Gå til innhold

hva er ditt synfysemål, og hvor langt er du på vei?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Symfysemål tar jo for seg baby, fostervann og mor. I tillegg kan målet variere med hvem som tar det, samt babyens stilling.

En amerikansk gravid app sier at symfysemålet tilsvarer omtrent 1 cm pr uke, sikkert litt mindre her

Mitt er bare 33 cm og jeg er 39+4 i dag. Babyen er beregnet til å være 3900 ved termin så ganske stor baby så litt merkelig at stmfysemålet tilsvarer liten baby, men jordmor trodde han gjemte seg godt.

Kan gå begge veier da :) jeg går på vekst kontroll på riksen der de måler med ultralyd. Og min er litt liten. Legen mente han ville bli ca 3 kg ved termin hvis han følger kurven sin. Så det er jo vankelig å gjette ved å bare måle symfysemålet. Det skal jo være plass til baby, morkake og fostervann

Jeg lå godt under den røde streken mellom uke 20-27, da var mini på 15 percentilen. Etter uke 27 har symfysemålet økt til over den røde streken, mens babyen er estimert til 25-50 percentilen. Man vet aldri

Annonse

Takk for svar damer! Var på vekstestimering på rh i dag og møtte en så utrivelig lege at jeg nesten startet å gråte (klarte å holde meg til jeg kpm hjem). Hun var direkte upersonlig og klinisk, og mente denne babyen ikke var særlig stor, enda jeg har fått dette påvist på private ul, samt at synfysemålet mitt er veldig høyt og jeg er enorm... hun mente det beste for barnet var å gå til termin.. mine to andre fødsler har vært 22 og 18 dager før termin, og barna veide 3700 og 3600.. så jeg vet jeg får store barn... hun mente igangsetting var feil (selv om jeg ble satt igang sist) :-( heldigvis var moren min med og banket litt i bordet, så jeg skal inn og forhåpentligvis settes i gang når jeg er 38+2... selv om legen ikke var enig.. jeg er helt utmattet etter den turen til sykehuset jeg, og jeg tror ikke hun målte babyen riktig.. :-(

Det er vel ikke "bare" babystr som gjør at du blir startet såpass tidlig?

Har ei bekjent som har fått 2 store barn før (3500 g prematurbaby, og 4500 g i uke 38). De venter nr 3 og den ser ut til å bli litt under gjennomsnittet. ... det går ann, selv om hu er smal og magen er enorm

Det er vel ikke "bare" babystr som gjør at du blir startet såpass tidlig?

Har ei bekjent som har fått 2 store barn før (3500 g prematurbaby, og 4500 g i uke 38). De venter nr 3 og den ser ut til å bli litt under gjennomsnittet. ... det går ann, selv om hu er smal og magen er enorm

Neida, er ikke "bare stor baby" :)  Første fødsel var veldig traumatisk og dramatisk, og hadde en del plager i ettertid... Fødsel nr 2 var styrtfødsel (1t, 20 min), så er redd for at ting skjer spontant, hjemme, eller ute av kontroll... Trenger den "trygge rammen" ved igangsetting... Vil heller ikke presse ut en kjempe stor baby da jeg har angst for at første fødsel gjentar seg.

I uke 24 var jeg 23-24cm, uke 28 akkurat 28cm, så helt greie mål. :) Skal på kontroll igjen på mandag (uke 31 da) så spent på hvordan jeg ligger an, føler magen har vokst mye de siste ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...