Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Hadde tenkt å investere i ei leilighet og leie ut for kostnadene for lån og husleie, slik at det skulle gå ca i null, men få fortjeneste når jeg selger leiligheten. Altså tjene på verdiøkningen på boligen. Men nå vet jeg ikke. Sjefsøkonomene (noen av dem) sier at de aldri ville investert i bolig sånn som markedet er nå, men kunstig høye priser på bolig /Oslo), samt forventning om prisnedgang på bolig i hele landet. Uansett ville jeg ikke bruke hele arven, bare i underkant av halve summen ( ca 500 000). Jeg og mannen tenker å flytte. Da vil vi komme godt ut av det lånemessig om jeg bruker endel av mine nye penger å¨den nye boligen. Vil det være en bedre investering å bruke arven på vår nye bolig? Problemet er at jeg ikke får realisert pengene hvis jeg bruker dem på vår nye bolig, den skal vi jo bo i. Henger du med? Jeg trenger å kunne realisere pengene når jeg slutter å jobbe om ca 20 år. Hvis jeg har investert i egen bolig som jeg bor i blir dette vanskelig. Jeg har dårlig opparbeidet pensjon, derfor tenker jeg investering). Er det risikabelt å investere i bolig om jeg tenker så langsiktig som 20 å? Investere i egen bolig,eller ny bolig jeg kan leie ut og selge når jeg vil? Kanskje ikke riktig forum og spørre om dette, men jeg har blitt positivt overasket over kunnskapen til mange her inne før Om du orker og lese og svare - takk! Anonymous poster hash: 7c4db...8a9
mylittlecat Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Du har tenkt å kjøpe bolig for 500.000? Uansett, om du skulle finne noe til den prisen, er det temmelig sikkert at du vil få avkastning om 20 år til!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Nuvel, så enkelt er det ikke. Jeg bruker ca 500 000 i egenkapital for et lån på ca 2 000 000. Altså kjøpe bolig for ca 2 million. Anonymous poster hash: 7c4db...8a9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Jeg ville absolutt investert i en bolig.. Man får vel ingen bolig for 500 000 kr, men det kommer godt med som egenkapital. Det lønner seg alltid (skattemessig) og ha litt lån, ellers blir man lignet med formue. Men kjøper du bolig vil den være ganske så nedbetalt om 20 år, og da vil verdien være reint overskudd Anonymous poster hash: 8545b...d13
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Ja, nr 4, det er sånn jeg tenker. Synser du bare, eller har du litt (mye) peiling ? ;D Anonymous poster hash: 7c4db...8a9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Ville kjøpt et koselig, billig, men litt sentralt småbruk og leid ut til en fin og stabil og ikke minst handy småbarnsfamilie, med sikte på å leie ut i lang tid, gjerne alle 20 årene. Så kunne de pusset, arbeidet på småbruket de alltid hadde drømt om å la barna vokse opp på men ikke hadde råd til å kjøpe, og slike eiendommer utenfor byen tror jeg blir mer verdt de neste årene. Det at de var garantert å få bo der i 15-20 år ville gjort at de følte det som "deres," og hvis en av de var f.eks snekker gjør de kanskje ting på huset som gir det verdiøkning. Hehe Anonymous poster hash: 41885...d3e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Ja, nr 4, det er sånn jeg tenker. Synser du bare, eller har du litt (mye) peiling ? ;D Anonymous poster hash: 7c4db...8a9 Jeg har vært i din situasjon, og gjorde det på denne måten etter råd fra mine advokater Om det var lurt eller ikke, det gjenstår å se.. Jeg ønsket ikke å investere i aksjer siden jeg ikke har peiling og fordi de svinger opp og ned. Ikke stolte jeg på at noen forvaltet aksjene for meg heller.. Jeg arvet en god del penger og valgte å dele det opp. 1/4 til sparing til min pensjonisttilværelse, 1/4 fordelt på ungene, 1/4 til et prosjekt jeg har startet, og den siste 1/4 til bolig, ga litt til venner og familie, og resten er til kos og moro Anonymous poster hash: 8545b...d13
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Ikke glem at likningsverdien av hus nr 2 er SKYHØY. Husker ikke hva det er, men du må nok regne med å skatte mye av husverdien. Sjekk også om kommunen har eiendomsskatt. Og ikke glem at du må betale 28% skatt av verdiøkningen hvis du ikke bor i huset selv før det selges. Har du økonomi til at huset kan stå uten leietakere i en periode? Du har vedlikeholdsansvar for huset, hva vil det koste deg? (Disse punktene bør du ta høyde for når du setter husleien) Men utover det, så kan det være veldig gunstig økonomisk å eie et hus ekstra. For de fleste overgår verdiøkningen det du kan få i rente i banken. Ellers ville jeg puttet noen penger i en privat pensjonssparing slik at du får noe mer å rutte med når du går av med pensjon. Anonymous poster hash: cd9cc...e55
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 Hadde tenkt å investere i ei leilighet og leie ut for kostnadene for lån og husleie, slik at det skulle gå ca i null, men få fortjeneste når jeg selger leiligheten. Altså tjene på verdiøkningen på boligen. Men nå vet jeg ikke. Sjefsøkonomene (noen av dem) sier at de aldri ville investert i bolig sånn som markedet er nå, men kunstig høye priser på bolig /Oslo), samt forventning om prisnedgang på bolig i hele landet. Uansett ville jeg ikke bruke hele arven, bare i underkant av halve summen ( ca 500 000). Jeg og mannen tenker å flytte. Da vil vi komme godt ut av det lånemessig om jeg bruker endel av mine nye penger å¨den nye boligen. Vil det være en bedre investering å bruke arven på vår nye bolig? Problemet er at jeg ikke får realisert pengene hvis jeg bruker dem på vår nye bolig, den skal vi jo bo i. Henger du med? Jeg trenger å kunne realisere pengene når jeg slutter å jobbe om ca 20 år. Hvis jeg har investert i egen bolig som jeg bor i blir dette vanskelig. Jeg har dårlig opparbeidet pensjon, derfor tenker jeg investering). Er det risikabelt å investere i bolig om jeg tenker så langsiktig som 20 å? Investere i egen bolig,eller ny bolig jeg kan leie ut og selge når jeg vil? Kanskje ikke riktig forum og spørre om dette, men jeg har blitt positivt overasket over kunnskapen til mange her inne før Om du orker og lese og svare - takk! Anonymous poster hash: 7c4db...8a9 Du må jo også huske på at av fortjenesten på leieinntekten må du altså skatte 28% av dette til staten! Vil ikke bli store overskuddet igjen Men men du får bestille deg time til en lånerådgiver og diskutere saken i banken :-) Anonymous poster hash: 425ee...d59
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Ikke finn på å kjøp et hus nr 2 med mindre du har over gjennomsnittet god økonomi.. Om du "bare" arver 1 mill og ellers har helt vanlig økonomi så kan det by på økonomiske utfordringer for deg om du eier to boliger. Nr 8 nevner mye du må ta med i beregningen.. Du må rett og slett finne ut om vinninga går opp i spinninga eller ikke Min kjære og jeg eier hus sammen, en fritidsbolig og hver vår leilighet. Og ja, det koster..... Derfor skal vi selge leilighetene og heller kjøpe hytter. En på fjellet og en ved sjøen De kan også leies ut Men jeg anbefaler deg å kontakte en økonomisk rådgiver, advokat e.l, da vil du få gode svar på dette For det som er gunstig for meg er kanskje ikke like gunstig for deg. Kommer jo an på mye annet også Anonymous poster hash: 8545b...d13
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Jeg ville investert i egen bolig, men med utleiedel. Andre skatteregler da. Bolig nummer to vil ikke lønne seg så presset som prisene er nå og med tanke på alle kostnadene som følger med. Anonymous poster hash: d551b...2fb
Gjest @---;- Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Vi ser på en leilighet for øyeblikket med samme formål som deg. Lånet vil ligge på rundt 1,7 og leiepriser på denne typen bolig ligger på rundt 8-8500,-. Vi vil med en nedbetaling på 20 år (som DNB krever på utleiebolig) og inkludert alle utgifter måtte betale litt imellom hver mnd. Men, da betaler leietaker avdrag på lånet og vi har rentefradrag. Når det gjelder likningsverdi på utleiebolig, så kan den settes til max 60% av boligverdien og skatt på utleie er på 28% av netto inntekter. Så her kan man trekke fra alt av utgifter man har på leiligheten. Vedlikehold, annonsering, fellesutgifter, forsikring, osv. Så denne må ikke bli så stor. (Skatten vi måtte betale på leigeinntekter av to leiligheter med leie på tot. 21000,- i mnd var ca 40 000,-. Denne summen er vesentlig lavere en rentefradragene og avdragene på lånet leietaker betaler. Velger du i tillegg en ny leilighet så vil du få minimalt med vedlikeholds utgifter de første årene. Så jeg hadde nok gått for utleieleilighet. Men, vær bevist leiligheten du kjøper. Ikke vær desperat. Husk dette er en leilighet du ikke treng og har dermed mulighet til å la den gå fra deg hvis prisen blir for høy. Ikke start budrunden, prøv å få leiligheten til så lav pris som mulig... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Du MÅ snakke med en økonomisk rådgiver! Ikke baser deg på de rådene du får her, er redd for at det er mye synsing, dessverre. Du vet jo ikke hvem som sitter her å skriver... Anonymous poster hash: 4a77c...258
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå