Gå til innhold

Ultralyden i dag gikk ikke så bra...

Barbarella og froskebarna

Anbefalte innlegg

Har vært på ultralyd 30+3. Viser seg at babyen nesten ikke har vokst de siste to ukene, og kurven er nesten helt flatet ut. Ny kontroll om to uker, og hvis den ikke har vokst tilfredsstilende da så legger de meg inn og vurderer om de skal få henne ut... :-(

Hodemålet er som det skal, men det er magemålet som har sakket skikkelig.

Nå er jeg skikkelig bekymret!! :-(

Fortsetter under...

Neimen......forstår at du er bekymra. Eg veit ikkje heilt korleis det er med foster/babyar i magen....kanskje dei av og til veks i rykk og napp? Håpar den plutseleg veks masse til neste gang....men det blir 2 lange veker for deg. Kvifor skal ein "få silke ting å uroe seg for"? Eg håpar som sagt at ho plutseleg veks igen! Men bra uansett at du blir tatt på alvor og blir fulgt opp!

Skjønner at du er bekymret, men husk at du fortsatt har en levende fin baby i magen! Og legene har vurdert at ny måling skal skje om to uker. Det er jo ganske lang tid. Lenge å vente for dere selvfølgelig, men hadde de vært svært bekymret ville de lagt deg inn, satt opp ny ul om en uke eller mindre eller faktisk tatt henne ut. Prøv å tenk på det:)

Mange gode tanker sendes din vei!!!!

Når jeg har vært på ul måler de alltid mage, hode og lårben. Så vurderer de vel alle tre mål.

Endret av Håpernestegang

Neimen......forstår at du er bekymra. Eg veit ikkje heilt korleis det er med foster/babyar i magen....kanskje dei av og til veks i rykk og napp? Håpar den plutseleg veks masse til neste gang....men det blir 2 lange veker for deg. Kvifor skal ein "få silke ting å uroe seg for"? Eg håpar som sagt at ho plutseleg veks igen! Men bra uansett at du blir tatt på alvor og blir fulgt opp!

Fikk ikke inntrykk av at de bare vokser i rykk og napp, dessverre.... De skal følge sin kurve...

Det var forventet at magemålet skulle ha økt med 25mm på de siste to ukene, og det har bare økt med 5mm. Ganske stort avvik... :-(

Så trist....Håper alt ordner seg... skjønner at du er nervøs. Men hva kan det skyldes når barnet slutter å vokse i magen?  Anonymous poster hash: 676ac...a36

Vet egentlig ikke helt... Mest sannsynlig dårlige forhold, dårlig tilgang på næringsstoffer, av en eller annen grunn.

Annonse

Skjønner at du er bekymret, men husk at du fortsatt har en levende fin baby i magen! Og legene har vurdert at ny måling skal skje om to uker. Det er jo ganske lang tid. Lenge å vente for dere selvfølgelig, men hadde de vært svært bekymret ville de lagt deg inn, satt opp ny ul om en uke eller mindre eller faktisk tatt henne ut. Prøv å tenk på det:)

Mange gode tanker sendes din vei!!!!

Når jeg har vært på ul måler de alltid mage, hode og lårben. Så vurderer de vel alle tre mål.

Ja, det er jo en bra måte å tenke på. Skal prøve å fokusere på det! Takk :-)

Huff for en kjip situasjon. Godt du får god oppfølging. Det skal gå fint dette. Barnet mitt var veldig liten da han ble født 14 dager etter termin. Alt var fint med han, men burde absolutt fått bedre oppfølging syns jeg. 

Og som Håpernestegang skriver: Hadde de vært veldig bekymret så hadde de nok lagt deg inn :) Så dette skal gå fint.Bare ikke vær redd for å ringe føden hvis du føler det veldig bekymret. Greit med en kontroll for mye enn en for lite (syns jeg i hvertfall - andre syns det blir for mye stress og mas). 

Lykke til

Hei

Så utrolig trist og kjedelig at du skal få denne bekymringen nå. Stor klem fra meg! Men jeg holder med de andre som har kommentert her, at hvis de hadde vært veldig bekymret så hadde de vel tatt deg inn med en gang! Dette skal gå bra! Fokuser på levende baby og krev ekstra kontroll om nervene tar overhånd.

Gode vibber til deg og babyen i magen!

Kjære deg, dette forstår jeg veldig godt at du synes er skummelt. Man gjør seg alle mulige tanker. Men husk at dersom de går til det skritt å fremskynde fødsel er hun nå allerede ganske stor og sterk!

Fikk du noe inntrykk av hva helt konkret det er de nå vil følge spes med på, er det feks morkakefunksjonen? Husk på at de hadde lagt deg rett inn dersom de så tegn til noe som kunne bli akutt eller som trengte veldig tett oppfølging... Tenker på deg!

Tusen takk for oppmuntrende ord jenter. Vi drar til Frankrike på ferie i morgen og blir i to uker. Gynekologen sa at det ikke er noen grunn til å ikke dra. Jeg skal bare være obs på at det er nok liv, og dra til et sykehus der for en sjekk om det blir mindre liv.

Nå skal vi prøve å kose oss der, og bekymre oss minst mulig, og så får vi håpe på det beste til vi kommer hjem igjen.

Kjære deg, dette forstår jeg veldig godt at du synes er skummelt. Man gjør seg alle mulige tanker. Men husk at dersom de går til det skritt å fremskynde fødsel er hun nå allerede ganske stor og sterk!

Fikk du noe inntrykk av hva helt konkret det er de nå vil følge spes med på, er det feks morkakefunksjonen? Husk på at de hadde lagt deg rett inn dersom de så tegn til noe som kunne bli akutt eller som trengte veldig tett oppfølging... Tenker på deg!

Takk :)

Spurte hva han tror det er, og han sa at det vet han ikke. Men blodgjennomstrømmingen i navlestrengen så bra ut, alt så normalt ut ellers, det er bare at babyen er liten og tynn. Hodemålet er normalt, magemålet som trekker ned. Det mest vanlige er vel noe med forholdene der, feks noe med morkaken.

Takk :)

Spurte hva han tror det er, og han sa at det vet han ikke. Men blodgjennomstrømmingen i navlestrengen så bra ut, alt så normalt ut ellers, det er bare at babyen er liten og tynn. Hodemålet er normalt, magemålet som trekker ned. Det mest vanlige er vel noe med forholdene der, feks noe med morkaken.

Veldig godt å høre at blodgjennomstrømningen er fin. Du må prøve å kose deg i Frankrike og ikke nøle med å ta kontakt med helsevesen dersom du blir bekymret. God tur!

Annonse

Klarer ikke akkurat å nyte turen så langt... Livredd for lite liv, vanskelig å tolke hva som er passe eller lite, går jo opp og ned ellers også. Kjenner på magen hele tiden og synes den er så liten... Symfysemålet har også gått ned masse på kurven. Alt av tanker og følelser er bare kaos... :-( begynner å bli livredd for å miste babyen...

Innlagt på et sykehus i Frankrike nå. Dro hit for en sjekk pga at jeg kjente lite liv, og ctg viste rier med 2 min mellomrom (jeg trodde det var kynnere..) og livmorhalsen er forkortet. Urinprøve var positiv for bakterier, men de vil ikke gi antibiotika før prøven er kommet tilbake for dyrkning om to dager!! Skjønner det ikke...

Har fått lungemodningssprøyte og riehemmende, og får bare håpe på det beste... Livredd og alene på sykehuset, savner barna, og angrer så utrolig mye på at vi reiste hit... :-(

Hvordan går det med deg?

Skjønner du gjerne skulle vært hjemme, men nå blir du passer på og helsevesenet i Frankrike er vel like bra som her!

Gynekologen min har sagt at med tanke på utredning og medisinering er Norge et u-land i forhold til andre europeiske land når det gjelder gravide og habituell abort. De tar deg nok på alvor der du er!

Masse lykke til og håper du føler deg ivaretatt!!

Kjære deg! Syns fryktelig synd på deg, sykehus i Frankrike, mer eller mindre alene. Når det er sagt tror jeg nok du er i gode hender. Kjenner jeg blir skikkelig sint på legene her hjemme som sa du bare kunne dra... Sender alle verdens gode lykkeønskninger til deg. Dette skal gå bra! Lykke til. Styrkeklem fra meg

Tusen takk for støtten alle sammen.

Fikk mast meg til antibiotika og merker ikke noe mer til uvi. Ctg både sent i natt og i dag er fri for rier, så det virker som om de klarte å stoppe det.

Babyen virker som at den har det greit enn så lenge, men den er liten. Ble målt til 5-percentilen her, 1500 gram. Hvis den starter å vokse normalt igjen og følger kurven sin fra nå, vil den bli 2900 gram tror jeg, og det er jo helt fint. Men når veksten har stoppet opp slik den gjør nå så er det vel en grunn for det og ikke noen grunn til å tro at det endrer seg. Tviler på at den bør være i magen min så lenge... :-(

Nå har jeg fått beskjed om at jeg må være her i 4 dager til, for blodsukkeret mitt ble så høyt av lungemodningssprøyten, og de vil ikke gi meg sprøyte nr 2 før blodsukkeret er lavt nok. Etter det, om babyen virker ok, kan jeg dra hjem. Da ordner forsikringsselskapet hjemtransport med følge av lege. Venter også på at legene fra forsikringsselskapet skal få snakket med leger her, så avgjør de hvordan og når hjemtransporten blir.

Forresten, hvis noen synes norsk sykehusmat er kjedelig og smakløs bør de teste fransk sykehusmat... Bare såvidt jeg klarte å få i meg noe av det, helt utrolig smakløst og dvaskt!!

God du blir tatt vare på og får lege med på hjemreisen. Du har jo kommet langt i svangerskapet, så dette går nok fint. Mitt barn var over gjennomsnittet på målingene, men stagnerte og gikk under gjennomsnittet på den kurven. Han var rundt 2850 12 dager over termin :( . Men han er en frisk og fin 6åring nå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...