Gjest Seigedamen Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Jeg fikk påvist pcos i 2006 da min daværende mann og jeg prøvde å bli gravid. Har gjennomgått mange innvendige ultralyder og alt ser bra ut, og jeg har ingen cyster. Legen sier jeg har en svak variant av pcos. Vekten min var 100 kg i 2006, noe jeg ble anbefalt å gjøre noe med.. jeg er 1,68 høy. Jeg hadde en spontanabort i januar 07, og en ma i oktober 2010. Forholdet til min mann tok slutt for to år siden, og nå har jeg truffet en ny. vi har veldig lyst til å utvide familien og jeg sluttet på p-pillen i juli 2012. Vekten min nå viser 64 kg, og ved siste legebesøk fikk jeg resept på Pergotime. Første kuren (enkel) tok jeg forrige syklus, og naiv som jeg var, trodde jeg at jeg ville bli gravid med en gang.. men så vidt jeg vet fikk jeg ikke eggløsning engang.. Mensen kom når den skulle ca, og har nå vart dobbelt så lenge som den pleier.. mister litt håpet for at det noen gang skal klaffe for oss.. neste syklus skal jeg ta dobbel dose med pergotime visstnok.. Jeg har også gått på Metformin siden 2010. Er det noen som har erfaringer å dele med meg? jeg vet at noen blir anbefalt lavkarbo. selv har jeg fokusert mer på kaloriinntak for å få ned vekten. men kanskje lavkarbo hadde vært noe? da jeg var gravid i 2010 gikk jeg på en spesiell diett som bestod i at jeg ikke skulle spise ; meieriprodukter, stekt mat, krydder, kaffe, juice, hvetemel, sitrus osv.. jeg spiste i bunn og grunn bare grønnsaker, kylling, fisk, frukt og rugknekkebrød i et helt år.. har lite lyst til å gå gjennom det igjen...
Wooopy Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Hei! Har ikke mange erfaringer å komme med, dessverre! Har selv pco, men er 55 kg., så har ikke prøvd noe spessiell diett:-/ Har også gått på prego., en gang, men fungerete ikke på meg... Går nå på femar, og hååååper selvsagt at det skal klaffe denne gang:-) kjenne også til det å være naiv, eller det jeg kaller det; håpefull ;-)))
TrudeSagen Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Først og fremst: Så utrolig imponerende at du har klart å redusere vekten din fra 100 til 64 kg! Knallbra!Jeg er 34 år og har hatt PCOS så lenge jeg kan huske, med lange sykluser av og til oppmot 100 dager. Alltid vært normalvektig og trent mye; 168 cm og vekt varierende (avhengig av treningsmengde og livssituasjon) 63-68 kg. Ingen symptomer på PCOS unntatt manglende eggløsninger og mange cyster på eggstokkene. Jeg og samboer begynte å prøve å bli gravide for et år siden, jeg visste jo da at det kom til å bli vanskelig uten hjelp. Tok først blodprøve progesteron i en syklus for å sjekke om jeg hadde eggløsning, hvilket jeg ikke hadde. I neste syklus (spontanmens) startet jeg på enkel dose Pergotime, oppstart syklusdag 5, 1 tbl i 5 dager. UL kontroll hos gyn dag 12 for å se om eggposer var store nok. det var en perfekt eggpose, og vha Ovitrelle fikk jeg eggløsning. Påviste det vha progesteronblodprøve på syklusdag 21. Da mens ikke var kommet tre uker etter ovitrelle inj, tok jeg graviditetstest som utrolig nok var positiv! Men dessverre endte det i en SA i uke 10. Etter dette har jeg forsøkt Pergotime tre ganger til, hvor de to foregående forsøkene ikke har fått eggposene til å vokse nok. Underveis da har jeg stressa veldig med å prøve å bli gravid, første gangen var jeg mer avslappet, regna jo ikke med medisinene skulle funke uansett. Er nå på fjerde og siste forsøk, dobbel dose Pergotime mens jeg venter på oppstart IVF etter sommeren. Siden forrige forsøk med Pergotime, har jeg forsøkt kostholdsendring til lavkarbo. Jeg er en veldig høy-karbo person, derfor har dette vært veldig vanskelig for meg, og jeg har prøvd så godt jeg kan å være særdeles streng for å få dette til å fungere. Ideellt sett burde jeg ha ligget på max 20 g karbohydrater/dag, men det synes jeg ikke har vært lett. uvant å ikke kunne spise den maten jeg pleier, og uvant å lage brød og knekkebrød av ting som smaker rart. Enkelte sider ved lavkarbokostholdet er fantastisk, fx det å ha et stabilt, jevnt blodsukker, mens andre ting er mer frustrerende igjen, som fx det å skulle spise lavkarbo ute på reise eller i selskap eller ifbm trening. Iaf når det skal være så strengt som det vi har gjort det. Vekta har ikke rikket seg, jeg står fast på 66 kg, og det er jo litt frustrerende, selv om jeg jo egentlig ikke trenger noen spesiell vektreduksjon. Synes kostholdsendringen har vært frustrerende i hovedsak. Den siste uka har jeg inntatt noe mere karbohydrater enn etter at jeg starta på lavkarbokostholdet, i hovedsak pga at jeg mistrives med lavkarbokostholdet, og nesten blir litt spiseforstyrra av det, men spiser nå betraktelig lavere dose karbohydrater enn det jeg spiste før kostholdsendringen. Jeg kommer aldri igjen til å spise store mengder pasta, ris, brød, frokostblandinger, godterier, is, melk, juice og frukt, men jeg er ikke så strikt på at jeg ikke kan spise bær eller såkalte lavkarboknekkebrød til kvelds fx. I tillegg startet jeg 16. mai med Metformin, bruker nå 500 mg x 3, fikk dette fra IVF senteret. Har ikke noe tro på det, men verdt et forsøk. Ellers har jeg supplert med akupunktur, selv om jeg egentlig ikke tror at det hjelper heller, men her prøver vi alt! ;-) Så nå føler jeg at jeg har optimalisert forholdene, bortsett fra det med å eliminere stressfaktoren ved det å absolutt skulle bli gravid. det er faktisk det vanskeligste av alt oppi dette... Skal til gyn på fredag for å undersøke om det er noen follikkelutvikling etter denne siste runden med Pergotime. Håper det, ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på ivf i august/september... Håper dette var litt til hjelp, lykke til!
Gjest Seigedamen Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Først og fremst: Så utrolig imponerende at du har klart å redusere vekten din fra 100 til 64 kg! Knallbra!Jeg er 34 år og har hatt PCOS så lenge jeg kan huske, med lange sykluser av og til oppmot 100 dager. Alltid vært normalvektig og trent mye; 168 cm og vekt varierende (avhengig av treningsmengde og livssituasjon) 63-68 kg. Ingen symptomer på PCOS unntatt manglende eggløsninger og mange cyster på eggstokkene. Jeg og samboer begynte å prøve å bli gravide for et år siden, jeg visste jo da at det kom til å bli vanskelig uten hjelp. Tok først blodprøve progesteron i en syklus for å sjekke om jeg hadde eggløsning, hvilket jeg ikke hadde. I neste syklus (spontanmens) startet jeg på enkel dose Pergotime, oppstart syklusdag 5, 1 tbl i 5 dager. UL kontroll hos gyn dag 12 for å se om eggposer var store nok. det var en perfekt eggpose, og vha Ovitrelle fikk jeg eggløsning. Påviste det vha progesteronblodprøve på syklusdag 21. Da mens ikke var kommet tre uker etter ovitrelle inj, tok jeg graviditetstest som utrolig nok var positiv! Men dessverre endte det i en SA i uke 10. Etter dette har jeg forsøkt Pergotime tre ganger til, hvor de to foregående forsøkene ikke har fått eggposene til å vokse nok. Underveis da har jeg stressa veldig med å prøve å bli gravid, første gangen var jeg mer avslappet, regna jo ikke med medisinene skulle funke uansett. Er nå på fjerde og siste forsøk, dobbel dose Pergotime mens jeg venter på oppstart IVF etter sommeren. Siden forrige forsøk med Pergotime, har jeg forsøkt kostholdsendring til lavkarbo. Jeg er en veldig høy-karbo person, derfor har dette vært veldig vanskelig for meg, og jeg har prøvd så godt jeg kan å være særdeles streng for å få dette til å fungere. Ideellt sett burde jeg ha ligget på max 20 g karbohydrater/dag, men det synes jeg ikke har vært lett. uvant å ikke kunne spise den maten jeg pleier, og uvant å lage brød og knekkebrød av ting som smaker rart. Enkelte sider ved lavkarbokostholdet er fantastisk, fx det å ha et stabilt, jevnt blodsukker, mens andre ting er mer frustrerende igjen, som fx det å skulle spise lavkarbo ute på reise eller i selskap eller ifbm trening. Iaf når det skal være så strengt som det vi har gjort det. Vekta har ikke rikket seg, jeg står fast på 66 kg, og det er jo litt frustrerende, selv om jeg jo egentlig ikke trenger noen spesiell vektreduksjon. Synes kostholdsendringen har vært frustrerende i hovedsak. Den siste uka har jeg inntatt noe mere karbohydrater enn etter at jeg starta på lavkarbokostholdet, i hovedsak pga at jeg mistrives med lavkarbokostholdet, og nesten blir litt spiseforstyrra av det, men spiser nå betraktelig lavere dose karbohydrater enn det jeg spiste før kostholdsendringen. Jeg kommer aldri igjen til å spise store mengder pasta, ris, brød, frokostblandinger, godterier, is, melk, juice og frukt, men jeg er ikke så strikt på at jeg ikke kan spise bær eller såkalte lavkarboknekkebrød til kvelds fx. I tillegg startet jeg 16. mai med Metformin, bruker nå 500 mg x 3, fikk dette fra IVF senteret. Har ikke noe tro på det, men verdt et forsøk. Ellers har jeg supplert med akupunktur, selv om jeg egentlig ikke tror at det hjelper heller, men her prøver vi alt! ;-) Så nå føler jeg at jeg har optimalisert forholdene, bortsett fra det med å eliminere stressfaktoren ved det å absolutt skulle bli gravid. det er faktisk det vanskeligste av alt oppi dette... Skal til gyn på fredag for å undersøke om det er noen follikkelutvikling etter denne siste runden med Pergotime. Håper det, ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på ivf i august/september... Håper dette var litt til hjelp, lykke til! Tusen takk for svar Dumt å høre at du mistet den lille spiren.. Det er vondt når en graviditet ender i sa.. Jeg har heller ikke så mange tegn på PCOS.. Har ingen cyster på eggstokkene, og det har jeg heller aldri hatt.. så eneste jeg merker det på er egentlig manglende eggløsning og litt uregelmessige menstruasjoner.. Ble litt usikker på dette med Ovitrelle når du skrev om det her.. er det noe man bør ta sammen med eller i forbindelse med Pergotime? Legen min nevnte ikke Ovitrelle i det hele tatt. Nå er jeg klar for en ny uke med "tante rød" snart sånn at jeg får begynt på en dobbel dose med Pergo Har levd noenlunde lavkarbo denne uken.. Har fått i meg masse mer grønnsaker enn jeg pleier, og mye mindre frukt.. poteter, ris og pasta har jeg også holdt meg unna.. tenkte å fortsette i de banene, selv om det er litt vanskelig jeg elsker frukt og bær og pleier å spise mye av det.. men hva ofrer man ikke i håp om at en liten spire vil feste seg;)
Gjest Seigedamen Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Hei! Har ikke mange erfaringer å komme med, dessverre! Har selv pco, men er 55 kg., så har ikke prøvd noe spessiell diett:-/ Har også gått på prego., en gang, men fungerete ikke på meg... Går nå på femar, og hååååper selvsagt at det skal klaffe denne gang:-) kjenne også til det å være naiv, eller det jeg kaller det; håpefull ;-))) Hei! Har ikke mange erfaringer å komme med, dessverre! Har selv pco, men er 55 kg., så har ikke prøvd noe spessiell diett:-/ Har også gått på prego., en gang, men fungerete ikke på meg... Går nå på femar, og hååååper selvsagt at det skal klaffe denne gang:-) kjenne også til det å være naiv, eller det jeg kaller det; håpefull ;-))) Krysser fingrene for at det klaffer for deg denne gang da Har aldri hørt om Femar jeg.. Er det veldig forskjellig fra Pergotime?
Wooopy Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Oj, nå er jeg ingen ekspert da:p men har forstått det sånn at femar har mye likt som prego, altså får igang/støtter opp EL. Sånn jeg har skjønt det har femar ferre bivirkninger enn prego, noe jeg kan skrive under på:-)) pluss at femar ikke gjør slimhinnene (?) tynne- noe prego kan (?)! ;-) er nok svært forskjellig på hver enkelt dame, altså hvordan effekten er :-)) uansett, håper både femar og prego gjør sitt for oss;-))
TrudeSagen Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Hej igjen Seigedamen! Sorry seint svar... Ovitrelle er en spröyte med hcg som settes når eggposene er modne nok (större enn 20 mm) etter bruk av Pergotime slik at det skjer en egglösning. Jeg tror nok at man kan få egglösning av å bare vente til eggposene er store og sprekker av seg selv, men mer kontrollert med Ovitrelle. Den hjelper også til med den endelige modningen av eggposene. Störrelsen på eggposene kontrolleres med UL. Hvordan går det med deg nå, hvor i prosessen er du? Jeg fikk lov å min gun til å gjöre et siste forsök med Ovitrelle for2 uker sida. Ikke fått mensen, men må vente en uke til for sikkerhetsskyld för jeg kan teste. Er då nervös, har ikke samme symptomer som sist, og er bombesikker på negativ test. Nedtur.
minera2011 Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Hei.. Jeg har pco og er rundt 100 kg.. har vel og merkr et barn fra før, men pga null rggløsning når vi skulle ha nr 2 så fikk jeg resept på pergo.. Jeg fikk beskjed om å begynnr på en enkel dose og så øke opptil 3 doser før vi sluttet med pergo.. Men utålmodig og pessimistisk som jeg er hoppet jeg rett på trippel dose og vips nå venter vi en liten jente i desember :-) Merket at jeh var gravid allerede i uke 3 og kunne kjenne eggløsningen ganske godt..
Gjest Seigedamen Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 takk for gode svar! jeg er nå på min 7. Dag etter siste Pergotime tablett, menfremdelesingen tegn til eggløsning... virker litt håpløst dette.. siden denne kuren var dobbel hadde vi håpet på en positiv test..har «hoppet i høyet» annenhver dag ca(om ikke mer) siden jeg begynte på siste kuren.. men tror jeg skal forhøre meg med legen min ang femar og ovitrelle når vi er tilbake fra ferie i begynnelsen av august jeg.
Gjest Seigedamen Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror muligens jeg hadde en positiv el-test for 8 dager siden. Det stakk godt i eggstokkene mine og Vi hoppet i høyet med det samme, og i følge kalenderen min er jeg nå to dager på overtid.. men jeg har ikke alltid så stabile sykluser så vet ikke helt om jeg skal stole på det. Har hørt at det tar 2 uker fra befruktningen skjer, til man kan få positive testresultat.. noen som vet om det stemmer? Jeg har ikke noen symptomer nå, bortsett fra vond korsrygg og hetetokter innimellom.. i Min forrige graviditet (som endte i ma) hadde jeg voldsomt ømme pupper. Jeg pleier å få ømme brystvorter noen dager før mens, men har ikke kjent noe til det nå. Har veldig lyst til å teste, og hååper så veldig at det er en liten spire inni der, men er så redd for skuffelsen over at det ikke er noenting..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå