Gå til innhold

Barn som ikke krabber/åler seg kan få lese/skrive problemer eller mattematikkvansker?

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt dette før?

Hørte det her om dagen og ble litt betenkt da minste frøkena mi slett ikke vil ligge på gulvet. Hun vil sitte, stå, bli båret osv, men ikke ligge på gulvet. Hun er 5mnd og ruller ikke fra rygg til mage enda, men vet at verden er større enn babygymmen, men hun kommer seg ikke dit.  :wacko:

Fortsetter under...

min første satt på rompa å humpet seg framover..ingen kryping å lignende..hun er nå 6 år å e super god i matte og ingen problema m å lese.

så tror ikke noe på d utsagne der:-)

Nei dette var nytt for meg iallefall. Hvor var det du hørte dette? Var noen som hadde hørt av det av noen som igjen hadde hørt av en bekjent som kjenner en lege av noe slag? Eller var det direkte fra fagpersonell?

Noen som har hørt dette før?

Hørte det her om dagen og ble litt betenkt da minste frøkena mi slett ikke vil ligge på gulvet. Hun vil sitte, stå, bli båret osv, men ikke ligge på gulvet. Hun er 5mnd og ruller ikke fra rygg til mage enda, men vet at verden er større enn babygymmen, men hun kommer seg ikke dit. :wacko:

Min gutt begynte ikke å rulle før han var nærmere 7 mnd. Han lå bare under babygymmen og 'klagde'. Nå er han 8 mnd og kryper/krabber overalt samt setter seg opp selv alene. Plutselig så kommer det og da går det fort! ;))

Har aldri hørt det jeg heller.. Men uansett så trenger du ikke bekymre deg for det "to små prinsesser", gjennomsnittet for rulling er rundt 6 mnd. Og åle/krabbe kommer nok når hun blir litt større, mine har begynt og åle seg ved 7 mnd. Eldste likte og ligge på gulvet fra han var ganske liten, men minste ble skikkelig utålmodig på gulvet etter han begynte og rulle ved 4 mnd, han rullet hver gang han lå på ryggen, og ble irritert når han havnet på magen, først ved 6 mnd likte han å ligge på gulvet og leke skikkelig.

Annonse

Jeg har ikke hørt det fra fagpersonell nei. Jeg hørte det av noen "gamle" barnehageansatte. 

Vet ikke hvor de har hørt det fra, men jeg begynte å tenke at det kan jo være noe i. Det er jo noe med dette at barna skal lære denne diagonal bevegelsen som krabbing gir og kanskje er det med på å utvikle hjernen? 

Ikke vet jeg. 

Det sies jo så mye. 

- barn skal ikke settes før de setter seg selv

(mitt barn vil bare sitte i fanget!)

-barn skal ikke settes i gåstol

(hvordan skal jeg da få armer fri noen gang?)

Jeg er ikke begymret for om hun kommer til å rulle over til mage, jeg vet 5mnd er tidlig.  :)

Men i det siste har hun absolutt ingen planer om å ligge på ryggen! Så da blir det jo bæring, sitte på fanget ol. Alt man tydeligvis ikke skal gjøre. 

Men jeg ville bare se om det var flere som hadde hørt dette eller om det var bare "kjærringsladder".  :)

Har aldri hørt dette før, ingen baby er like, min eldste kunne rullet over på maven da hu var 3,5mnd og krabbet da hu blitt 7,5mnd men kunne ikke gå før hu var blitt 14mnd.. Og nå yngste kunne rullet over da hu var 4mnd og nå 7mnd åler seg fremover, min er også lik din liker å hoppe når vi holde henne oppreist, tro ikke det gjør noe om man har treg utvikling baby ;)

Min mor var visst veldig bekymret for meg som verken krøp eller krabbet, men har alltid vært ordentlig "nerd". Og er det nok fortsatt...

Godt å høre!  :)

Hehe...

Jeg har også hørt dette, men bare at det er positivt med krabbing for utviklinga av hjernen, ikke at man får lærevansker av å ikke gjøre det. Mulig det er gammel, utdatert forskning som henger i; hva vet jeg...

Men, krabbing skal være bra for å styrke ryggen til de små (det har jeg mer tro på), da, så om de gjør det lenge før de går, er det bra bra :)

Og det der med settes før de kan sette seg opp selv gjelder å sitte rett opp å ned på gulvet uten støtte, noe endel ynder å gjøre om de har unger som ikke liker å ligge på magen.... Hovedregelen er vel at de skal få følge sin egen motoriske utvikling, og ikke settes i posisjoner og situasjoner de ikke kommer seg ut av. 

Jeg har også hørt dette, men bare at det er positivt med krabbing for utviklinga av hjernen, ikke at man får lærevansker av å ikke gjøre det. Mulig det er gammel, utdatert forskning som henger i; hva vet jeg...

Men, krabbing skal være bra for å styrke ryggen til de små (det har jeg mer tro på), da, så om de gjør det lenge før de går, er det bra bra :)

Og det der med settes før de kan sette seg opp selv gjelder å sitte rett opp å ned på gulvet uten støtte, noe endel ynder å gjøre om de har unger som ikke liker å ligge på magen.... Hovedregelen er vel at de skal få følge sin egen motoriske utvikling, og ikke settes i posisjoner og situasjoner de ikke kommer seg ut av. 

Du har sikkert rett i mye her ja.  :)

Jenta mi vil gjerne sitte, men jeg prøver å ikke sette henne for mye. Hun spiser brødskive til lunsj så da må hun settes i høystol. Ellers er det når hun sitter på fanget da. Men der er det mest populært å stå for tiden. Skal sikkert ikke det heller...  :wacko:

Hehe... Disse små sjefene har en tendens til å få mye de sansynligvis ikke skulle fått, både av det ene og det andre. 

ehm, mi lille jente står mye i fanget mitt for tiden, hun er 4,5 måned. Jeg har vært på regelmessige kontroller hos manuellterapaut (for en låsning i nakken og litt sånn diverse småting hos babyen) og der har jenta sittet og stått i fanget mitt uten kommentarer fra terapauten. Hos HS har hun gjort det samme uten at jeg har fått noen som helst kommentarer. Det eneste jeg fikk beskjed om var å ikke sette fra meg vesla på gulvet før hun kunne sitte selv(og det er vel kanskje selvsagt?!).

Så jeg tror at selv om jenta di sitter i stolen en liten stund, selv om hun etter boka ikke skulle gjøre det, gjør det ingen verdens ting :) Jeg tror nok at jenta di, på lik linje som min, gir tydelig beskjed når hun er sliten eller har ilt ;)

Annonse

ehm, mi lille jente står mye i fanget mitt for tiden, hun er 4,5 måned. Jeg har vært på regelmessige kontroller hos manuellterapaut (for en låsning i nakken og litt sånn diverse småting hos babyen) og der har jenta sittet og stått i fanget mitt uten kommentarer fra terapauten. Hos HS har hun gjort det samme uten at jeg har fått noen som helst kommentarer. Det eneste jeg fikk beskjed om var å ikke sette fra meg vesla på gulvet før hun kunne sitte selv(og det er vel kanskje selvsagt?!).

Så jeg tror at selv om jenta di sitter i stolen en liten stund, selv om hun etter boka ikke skulle gjøre det, gjør det ingen verdens ting :) Jeg tror nok at jenta di, på lik linje som min, gir tydelig beskjed når hun er sliten eller har ilt ;)

Å ja, hun sier i fra! Hehe... :)

Å hver har sakt at det som står i "boka" er det som er riktig for alle barn? 

Du har nok rett i det du skriver ja.  :D

Ja og nei. Man blir ikke automatisk dysletiker fordi man ikke krabber/åler seg bortover, men dysleksi kan ses fra tidlig alder ved at barnet kan ha problemer med kryssbevegelser (som kreves ved krabbing).  Videre kan en dysletiker trene opp hjernen sin ved å gjøre nettopp slike bevegelser, som kan hjelpe senere.

Hvis barnet ditt er i risiko-sonen, så kan du følge med på slike tegn og derfor begynne treningen tidlig (dysletikere trenger ofte mye mer oppfølging og tid for å lære alfabetet o.l.). 

(Jeg fikk denne forklaringen av en dyktig lærer med dysleksi)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...