Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Jeg mistrives i jobben, har en meget vanskelig sjef, så det er ikke bare å løse problemet. Min prøvetid går ut 30 juni og jeg begynner å bli desperat da jeg ikke har fått jobber jeg har søkt på, og har jo ikke råd til å gå ulønnet og arbeidsledig. Men hva er egentlig reglene når man sier opp en jobb - noen som vet? Anonymous poster hash: 20dba...a40
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Om du selv sier opp jobben får du en karantenetid som du ikke har krav på dagpenger, etter denne karantenetiden kan du få dagpenger. Mener den karantenetiden er 8 uker, men det må du sjekke opp... Anonymous poster hash: 9a44d...dfd
Modesty Blaise. Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Det står i kontrakten din. Det er helt umulig å svare på, når man ikke vet betingelsene dine som står der. Der finner du alt om oppsigelse i prøvetid, og som fast ansatt.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Takk for svar.. Det står nok ikke i jobbkontrakten angående penger hvis man sier opp jobben. Står bare oppsigelstid etc. Vet at oppsigelstiden i prøvetiden er 2 uker, og det er jo å foretrekke, for hvis jeg bikker over prøvetiden er det 3 mnd, og det er tungt i en jobb man mistrives i. HI Anonymous poster hash: 20dba...a40
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 Ifølge arbeidsmiljøloven så er det 2 uker oppsigelsesfrist i prøvetiden, men arbeidskontrakten kan si noe annet (men arbeidsavtalen kan ikke være dårligere en arbeidsmiljøloven så du har minimum 2 uker). Men jeg tror vel egentlig at du lurer på hvordan de blir i forhold til ytelser fra NAV i forbindelse med arbeidsledighet. Sier man opp så får man 8 uker karantene i tillegg til oppsigelsestiden. I de tilfellene de blir ordentlig krasj med sjefen og en arbeidstaker slutter på dagen kan man i verste fall få først en karantene i forhold til oppsigelsestiden (f.eks 2 måneder) og så kommer de 8 ukene i tillegg. Dette er ikke ofte det skjer, men en bekjent av meg som sluttet på dagen kom i en situasjon at han ikke fikk penger fra NAV før etter fire måneder. Anonymous poster hash: 22ccd...e1a
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Takk for svar.. Det står nok ikke i jobbkontrakten angående penger hvis man sier opp jobben. Står bare oppsigelstid etc. Vet at oppsigelstiden i prøvetiden er 2 uker, og det er jo å foretrekke, for hvis jeg bikker over prøvetiden er det 3 mnd, og det er tungt i en jobb man mistrives i. HI Anonymous poster hash: 20dba...a40 + at oppsigelsestiden starter den 1. i en måed. Om du leverer oppsigelsen 2/7 må du jobbe ut oktober med 3 mnd oppsigelse. Noen ganger lar arbeidsgiver deg gå tidligere, men det har du ikke krav på. Anonymous poster hash: 81a5b...8ae
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Takk, ja det er dette jeg lurte på. Alternativet er tydeligvis å sykemelde meg kommer til å bli syk i denne jobben hvis jeg fortsetter. Har ikke råd til å 8 uker uten lønn uansett. Utrolig vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: 20dba...a40
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #8 Skrevet 26. juni 2013 Takk, ja det er dette jeg lurte på. Alternativet er tydeligvis å sykemelde meg kommer til å bli syk i denne jobben hvis jeg fortsetter. Har ikke råd til å 8 uker uten lønn uansett. Utrolig vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: 20dba...a40 Du kan selvfølgelig ikke "sykmelde deg" fordi sjefen er kjip og du mistrives. Og definitivt ikke fordi du "kommer til å bli syk." Om sjefen er så vanskelig, må du enten bytte jobb eller ta tak i problemet. Du er fagorganisert? Bli eventuelt det. Snakk med verneombud og tillitsvalgt, ta opp det som er problematisk. Eller si opp, eller bytt jobb. Men sykmelde deg på grunn av arbeidskonflikt er håpløst. Anonymous poster hash: ab2ab...534
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 Anonym bruker, on 26 Jun 2013 - 14:25, said: Anonym bruker, on 26 Jun 2013 - 13:46, said: Takk, ja det er dette jeg lurte på. Alternativet er tydeligvis å sykemelde meg kommer til å bli syk i denne jobben hvis jeg fortsetter. Har ikke råd til å 8 uker uten lønn uansett. Utrolig vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: 20dba...a40 Du kan selvfølgelig ikke "sykmelde deg" fordi sjefen er kjip og du mistrives. Og definitivt ikke fordi du "kommer til å bli syk." Om sjefen er så vanskelig, må du enten bytte jobb eller ta tak i problemet. Du er fagorganisert? Bli eventuelt det. Snakk med verneombud og tillitsvalgt, ta opp det som er problematisk. Eller si opp, eller bytt jobb. Men sykmelde deg på grunn av arbeidskonflikt er håpløst. Anonymous poster hash: ab2ab...534 Jeg har søkt på jobber i en mnd nå, kikker hver eneste dag... det er ikke en eneste relevant stilling. De få jeg kan søke på har jeg søkt på. Det er så få som jobber her, kun 12 stk. Ingen er organiserte, det er heller ingen spesiell som er verneombud og ingen er tillitsvalgt. Det er sjefen man må gå til, og det er hun som er problemet. Hun psyker meg ned mer og mer for dag. Det er ikke så veldig mye jeg får gjort her, hun er av typen som ikke hører på noe, eller har forståelse for noen, hun har alltid rett og ingen som jobber her kan ha noe de skulle ha sagt til noe. De andre fungerer fordi de ikke trenger å jobbe tett på henne hver dag, det må jeg. Jeg kommer ikke til å sykemelde meg, men når man gråter på jobb hver dag pga henne så hva gjør man, man blir ikke glad av sånt, det ender jo med noe som ikke er bra. Jeg søker på jobber, jeg kan ikke bare gå ut å ta en annen jobb.. man må nødvendigvis søke og komme på intervju etc.... Anonymous poster hash: 20dba...a40
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 Alle bedrifter med mer enn 10 ansatte SKAL ha verneombud, det står i arbeidsmiljøloven om jeg ikke tar feil? Anonymous poster hash: 9a44d...dfd
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Anonym bruker, on 26 Jun 2013 - 14:37, said: Alle bedrifter med mer enn 10 ansatte SKAL ha verneombud, det står i arbeidsmiljøloven om jeg ikke tar feil? Anonymous poster hash: 9a44d...dfd Jo vi fikk et verneombud nå i vinter. Men det vil ikke hjelpe noe å gå til henne. Sjefen er eier og daglig leder, og hun vil ikke komme noen vei hun heller, hun er like "redd" for sjefen som jeg er. Anonymous poster hash: 20dba...a40
Gemini77 Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Du må ta ansvar for eget liv og gjør noe med de tingene du faktisk kan kontrollere her i livet. Jeg har en forferdelig jobb selv nå med kun 8 ansatte og ledelse/eiere fra helvete og noen kolleger som er preget av å jobbe i en konflikt i flere år. Jeg har sakt opp stillingen min og er nå i oppsigelsesperioden. Det var en lang vei å gå selvfølgelig. Jeg ser etter ny jobb og regner med å få det før karantene tiden til dagpenger går ut. Man kan ikke forvente at alt skal ordnes av velferdsstaten uten at man tar tak i noe selv. Enten så sier du opp eller så biter du tennene sammen og jobber frem til du får ny jobb. Er så ekstremt med sutring fra enkelte hvor det virker som om at man ønsker at andre skal komme og fortelle om alle godene man har krav på og vips så ordner det seg. Ta litt ansvar for eget liv!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 "Sykemelde deg"?? Er du sprø Anonymous poster hash: c3e5c...624
crème brulèe Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Takk for svar.. Det står nok ikke i jobbkontrakten angående penger hvis man sier opp jobben. Står bare oppsigelstid etc. Vet at oppsigelstiden i prøvetiden er 2 uker, og det er jo å foretrekke, for hvis jeg bikker over prøvetiden er det 3 mnd, og det er tungt i en jobb man mistrives i. HI Anonymous poster hash: 20dba...a40 husk at om du sier opp i prøvetiden gjelder oppsigelsen fra den dagen den blir gitt, altså om du sier opp 30.06 er du ferdig 14 dager senere..om du sier opp 01.07 når prøvetid er over er du ferdig om 4 mnd fordi du må si opp FØR 01. i mnd. (ofte får man jo gå tidligere men det er opp til deg/arbeidsgiver i fellesskap) (du må jo faktisk si opp idag om du skal holde deg til regelen om siste virkedag før 01 om du skal unngå lengre oppsigelsestid enn 14 dager) Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med sjefen og lagt det frem slik at du ikke synes det går så veldig bra og det føler du at hun ikke synes heller, så kanskje hun ikke skal gi deg fast ansettelse etter endt prøvetid. Da har du vel krav på penger fra NAV med det samme, ellers er det som nevnt 8 ukers karantene hos NAV. Om hun ikke går med på det bør du vente til prøvetiden er over før du sier opp, håpe at du kan finne en ny jobb og gå før oppsigelsestiden er over. på denne måten gir du også arbeidsgiver tid til å finne en til å erstatte deg. Det viktigste er jo å ha en jobb ikke sant=)? Lykke til med arbeidssøkingen, det suger å være uten jobb så bare stå på..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå