Gå til innhold

Hvorfor skjære opp brødet med brødskjæremaskin...............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi vi fryser det og tiner de skivene vi trenger den dagen. Så vi har aldri tørt brød. Og det er så vondt å skjære når det er frossent.. ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er elendig til å skjære brød! Den blir tynn på ene siden og tykk på den andre, derfor bruker jeg maskinen. Pluss at vi fryser ned mye brød, og da synes jeg ikke det smuldrer opp i skorpene så fort.

Skrevet

OK, takker for så mange svar og tilbakemeldinger... 

Blir dog litt sjokkert over brødskjærer-ferdighetene her inne, men pytt pytt. man kan jo ikke være flink til alt...

En annen ting jeg har lurt på -. hvor ofte blir en slik maskin rengjort skikkelig i butikkene?

Hi

Anonymous poster hash: 48c82...6d3
Skrevet

Jøss, alt man skal henge opp seg i å spekulere over. Blir overrasket over at det hele tatt er noe som opptar noen så pass at man gidder å spekulere over andres valg av det.

Anonymous poster hash: 03915...bb4

Skrevet

Fordi det blir flere skiver enn hvis vi skjærer selv for det første. Og lettere for barna som gjerne vil smøre seg mat selv.

Og deilig å slippe de smulene hjemme, OG ofte fryser vi brødet med en gang å tar ut skiver når vi trenger.

Jeg jobber på kjøkken og klarer fint å skjære brød, men utrolig deilig å bli ferdig med det i butikken :D

Skrevet

Enkelt og greit. Gjør livet lettere. Og det gir flere brødskiver. Så hvorfor ikke??

Annonse

Skrevet

Jøss, alt man skal henge opp seg i å spekulere over. Blir overrasket over at det hele tatt er noe som opptar noen så pass at man gidder å spekulere over andres valg av det.

Etter min mening er dette en bedre tråd enn en tråd som handler om fotballfruens skavanker og meninger.

Jeg finner i blant glede i å spekulere over hverdagsfenomene :) . Det er nemlig ikke mange år siden det ikke fantes brødskjæremaskiner i butikken. Og jeg har begynt å undre meg over denne trenden, og eksakt hva som får folk til å bruke den.  Kjekt å få svar på de små tingene en undrer seg over :P

Men når tenker dere at barna deres skal lære seg å skjære brødet selv da? 

Mine barn, på 5 og 6 skjærer skivene selv de. 

Hi

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at hvis det ikke er brødskjæremaskin eller at den er i ustand i en butikk, så er det nesten som jeg ikke orker å kjøpe brød der *lat*

Anonymous poster hash: bb5d1...826

Skrevet

Jøss, alt man skal henge opp seg i å spekulere over. Blir overrasket over at det hele tatt er noe som opptar noen så pass at man gidder å spekulere over andres valg av det.Anonymous poster hash: 03915...bb4

Etter min mening er dette en bedre tråd enn en tråd som handler om fotballfruens skavanker og meninger. Jeg finner i blant glede i å spekulere over hverdagsfenomene :) . Det er nemlig ikke mange år siden det ikke fantes brødskjæremaskiner i butikken. Og jeg har begynt å undre meg over denne trenden, og eksakt hva som får folk til å bruke den.  Kjekt å få svar på de små tingene en undrer seg over :P Men når tenker dere at barna deres skal lære seg å skjære brødet selv da? Mine barn, på 5 og 6 skjærer skivene selv de.  Hi Anonymous poster hash: 48c82...6d3

Selvfølgelig må du bare undres, jeg gjør jo det samme ( altså undres over at du undres). Og som svar på når barna skal begynne å skjære skiva si selv, vel dem ttrenger jo ikke å lære det sånn egentlig før det finnes jo skjæremaskin. Og må dem av noen grunn skjære skiva selv klarer dem det nok når de er store eller sultne nok.

Skrevet

Skjærer det opp i butikken og tar det med rett hjem og legger i fryseren. Tar kun opp de brødskivene vi skal ha og tiner de. Matpakker smøres frosne :) Kaster aldri brød lenger, det gjorde vi mye før fordi det ble tørt.

Anonymous poster hash: 313e8...6af

Skrevet

Fryser ned og tiner i brødrister. Samtidig liker jeg tykkelsen :)

Skrevet

.....Når man har en utmerket kniv hjemme i brødboksen? 

Eller evner dere ikke skjære brødet selv, og vil heller at brødet skal bli knusktørt før tiden enn å skjære brød? 

Eller er dere så gjerrige at dere ikke gidder å kjøpe dere en bra brødkniv, slik at det å skjære brødet i perfekte skiver blir hver eneste brødmåltids mareritt. 

Jeg bare lurer, for det er virkelig et must hos noen, som til og med stiller seg i KØ for å skjære opp brødet. 

Har aldri forstått det der...

Hilsen en med brødkniv i brødboksen. 

Jeg er oppvokst med brødskjæremaskin hjemme, og har kjøpt en egen maskin nå som voksen. 

Anonymous poster hash: 9a9d8...a42

Skrevet

Fordi jeg liker tykkelsen og det er veldig enkelt.

Vi har en veldig god brødkniv hjemme, men det hjelper lite når den som håndterer den er helte ubrukelig til å skjære rett!! Jeg skjærer på skrå mot venstre, samboer skjærer på skrå nedover mot fjøla. Helt sjanseløst :D

Annonse

Skrevet

Men er det sånn at alle sammen her er oppvokst med ferdig oppskjærte brødskiver? (For det er ikke jeg)

At brødskjæring rett og slett er en utdøende ferdighet hos menneskeheten :wacko:  ?  At en hel generasjon med inkompetente brødskjærere blir avlet frem :huh: ?

For her i huset skjæres det iallefall tynne fine skiver, akkurat slik som i skjæremaskinen. Ungene har jo ikke helt fått dreisen på det ennå men... 

Hi 

Skrevet

For min del er eg oppvokst med heimebakst som stort sett alltid fekk seg ei runde i frysaren før bruk, og med sløv brødkniv ;)

Skrevet

Men er det sånn at alle sammen her er oppvokst med ferdig oppskjærte brødskiver? (For det er ikke jeg) At brødskjæring rett og slett er en utdøende ferdighet hos menneskeheten :wacko:  ?  At en hel generasjon med inkompetente brødskjærere blir avlet frem :huh: ? For her i huset skjæres det iallefall tynne fine skiver, akkurat slik som i skjæremaskinen. Ungene har jo ikke helt fått dreisen på det ennå men...  Hi  Anonymous poster hash: 48c82...6d3

Jeg er oppvokst med å skjære skiva selv, samme er mine to eldste barn da skjæremaskina har kommet siste åra. Lilljenta derimot vil vel kanskje aldri bli noen brødskjærer, men ser ikke på det som et verldensproblem akkurat. Hun er snart 8 år og er flink til å spikke pinner, så hun vil sikkert klare å skjære en brødskive også hvis hun blir nødt . :)

Skrevet

Men er det sånn at alle sammen her er oppvokst med ferdig oppskjærte brødskiver? (For det er ikke jeg) At brødskjæring rett og slett er en utdøende ferdighet hos menneskeheten :wacko:  ?  At en hel generasjon med inkompetente brødskjærere blir avlet frem :huh: ? For her i huset skjæres det iallefall tynne fine skiver, akkurat slik som i skjæremaskinen. Ungene har jo ikke helt fått dreisen på det ennå men...  Hi  Anonymous poster hash: 48c82...6d3

Jeg er oppvokst med å skjære skiva selv, samme er mine to eldste barn da skjæremaskina har kommet siste åra. Lilljenta derimot vil vel kanskje aldri bli noen brødskjærer, men ser ikke på det som et verldensproblem akkurat. Hun er snart 8 år og er flink til å spikke pinner, så hun vil sikkert klare å skjære en brødskive også hvis hun blir nødt . :)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

.....Når man har en utmerket kniv hjemme i brødboksen?

Eller evner dere ikke skjære brødet selv, og vil heller at brødet skal bli knusktørt før tiden enn å skjære brød?

Eller er dere så gjerrige at dere ikke gidder å kjøpe dere en bra brødkniv, slik at det å skjære brødet i perfekte skiver blir hver eneste brødmåltids mareritt.

Jeg bare lurer, for det er virkelig et must hos noen, som til og med stiller seg i KØ for å skjære opp brødet.

Har aldri forstått det der...

Hilsen en med brødkniv i brødboksen.

Ja.

Skrevet

Jeg spiser mindre mengde når jeg tar det i maskinen. Skivene blir tynnere, og det blir jeg og ;) 

Anonymous poster hash: 619e0...3c2
Skrevet

Men er det sånn at alle sammen her er oppvokst med ferdig oppskjærte brødskiver? (For det er ikke jeg)

At brødskjæring rett og slett er en utdøende ferdighet hos menneskeheten :wacko: ? At en hel generasjon med inkompetente brødskjærere blir avlet frem :huh: ?

For her i huset skjæres det iallefall tynne fine skiver, akkurat slik som i skjæremaskinen. Ungene har jo ikke helt fått dreisen på det ennå men...

Hi

Folk blir latere og mer inkompetente med årene uansett Pga mange oppfinnelser. Ikke bare Pga brødskjære maskinen :P

Skjønner ikke hvorfor man gidder undre og irritere seg over det.

Finnes verre ting å engste seg over.

Jeg personlig bekymrer meg mer over barn foran tv og tv spill istedet for å være ute å klatre i trær og lære balanse osv osv slik jeg gjorde da jeg var barn.

Kunne fortsatt lenge med hva jeg synes er teit og latskap, men folk får bestemme selv :)

Jeg brukte fjøl og kniv i oppveksten selv. Og barna klarer fint å skjære Baguetter og rundstykker og brød selv , da jeg ikke alltid rekker i butikk, så ser ikke på det som er stort problem akkurat.

Skrevet

For et dumt spørsmål!

Anonymous poster hash: f1dfe...076
Skrevet

Da kan man putte halve brødet i fryseren. Og dessuten kan 5-åringen smøre seg ei skive selv uten å røre skarpe kniver ;)

Skrevet

Som en venstrehendt i en høyrehendt familie så foretrekker jeg maskina på butikken!!

Skrevet

Veldig tydelig at mange følte seg veldig truffet her :D

Men nå har jeg fått svar på det jeg lurte på. 

Takk for svar alle sammen.  :)

Skrevet

Jeg er oppvokst til å skjære fine rette brødskiver, og kan fint klare å skjære opp skivene selv, men jeg sparer tid på å stå i butikken, kjøpe med og skjære opp 4 brød for så å komme hjem og legge 3 av brødene i fryseren og ett oppe til bruk med en gang i stedet for å bruke mange minutter på det når jeg kommer hjem. 

Kan heller bruke den tiden på kosetid med jentungen i hus f.eks. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...