Gå til innhold

Flere som mister i uke 9?

999

Anbefalte innlegg

Hei,

Første gang her inne, og hører vel egentlig ikke til her siden jeg "bare" har mistet 2 ganger, men håper noen vil svare meg allikevel!

Hendelsesforløpet var veldig likt begge gangene, MA oppdaget på ultralyd i uke 12/11, der fosteret hadde stoppet utviklingen etter 9+3 den første gangen og 9+5 den andre gangen. Følte at dette neppe var tilfeldig, så har vært til privat utredning for habituell abort. Fått prøvesvarene, som alle var normale. Gynekologen har allikevel gitt meg resept på progesteron som jeg skal starte med etter eggløsning neste gang jeg prøver å bli gravid, deretter øke dosen ved eventuell positiv test. Forsto at dette var basert på tidspunktet jeg mister, er visst rundt denne tida at produksjon av progesteron tas over av morkaka, så mulig det er litt lave nivåer rundt denne tiden slik at de som har litt mangel har lett for å miste da?? Men egentlig trodde jeg at de som har problemer i forhold til progesteron generelt vil miste enda tidligere i graviditeten/ha problemer med å bli gravide i utgangspunketet? Noen som vet?

Lurer også veldig på om det er flere enn meg som har mistet flere ganger i uke 9, og om progesteron i så fall hjalp for dere?

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Progesteron var det første jeg tenkte da jeg leste overskriften. Har selv mistet ved ulike tidspunkt og har ikke brukt progesteron selv, men har jo lest en del om dette etter hvert i søken på all info om habituell abort :-)

Har troa på at det kan være det du trenger, kjempebra at du får det nå og slipper å vente på å tilfredsstille kravene til utredning først, slik mange må.

Lykke til, håper det klaffer neste gang! Bra du fant dette forumet, det er nervepirrende med nye svangerskap etter å ha mistet gjentatte ganger, og det er god støtte å få her blant disse flotte damene :-)

Hei, føler med deg.. Ikke lett å oppleve dette, og man grubler veldig på hva som kan ha gått galt. Det er absolutt en mulighet å få progesterontilskudd neste gang, det skader i alle fall ikke. Men det er jo også en mulighet for at det er tilfeldigheter og uflaks. Mye viktig skjer jo i disse ukene så at fosteret dør i uke 9 skjer relativt ofte. Jeg har selv opplevd å miste flere ganger på samme tidspunkt, men vet etter utredninger at det for vårt tilfelle har genetiske årsaker.

Håper du slipper flere nedturer, og at det går mye bedre neste gang. Lykke til!

Jeg har mistet i uke 9 (fosterets "alder") fire ganger. Siste gangen fikk jeg progesteron i tillegg til blodfortynnende (som jeg også fikk den fjerde gangen det ikke gikk). Den femte gangen gikk det også dårlig. Litt usikker om det hadde noe med fosteret å gjøre siden det var lite fostervann og litt høy hjerteslag på ul i uke 7. Neste gang skal jeg også gå på progesteron. Slapper ikke helt av uten. 

Noen ganger sitter spiren. Rart hvordan kroppen fungerer (eller ikke fungerer  :( ). Masse lykke til! Godt du blir fulgt opp allerede etter to MA. Trist du måtte miste flere ganger.. 

Uff, trist å lese at du har mistet så mange ganger:-( Har du barn fra før siden du sier at "noen ganger sitter spiren"?

Kan jo godt hende at det er progesteron som er problemet og det kommer til å gjøre susen neste gang selv om det gikk dårlig sist. Kan jo være du har hatt en "vanlig" abort den siste gangen (litt dumt formulert, men du skjønner vel hva jeg mener). Var det et annet tidspunkt den 5. gangen?

Skjønner veldig godt at du sliter med å slappe av!! Vi venter litt med å prøve igjen, må si jeg gruer meg, så sliter med å forestille meg hvordan det må føles etter fem runder. Masse lykke til til deg også!!

Annonse

Ja jeg har et barn som satt på første forsøk. Den siste gangen mistet jeg 8+3. Jeg var på ul i uke 7,8 og 9. Fant ut at det gikk dårlig på ul i uke 9. Mye mulig det var en "vanlig" abort. Jeg synes det er veldig mistenkelig at abortene mine skjer på samme tidspunkt, men legene jeg snakker med sier det er helt tilfeldig. 

Tusen takk for det og lykke til til deg også. Det går nok fint neste gang. 

• 3 uker senere...

Da kom "neste gang" litt kjappere enn forventet. Planen var å vente en måned eller to slik at jeg fikk litt tid til å komme meg, men i går satt jeg med en knallpositiv graviditetstest i hånda. Visste ikke helt om jeg skulle grine eller bli glad, så gjorde vel litt av begge deler. Verken jeg eller samboer skjønner helt hvordan det har skjedd, men, men, ikke så mye å gjøre med det nå.

Ulempen er da at progesterontilskuddet som jeg skulle begynne på rett etter eggløsning gjorde jeg jo selvfølgelig ikke. Begynte i dag, tipper jeg er mellom 4 og 5 uker. Skal ringe og sjekke med gynekolog etterpå, men satser på det ikke gjør noe, tenker at det må vel bare øke sjansene for at egget fester seg hvis man tar det, så om det festet seg uansett så gjør det vel ikke så mye om man ikke tok det. Noen som vet?

Hei igjen 999. Eg har 2 barn frå før :) så mista eg i sa (6+3), sa (6+3), ma (oppdaga i veke 16, fosteret var mindre enn 12 bl), mola (ein tilstand der kun får sitt arvestoffet lagar morkake som er ein ukontrollert celleklump, kan utvikle seg til kreft) og no sist mista eg i ma (oppdaga i veke 15, fosteret hadde stoppa å vekse i veke 14). Så eg har kommt lengre før....

Lykke til! Kanskje vi er så heldige at vi kan følge kvarandre framover :)

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

12 uker og fortsatt sprell levende foster, tenker prøve å slappe av litt og slutte å bekymre meg nå:-) Men tør ikke å offentliggjøre det helt ennå, tenker egentlig vente til uke 17 om vi får det til (skal på utenlandsferie de to siste ukene før det, så blir egentlig bare å holde magen inne fram til uke 15...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...