Gå til innhold

noen spørsmål til dere med babyer på rundt 1 år! (mat og drikke)

Anbefalte innlegg

Hva spiser barnet deres i løpet av dagen? Her er det grøt til frokost, frukt å skive til lunsj, middag og så grøt til kvelds igjen. Hun får vann til alle måltid og får melk med seg når hun legger seg, altså × 3 daglig. Koker dere vannet barnet drikker? Gir dere helmelk, lettmelk eller nan el.l? Spiser bana deres skivene selv nå? Takler barna deres store biter (som pølse biter osv). Mi jente sliter veldig med store biter, setter den fort i halsen:( rygger barna deres på frukt osv selv? Beklager rotete innlegg, håper noen av dere orker svare. Setter pris på det. :)

Anonymous poster hash: 599af...8b1

Fortsetter under...

Har en på 14 mnd nå, men har siden 11 mnd spist grøt til frokost ( 8 mnd grøt fordi den liker han best) så har han dratt i barnehagen og spiser der ny frokost med 1 skive brød med pålegg som norvegia ost, skinke, makrell i tomat, kaviar, prim, leverpostei og en banan. Til lunsj spiser han det barnehagen lager ofte brød, spiser gjerne 2 skiver, men har spiste 3 hele pølser i lompe når de har det. Ikke noe problem med å tygge å svelge pølser. Spiser eple , banan og pære i biter. Han får så og si samme middag som oss voksne, men skal han ha babyglass spiser han nå de til 1 år eller 15 mnd. Og så får han grøt til kvelds. Han drikker litt forskjellig.. Elsker biola, så kunne vel bare fått det om han skulle bestemme. Ellers er han ikke så glad i vanlig melk. Drikker masse vann og litt eplejuice og saft.

Alle barn er jo forskjellige, og de lærer å tygge biter forskjellig, men ikke gi opp på det og bare gi moset for da bare utsetter du når hun kan spise litt større biter. Min brukte litt tid på å lære seg å spise biter, måtte kremte og harke endel biter opp igjen i begynnelsen og spyttet det ut i sånn smekke med oppsamlingskurv under, og så plukket han det opp igjen derfra og spiste det på nytt. Var litt som en drøvtyggende ku en stund synes jeg, men nå går det helt fint.  Jeg ammet 3 ganger daglig fram til 12 mnd, og når jeg sluttet å amme fikk han den drikken jeg nevnte over.

Håper det gav deg noen tips :)

Anonymous poster hash: 26aba...8b7

Kokar ikkje vatnet, nei. Det er vel helst til barn under 6 mnd som får vatn det må kokast.

Mi er 15 mnd og et graut til frokost, skive til lunsj (1/2 til 2 alt ettersom, et meir borte enn heime) med kaviar, prim, smøreost, leverpostei eller brunost, smoothie eller yoghurt til mellommåltid, middag (heimelaga barnemat heime og middagsglas 12 mnd borte) og graut til kvelds.

Ho får vatn å drikke med unntak av ei flaske mme nr 3 før tannpuss om kvelden (drikk 100-200 ml).

Har en på 15 mnd. Han har holdt og spist brødskiven selv fra han var 6-7 mnd.  Han setter ikke mat i halsen, men det husker jeg søsteren hans gjorde mye den første tiden.

Frokost: Brødskive

Lunsj: Frukt, og grøt eller brødskrive.

Middag: Spiser det samme om oss

Kveldsmat: Brødskive

Han drikker: kumelk, juice og vann. Jeg ammer også fler ganger pr. dag. (Håper han blir lei av puppen snart! :rolleyes: ).

Utenom dette elsker han smothie, rosiner, havrekjeks og bær.

Og HI, pusser du tennene etter at barnet har fått melk om kvelden? Det kan være lurt :)

Anonymous poster hash: 0f1a2...810

Annonse

Har en gutt på 1 år. Spiser en brødskive til frokost, frukt og litt mer brød til lunsj, til middag får han det vi spiser (han har aldri likt barnemat på glass), til kvelds er det grøt. Får vann å drikke til alle måltider, har så smått begynt å introdusere kumelk til frokost. Får ca 160 ml NAN 3 til kvelds og i 06-tiden da han står opp. brekker seg ikke av biter, er flink til å tygge med de 6 tennene han har:)

Anonymous poster hash: bbb36...59a

Min er straks 14 mnd og har siden 6 mnd spist brødskive i faktisk ganske store biter. Har spiser alt, alle grønnsaker og frukt. Det han ikke liker er babymat og har aldri gjort det. Aldri likt grøt beregnet på babyer og ingen mme. Har aldri most maten hans fordi han da bare brakk seg. Mye bedre kontroll om han fikk store biter. Fikk pupp til han var 11 mnd. Han liker heller ikke kumelk, men spiser ost og yoghurt:)

Anonymous poster hash: 935ba...be5

Har en på 11 mnd! Han spiser grøt til frokost, brødskive i biter som han spiser selv til  lunsj etterfulgt av frukt, ikke så glad i middag bruker å smake på vår i biter og grøt til kvelds med sviske eller aprikosmos. Får kanskje litt yoghurt eller frukt til mellommål! Ammer fortsatt 3 x daglig. Har ikke kokt vannet siden han begynte med fast føde! :)

Anonymous poster hash: 23dff...993

Vår på 14 mnd har dei siste månedene ete:

Frokost: 2-3 skiver ( delt i 4, eter ikkje skorpa)

Lunsj: Småfolk glass med yoghurtmos, ei banan

Middag: Samme som oss eller middagsglass

Kvelds: halvanna porsjon grøt, 200 ml hel melk

Spise brødskiva sjølv. Kan spise store biter, har ikkje hatt problemer med det. Men det kjem vel an på størrelse på svelget på ungen.

Skjære som regel frukt i biter, men skal han holdes opptatt med å ete ei stund gir vi han eple heilt og han gnager i seg over halvparten.

Vi slutta med NAN når han var året og begynte da med helmelk. Til andre måltider drikk han vann.

Har en på 15 mnd. Han har spist brød lenge.

Får det til frokost og lunsj. Spiser store biter, og er glad i skorper! Får smoothie, ELSKER rosiner, moreller, plomme og pære.

Han har ikke villet ha middagsglass eller grøt siden han var 11 mnd...Har ikke ammet siden han var 9 mnd. 

Spiser samme middag som oss stort sett, ellers så er han veldig glad i pannekaker og pizza ;)

Får melk ca 1,5 dlx3. lettmelk. Kveldsmelken alltid før tannpuss....Utenom det drikker han vann (ikke kokt). 

Anonymous poster hash: 9842b...2a6

Oj! Skal man koke vannet til barnet? Det har gått meg hus forbi :o

Man skal koke drikkevann/ vann til mme de første 4 mnd. Etter dette så er det ikke lenger anbefalt fordi barna likevel "slikker gulvet" og får i seg bakterier. Men noen gjør det likevel til 6 mnd. 

Men man skal ALLTID bruke kaldt vann ved matlaging til barn da det varme vannet har mye bakterier i seg. 

Annonse

Tror det er stor forskjell på barn, og det meste er vel sånn nogenlunde normalt :) Min på 10mnd nekter babymat og spiser 100% det vi spiser og har gjordt det i snart en mnds tid. Spiste rimelig lik mat som oss tidligere også, men etter rundt 9,5 mnd har han nekta grøt og glassmat. Eldste jenta elska grøt og glassmat og spiste dette frem til hun var rundt 1,5 år.

Anonymous poster hash: 47bc7...b5d

13, snart 14 måneder. Han ammes kl 5/6. Spiser tre biter brød kl 7 ca. Ca 8 får han 1,5 dl mme, ettersom han er sutrete og sulten, men ikke spiser.. Kl spiser han to tre biter brød, et fruktbeger, vann - og deretter ca 1,5 dl mme fordi han er sulten, men ikke spiser.. 15.30 ammer jeg han, og han spiser middag med oss ca 16.00. Dvs tre pastaskruer, to babytomater og to gryn med kjøtt (feks). 18.00 spiser han nesten en porsjon grøt, lures med et beger yogurth, får pupp før han legger seg og 1-2 dl mme.

Han takler dårlig store biter, men vil gjerne spise. Setter derfor i halsen, brekker seg og i værste fall kaster opp. Den siste måneden har dette blitt mye bedre.

Jeg har en liten muskuløs rakker på året. Han har ikke et gram fett på kroppen, og kan spise store mengder mat i et forrykende tempo. En stor grøttallerken til frokost, får gjerne en ventegrønnsak, feks en stang med paprika eller agurk som han knasker på selv med de fire tennene han har. Kan også dele opp druer og tomater i små biter som han spiser selv. Han kan gnafse på en hel banan selv. Lunch er som oftest brødmat, en til to skiver og gjerne en skalk innimellom også. Får smoothie, gr saker, frukt etc i tillegg. Middag, her spiser han et helt glass barnemat om det er det han får, ikke fullt så glad i hjemmelaget mat, men det kommer an på hva det er. Også her kan det bli ventegrønnsaker eller frukt, og brød. Spiser en stor grøtporsjon til kvelds. I tillegg drikker han vann og ekstra lett melk,xsom oss andre, og får en yoghurt i ny og ne. Koker ikke noe vann nei, gjorde vel det så vidt en stund for lenge siden.

Min er 1 år. Han spiser alt, bortsett fra babymat. Veldig glad i frukt og grønnsaker.

Spiser 1-2 brødskiver til frokost, 1 skive til lunsj + frukt eller smoothie.

Middag spiser ham samme som oss, eller havregrynsgrøt om vi har noe lite barnevennlig.

1 skive til kvelds + melk. Han fikk nan til han ble 1 år, deretter lettmelk eller helmelk.

Han har aldri hatt problemer med biter og gnager i seg det meste med den ene tanna si :P

Anonymous poster hash: 8e36a...6bb

En smoothie med det samme hun står opp, skive til frokost. Så er det to brødmåltider i barnehagen, middagsglass om det er lenge til middag. Får da sitte å spise selv ved den vanlige middagen. Skive og/eller yoghurt til kvelds. Og noen kjeks innimellom :) vann å drikke, av og til saft. Varierer om hun får vann eller ekstra lett melk å drikke i barnehagen.

Man skal koke drikkevann/ vann til mme de første 4 mnd. Etter dette så er det ikke lenger anbefalt fordi barna likevel "slikker gulvet" og får i seg bakterier. Men noen gjør det likevel til 6 mnd.

Men man skal ALLTID bruke kaldt vann ved matlaging til barn da det varme vannet har mye bakterier i seg.

Så dersom barnet kun får morsmelk er det ikke noe å tenke på?

Nei, som regel ikke. Men noen velger å gi barn f.eks. vann til drikke om sommeren (i tillegg til morsmelk), eller bare for å venne barnet til vannsmaken, men morsmelk burde holde. 

Om du skal koke sukkervann til babyen så må du jo også koke vannet :) 

Nei, som regel ikke. Men noen velger å gi barn f.eks. vann til drikke om sommeren (i tillegg til morsmelk), eller bare for å venne barnet til vannsmaken, men morsmelk burde holde.

Det er klart - får håpe at vi slipper å bruke sukkervann. Kan man ev.bruke Evian, Imsdal o.l. hvis baby skal drikke vann?

11 mnd, får grøt eller brødskive til frokost, brødskive til lunsj, frukt til mellommåltid, middag, grøt til kvelds, drikker vann til alle våltider. Og så ammes hun før og etter jobb, og etter det når hun ønsker.

Hun spiser brødskivene selv, jeg legger to skiver sammen med pålegg i midten og deler de i 4.

Hun spiser og holder frukten og grønsakene selv skjært opp i biter som er lett å holde. :)

Grøt og middag hjelper vi henne med enda, da det blir litt vel mye søl... Hehe...

Endret av Myrsnipa_med_en_av_hver_+?

Det er klart - får håpe at vi slipper å bruke sukkervann. Kan man ev.bruke Evian, Imsdal o.l. hvis baby skal drikke vann?

Til nødløsning - ja..  Men det er jo stillestående vann og har kanskje klart å få flere bakterier i seg enn om du bruker kaldt vann fra krana og koker opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...