 1 gang rundt 01.00-02.00, men skal kutte det ut nå snart. Trenger h*n hjelp til å sovne om kvelden? Her må jeg sitte å stryke på ryggen og synge. Går jeg ut reiser han seg bare opp og skriker etter meg. Triller dere fortsatt tur hver dag? Daffet veldig av her... Prøver , men er så trøtt for tiden :-/ 6,5 mnd her Sover fra 19/20 til 05/06, ca 10 timer Tre til fire dupper på en halvtime, hun sover mer hvis hun er trøtt men gjør ingenting for å forlenge. Siste dupp 16:30, vekker henne som regel. Måltid 1: mm og halv brødskive Måltid 2: grøt eller smaksprøver og mm Måltid 3: mme ca 120 ml Måltid 4: mm Måltid 5: en porsjon grøt, mm ved senga Innimellom måltider småspiser hun av min mat også pluss frukt Nattavvente forrige uke, hun begyne å spise mer om natten og ingenting om dagen Vann drikker hun nesten ikke Hysj hysj regla og opp ned metoden, tar alt fra halvtime til to timer Går lite turer, vi prøver å få henne til å sove i senga uten stimuli ellers rugging i vogn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pesta Skrevet 26. juni 2013 #7 Del Skrevet 26. juni 2013 Har en på litt over 7 mnd. Han legges kl 19, og vi står opp mellom kl 0530 og 07. Våkner MANGE ganger ila natten, har gjerne to-tre langvarige utrøstelige gråtetokter etter kl 23 - så søvn blir det lite av på mor.. Sluttet med amming (baby ville ikke ha mer), men får mme/vann på dagen før måltid. Nattavvenning gikk av seg selv, og det hadde jo vært fint dersom han da begynte å sove hele natta.. Han har to dupper, en i 09-10 tiden (sover alt fra 30 min til 2 timer) og siste dupp i 15-tiden (halvtime-times dupp). Grøt om morgenen, brødskive eller avocado/bananmos til lunsj, middag før siste dupp og grøt til kvelds. Sovner av seg selv på kvelden etter et par runder inn på rommet for å plugge inn smokken. På dagen må han trilles i søvn. Triller tur stort sett hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 26. juni 2013 #8 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Nei har vel egentlig ingen tips... Men han begynte å våkne senere og senere for mat, gjerne ikke før kl 4. Han våkner ennå, men gir han vann. Så tar han noen super liggende i senga, i halvsøvne, og sovner igjen. MEN: problemet nå er at han sover urolig fra 4 til vi skal stå opp. Har før alltid klart å drøye til halv 7-7 med å gi smokken, men de siste dagene har vi vært oppe før 6... På pluss siden sover han en lengre dupp som dupp nr 2. Kanskje 1 time mot 1/2 time før. Jeg tok avvenningen selv, men han er flaskebarn så her hadde det nok ikke noe å si om det var meg eller far. Vanskelig å svare på hvor mange dager det tok, for syns vel ikke han er avvent rimtig ennå iom at han våkner/sover urolig på dette tidspunktet nå. Det eskalerer ikke til hysterisk gråt, heldigvis. Endret 26. juni 2013 av Tromsøprinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håper<3 Skrevet 26. juni 2013 #9 Del Skrevet 26. juni 2013 Han sover fra ca. 2100 -2130 til ca. 0830 - 09000. Har prøvd å legge han tidligere men det går ikke.Han har to faste dupper. Den første fra ca. 12 til 1330 og den andre fra ca. 16 til 1730Av mat får han hirse/havregrøt med bær på formiddagen. Middag rundt 1530 og diverse frukt i løpet av dagen. Jeg ammer fortsatt mye i tillegg.Han drikker vann til de to måltidene sine, ellers ingenting.Ammer fortsatt en eller to ganger i løpet av natten.Han må ammes rett før leggetid og sovner av og til på puppen. De dagene han ikke sovner på puppen er han lett å legge.Fortsatt minst en tur hver dag, både for min del og hans del. Han sover mye bedre i vogn og jeg blir gal av å sitte inne hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håper<3 Skrevet 26. juni 2013 #10 Del Skrevet 26. juni 2013 Han sover fra ca. 2100 -2130 til ca. 0830 - 09000. Har prøvd å legge han tidligere men det går ikke. Han har to faste dupper. Den første fra ca. 12 til 1330 og den andre fra ca. 16 til 1730 Av mat får han hirse/havregrøt med bær på formiddagen. Middag rundt 1530 og diverse frukt i løpet av dagen. Jeg ammer fortsatt mye i tillegg. Han drikker vann til de to måltidene sine, ellers ingenting. Ammer fortsatt en eller to ganger i løpet av natten. Han må ammes rett før leggetid og sovner av og til på puppen. De dagene han ikke sovner på puppen er han lett å legge. Fortsatt minst en tur hver dag, både for min del og hans del. Han sover mye bedre i vogn og jeg blir gal av å sitte inne hele dagen. Han er forresten 6,5 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satya Skrevet 26. juni 2013 #11 Del Skrevet 26. juni 2013 Mini her er snart 6 1/2 mnd. Lurer på hvordan deres 6-7 mnd babyer er, så istedenfor å lage tusenvis av innlegg om det ene og det andre, tenkte jeg det er bedre å samle alt på et sted. Hvor mange timer sover deres små om natten? Ca. 9.5-10 timer her.. Ca.20.00-05.30/06.00 Hvor mange dupper har deres om dagen?og når er siste dupp? 3 her, 2 korte på 30 min og en lang på 1 1/2-2 1/2. Sover ikke etter 17.00.. Helst ikke etter 16/16.30... Hvor mye fast føde får de? 1/2 porsjon grøt morgen og 1 porsjon kveld. Litt fruktmos i grøt Hvor mye vann drikker de iløpet av dagen? Her er det kanskje snakk om bare et par ml... Vil ikke ha noe særlig. Ammer dere om natten? 1 gang rundt 01.00-02.00, men skal kutte det ut nå snart. Trenger h*n hjelp til å sovne om kvelden? Her må jeg sitte å stryke på ryggen og synge. Går jeg ut reiser han seg bare opp og skriker etter meg. Triller dere fortsatt tur hver dag? Daffet veldig av her... Prøver , men er så trøtt for tiden :-/ 6 mnd her. 1 Sover 12-13 timer fra 18.30-07/07.30 2 Har for det meste tre dupper, noen ganger to. Kan variere mellom 30 min og 2 timer. Prøver å unngå søvn etter 16. 3 Middag og en porsjon grøt på kvelden. Frukt innimellom. Skal starte med grøt til frokost snart. 4 Drikker lite vann, men jeg øver meg på å bli flinkere til å tilby! 5 Ammer ikke, men kutta ut nattmåltidet for halvannen måned siden. 6 Sovner som regel av seg selv men har slitt med tenner i det siste og da vi trøstet og bært en del før han roer seg. 7 Har daffet av i det siste jeg også. Tror jeg med fordel kunne trillet en gang om dagen, da hadde nok den ene duppen blitt lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S_Dreams Skrevet 26. juni 2013 #12 Del Skrevet 26. juni 2013 Jenta mi er 6 1/2 mnd. Hun legges kl 19 på kvelden, og sover tilca kl 06-07 med ett nattmåltid innimellom der, så altså 11-12 timer. Om dagen har hun vanligvis tre dupper. En halvtime på formiddagen, en time tidlig ettermiddag og en halvtime litt senere på ettermiddagen. Har ingen faste tider på de, da det ofte krasjer med ting om vi skal noe. Av fast føde får hun en full porsjon grøt både morgen og kveld + litt sviskemos, ett måltid med middag og ett måltid med fruktmos. Hun får også to måltider med kun mme (det ene om natten). Til alle måltider med fast føde får hun mme. Vi har begynt å gi henne en tutekopp med vann inimellom, men det blir ikke drukket så mye foreløpig. Det er gøyere å tygge på den. Ammer ikke, kun mme. Om kvelden blir vi (den som legger) liggende med henne til hun sovner. Tar fra 5-30 min. Men et par dager nå har vi bare gått ut av rommet mens hun har ligget og lekt med bamsen sin, og da har hun overraskende nok ikke brydd seg med det, og bare sovnet av seg selv Så det er tydelig at vi kan begynne med det, men vi tar det sakte. Jeg syns selv det er så kos å ligge der med henne, og dupper innimellom av selv;) Prøver å gå en tur hver dag vi ikke skal ut og gjøre noe annet. Da blir det ca en halvtime/times tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 26. juni 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 26. juni 2013 Så kjekt at mange svarer! veldig mye likhet hos småtrollene våres... misunner dere som kan sove til etter 6,synes det er for tidlig å stå opp når klokken er noe med 5... Her har mini vært plaget av tannutbrudd, og gråter flere gangerbom natten. Kaver på og trenger hjelp til å sovne videre. En tann er på vei opp, så håper det blir bedre med søvnen. Blir så trøtt av å måtte våkne hver 1-2 time for å roe han ned. Idag tok det 35 min før han sovnet. Har pleid å sitte inne med han og synge og stryke han på ryggen, men tenkte å prøve å se om han var klar til sovne av seg selv. Måtte innom et par ganger for å legge han ned igjen og måtte hjelpe litt på slutten... Med en gang jeg synger begynner han å le ... Lille tullingen vil heller tulle enn å sove ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 26. juni 2013 #14 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Så gøy med lang tur! Vi har vært i Kroatia tre uker nå og blir til august. Helt topp! Babyen min sover mer på dagen her enn hjemme- omtrent en time mer, faktisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, for det er sååå mange forstyrrende lyder utenfor (typ geiter, haner, unger som hyler) Er vi på stranda sover hun ikke alltid så godt, da. Der ER det mye støy. Men hun får den søvnen hun trenger. På natta sover hun ikke nødvendigvis så mye bedre, så jeg setter ikke akkurat nye søvnrekorder selv, til tross for at jeg får sove om morgenen etter at hun har stått opp. Men hun er ikke mye våken, egentlig. Det er stort sett jeg som våkner bare hun løfter en finger Det er for øvrig vanskeligere for henne å roe seg før leggetid her, og det er kanskje det som er så slitsomt. Noe kan jeg tilskrive tannfrembrudd, for hun plages mer denne gang enn forrige gang og særlig før hun sovner er det gnage- og siklebonanza. Ellers er det jo så mange inntrykk i løpet av en dag, og hun blir helt gira av det. Ikke alltid like lett å være hjemme så tidlig heller når man er ute på reise! Men det går så fint, i det store og hele! Bare å glede seg til en utvidet ferie, med andre ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjempeanonym Skrevet 27. juni 2013 #15 Del Skrevet 27. juni 2013 6 og en halv mnd. Sover fra 18.00 til 07.00 om morgenen. Så ca 13 timer. Har tre dupper for dagen. Første er lang ( en time eller to). De to andre er 20-30 min. Sover ikke etter kl tre, så blir som oftest trøtt og sutrete den siste timen før han tar natt. Bare fast føde. Frokost; mme og skive ( ca en halv skive og 90 ml mme) Lunsj; skive eller polarbrød eller hjemmelaget grøt og gjerne en ellas kitchen smoothie. Vann. Middag; alt mulig hjemmelaget. Liker alt. Pluss et par biter frukt til dessert. Vann. Kvelds; først grøt og så en flaske mme ( ca 90 ml ) . Tannpuss og natta. Våkner for en flaske ( 150 ml i tolvtiden ) drikker og sover videre. Elsker vann, så det får han jevnlig av gjennom dagen når han er tørst. Varierer om vi må sitte og kose han i søvn eller om han sovner selv. Tar alt fra 1 min til en time nå om dagene. Han finner ikke ut hvilken stilling han skal sove i, så han ruller fra rygg til mage, står på knærne med hodet begravd ned i madrassen og rompen i været, ligger sidelengs med beina gjennom sprinklene, ligger oppned bakfram og stresser i det hele tatt myyye enkelte dager. Men når han tuller sånn så går vi bare ut av rommet og lar han styre på. Går inn og fikser han i rett stilling og gir smokken flere ganger underveis, og til slutt har han slitt seg selv ut og sovner. Triller alt fra 1 til 3 ganger om dagen. Men merker at de laaange turene i begynnelsen har blitt til kortere turer. Men må ut hver dag ellers hadde både jeg og småen blitt koko for han er veldig aktiv og fyker rundt og skal plukke på absolutt alt i hele huset. Så turer er gøy. Da sitter han helt i ro i vognen og ser rundt seg på alt det spennende ute i den store verden :)' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 27. juni 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 27. juni 2013 Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Så gøy med lang tur! Vi har vært i Kroatia tre uker nå og blir til august. Helt topp! Babyen min sover mer på dagen her enn hjemme- omtrent en time mer, faktisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, for det er sååå mange forstyrrende lyder utenfor (typ geiter, haner, unger som hyler) Er vi på stranda sover hun ikke alltid så godt, da. Der ER det mye støy. Men hun får den søvnen hun trenger. På natta sover hun ikke nødvendigvis så mye bedre, så jeg setter ikke akkurat nye søvnrekorder selv, til tross for at jeg får sove om morgenen etter at hun har stått opp. Men hun er ikke mye våken, egentlig. Det er stort sett jeg som våkner bare hun løfter en finger Det er for øvrig vanskeligere for henne å roe seg før leggetid her, og det er kanskje det som er så slitsomt. Noe kan jeg tilskrive tannfrembrudd, for hun plages mer denne gang enn forrige gang og særlig før hun sovner er det gnage- og siklebonanza. Ellers er det jo så mange inntrykk i løpet av en dag, og hun blir helt gira av det. Ikke alltid like lett å være hjemme så tidlig heller når man er ute på reise! Men det går så fint, i det store og hele! Bare å glede seg til en utvidet ferie, med andre ord Vi var en uke i Syden i mars, og da sov mini også mer på dagen enn det han gjorde her hjemme.. Her sover mini også utrolig bra når det er høye lyder. Sies jo at dem gjør det Når han var liten roet han seg ved at vi tok på hårføner eller støvsuger. Rutinene kommer nok til å bli litt forandret mtp senere kvelder, men håper (og tror...) at det går seg til når vi komme hjem igjen. Skal bli deilig å få en litt annerledes hverdag. Mini elsker å bade, så det skal bli kjekt. Og ikke minst ha på dem lite klær. Mini elsker å ligge i bare pleier, og hvert klesskift er en kamp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 27. juni 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 27. juni 2013 6 og en halv mnd. Sover fra 18.00 til 07.00 om morgenen. Så ca 13 timer. Har tre dupper for dagen. Første er lang ( en time eller to). De to andre er 20-30 min. Sover ikke etter kl tre, så blir som oftest trøtt og sutrete den siste timen før han tar natt. Synes din sønn burde ta en prat med min Her våknet han kl.05 i dag :-/ synes han sover så lite, men han får vell den søvnen han trenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 27. juni 2013 #18 Del Skrevet 27. juni 2013 Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Så gøy med lang tur! Vi har vært i Kroatia tre uker nå og blir til august. Helt topp! Babyen min sover mer på dagen her enn hjemme- omtrent en time mer, faktisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, for det er sååå mange forstyrrende lyder utenfor (typ geiter, haner, unger som hyler) Er vi på stranda sover hun ikke alltid så godt, da. Der ER det mye støy. Men hun får den søvnen hun trenger. På natta sover hun ikke nødvendigvis så mye bedre, så jeg setter ikke akkurat nye søvnrekorder selv, til tross for at jeg får sove om morgenen etter at hun har stått opp. Men hun er ikke mye våken, egentlig. Det er stort sett jeg som våkner bare hun løfter en finger Det er for øvrig vanskeligere for henne å roe seg før leggetid her, og det er kanskje det som er så slitsomt. Noe kan jeg tilskrive tannfrembrudd, for hun plages mer denne gang enn forrige gang og særlig før hun sovner er det gnage- og siklebonanza. Ellers er det jo så mange inntrykk i løpet av en dag, og hun blir helt gira av det. Ikke alltid like lett å være hjemme så tidlig heller når man er ute på reise! Men det går så fint, i det store og hele! Bare å glede seg til en utvidet ferie, med andre ord Vi var en uke i Syden i mars, og da sov mini også mer på dagen enn det han gjorde her hjemme.. Her sover mini også utrolig bra når det er høye lyder. Sies jo at dem gjør det Når han var liten roet han seg ved at vi tok på hårføner eller støvsuger. Rutinene kommer nok til å bli litt forandret mtp senere kvelder, men håper (og tror...) at det går seg til når vi komme hjem igjen. Skal bli deilig å få en litt annerledes hverdag. Mini elsker å bade, så det skal bli kjekt. Og ikke minst ha på dem lite klær. Mini elsker å ligge i bare pleier, og hvert klesskift er en kamp! Ja, høye lyder er fint, det, så lenge det er en jevn dur, liksom. Høye, skarpe lyder funker ikke så godt;) Hjemme brukte vi kjøkkenvifta flittig:) Klart rutinene blir forandret, men vi har forsøkt å holde på dem så godt det lar seg gjøre. Mini står jo opp nesten like tidlig her som i Norge, og blir dermed trøtt på noenlunde samme tid også. Vi hadde leggetid rundt kl 19 hjemme, mens det her blir mer 20-tiden. Jeg vil jo at den siste tiden før legging skal være litt rolig og at vi rekker å lande litt hvis vi har vært ute eller hvis mini har vært hos slektningene sine og lekt, men det skjønner ikke svigers. De (og resten av storfamilien) som bor her passer gjerne frøkna litt her og der (de bor ti meter unna), og hvis vi henter henne rundt kl 19 så synes de det er gruuuuusomt at et lite barn må legge seg så tidlig Men barn her legger seg jo ganske sent, synes jeg. Ser de små niesene og nevøene mine i alderen 2-8 år leke utenfor til klokka er ti, for eksempel. Det var en digresjon, altså, men ja, man lager seg nye rutiner, tror jeg. Særlig når man er borte så lenge og ikke bare en uke eller to. Jeg har nesten glemt hvordan vi gjør det hjemme, så vi starter vel med blanke ark når vi kommer hjem igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happypregnant Skrevet 27. juni 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Takk for svar! ser at det er veldig mye likt hos babyene våre:) Tromsøprinsen: har du noen tips ang. Nattavvenning? Tok du eller mannen din det? Tok det mange dager? Linda_S: vi drar til syden neste uke og blir i nesten 2 mnd.. Har tenkt å ta nattavveningen da, men spørs hvordan det blir mtp nytt sted , varme +++.. Har et lite håp om at vil sove lengre av seg selv (natten gjennom) da det blir mye frisk luft. Har hørt mange barn har sovet mye bedre på ferie og etter de har kommet hjem fra ferie. De siste 3 ukene har han våknet ca. 3-4 ganger rundt kl.03-04 for mat, og håper som din at han trappet ned selv. Så gøy med lang tur! Vi har vært i Kroatia tre uker nå og blir til august. Helt topp! Babyen min sover mer på dagen her enn hjemme- omtrent en time mer, faktisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, for det er sååå mange forstyrrende lyder utenfor (typ geiter, haner, unger som hyler) Er vi på stranda sover hun ikke alltid så godt, da. Der ER det mye støy. Men hun får den søvnen hun trenger. På natta sover hun ikke nødvendigvis så mye bedre, så jeg setter ikke akkurat nye søvnrekorder selv, til tross for at jeg får sove om morgenen etter at hun har stått opp. Men hun er ikke mye våken, egentlig. Det er stort sett jeg som våkner bare hun løfter en finger Det er for øvrig vanskeligere for henne å roe seg før leggetid her, og det er kanskje det som er så slitsomt. Noe kan jeg tilskrive tannfrembrudd, for hun plages mer denne gang enn forrige gang og særlig før hun sovner er det gnage- og siklebonanza. Ellers er det jo så mange inntrykk i løpet av en dag, og hun blir helt gira av det. Ikke alltid like lett å være hjemme så tidlig heller når man er ute på reise! Men det går så fint, i det store og hele! Bare å glede seg til en utvidet ferie, med andre ord Vi var en uke i Syden i mars, og da sov mini også mer på dagen enn det han gjorde her hjemme.. Her sover mini også utrolig bra når det er høye lyder. Sies jo at dem gjør det Når han var liten roet han seg ved at vi tok på hårføner eller støvsuger. Rutinene kommer nok til å bli litt forandret mtp senere kvelder, men håper (og tror...) at det går seg til når vi komme hjem igjen. Skal bli deilig å få en litt annerledes hverdag. Mini elsker å bade, så det skal bli kjekt. Og ikke minst ha på dem lite klær. Mini elsker å ligge i bare pleier, og hvert klesskift er en kamp! Ja, høye lyder er fint, det, så lenge det er en jevn dur, liksom. Høye, skarpe lyder funker ikke så godt;) Hjemme brukte vi kjøkkenvifta flittig:) Klart rutinene blir forandret, men vi har forsøkt å holde på dem så godt det lar seg gjøre. Mini står jo opp nesten like tidlig her som i Norge, og blir dermed trøtt på noenlunde samme tid også. Vi hadde leggetid rundt kl 19 hjemme, mens det her blir mer 20-tiden. Jeg vil jo at den siste tiden før legging skal være litt rolig og at vi rekker å lande litt hvis vi har vært ute eller hvis mini har vært hos slektningene sine og lekt, men det skjønner ikke svigers. De (og resten av storfamilien) som bor her passer gjerne frøkna litt her og der (de bor ti meter unna), og hvis vi henter henne rundt kl 19 så synes de det er gruuuuusomt at et lite barn må legge seg så tidlig Men barn her legger seg jo ganske sent, synes jeg. Ser de små niesene og nevøene mine i alderen 2-8 år leke utenfor til klokka er ti, for eksempel. Det var en digresjon, altså, men ja, man lager seg nye rutiner, tror jeg. Særlig når man er borte så lenge og ikke bare en uke eller to. Jeg har nesten glemt hvordan vi gjør det hjemme, så vi starter vel med blanke ark når vi kommer hjem igjen Jeg vil også holde på rutinene så langt det er mulig. Er en time tidsforskjell der vi skal (foran oss med 1 time), så det er et lite " + " for oss Legger vi han 21.00, er den 20.00 ( som er leggetid for mini).. Er ganske greit at en har egen leilighet, da er det litt lettere å holde på rutinene.. Ordet rutiner er et fremmedord for folk i syden Niesen min er bare et par mnd eldre enn vår gutt, men hun er våken til 23.00-00.00 og sover gjerne til 12.00 neste dag...Men svigermor var veldig imponert og synes det er veldig bra med rutiner.. Endret 27. juni 2013 av Happypregnant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå