Gå til innhold

Hallelujah i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sangen er faktisk en hyllest til orgasmen, ifølge sjefen selv.. Cohen. Så ja, passer så absolutt i et bryllup.

Feil- Buckley, den klysa, som sa dette. Sjefen selv sier det ikke.

Huff, for en holdning til en ung mann som døde så tragisk. Hele holdningen din er forøvrig ekkel. Sanger er til for å tolkes, og man står fritt til å like "sin" version best, med den artisten man liker best. 

Anonymous poster hash: 69d12...73b

"HOLDNINGEN DIN ER EKKEL" nå igjen, faktisk? Den er jo gammel, du bruker den hver gang noen går deg imot her inne.

Jeg? Er temmelig ny her, så tror ikke du mener meg. Ingen gikk meg vel imot i denne tråden, men for meg blir det ekkelt å kritisere døde mennesker samtidig som man sier andre ikke har "tatt" sangen fordi man ikke tolker den helt likt.

Jeg synes også det blir rart å være så bastant på at andre ikke skjønner sangen når det er snakk om en sang som er så åpen for tolkninger som det Hallelujah er. Jeg skrev innlegget for å få forskjellige synspunkt på om den passer seg i bryllup, men synes slike ovenfra og ned-holdninger er temmelig usjarmerende.. Skulle tro noen ble direkte støtt av at noen tolker den annerledes.

Anonymous poster hash: fdfc3...82d

Nei. Jeg argumenterer mitt synspunkt, som tydeligvis ikke faller i smak. Og som jeg sa til HI. Gjør som du vil, men les teksten. Er jo ett vers som treffer vanvittig bra her inne synes jeg, referansen til Samson og Delilah, hvor hun klipper av han håret så han skal bli hos henne. Også en fantastisk referanse i et bryllup. 

Det er jo ikke argumentene man reagerer på heller. Fint å høre forskjellige argumenter og tolkninger, det er vel heller måten det blir gjort på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet har Cohen selv sagt at den handler om at det er flere typer Halleluja. Altså ikke noe håndfast, og åpen for tolkning.

Dette har han sagt etter at ulike versjoner er innspilt, og at det dermed blir ulike tolkninger. Han sa jo til og med at Hallelujakammeratene sang pent. Hallejuakammeratenes tolkning er jo relativt vassen i forhold til originalen. 

Haha, ja, ok. For det er umulig at Cohen liker et cover av sangen sin, fordi DU ikke liker den?

Skrevet

Så vidt jeg vet har Cohen selv sagt at den handler om at det er flere typer Halleluja. Altså ikke noe håndfast, og åpen for tolkning.

Dette har han sagt etter at ulike versjoner er innspilt, og at det dermed blir ulike tolkninger. Han sa jo til og med at Hallelujakammeratene sang pent. Hallejuakammeratenes tolkning er jo relativt vassen i forhold til originalen. 

Haha, ja, ok. For det er umulig at Cohen liker et cover av sangen sin, fordi DU ikke liker den?

Sa jeg det? Sa meg vel omtrent enig med deg? Bare ga et eksempel på tolkning. 

Skrevet

Sa jeg det? Sa meg vel omtrent enig med deg? Bare ga et eksempel på tolkning. 

Hørtes mer ut som du mente at Cohen kun sa dette pga coverene.

Min tolkning av sangen er at den betyr forskjellig fra person til person, og at jeg ikke gidder å kritisere dem som har en annen tolkning enn meg.

Skrevet

Jeg tror at mennesker tolker ord og referanser ut ifra eget ståsted og egne erfaringer. Vårt forhold har ikke alltid vært en dans på roser, det har vært tøffe tak, og det er vel kanskje derfor jeg tolker den i den retningen jeg gjør. 

De bibelske referansene som David og Bathsheba og Samson og Delilah ser jeg ikke på som noe direkte negativt. Jeg ser vel kanskje på det i en utstrakt betydning. David risikerte mye for sitt forhold med Bathsheba og Samson ble svak av sitt forhold med Delilah da hun klippet håret hans. Jeg tenker at det betyr at man må ofre mye og tørre å være svak i et forhold. I tredje verset tolker jeg det som at han snakker om livet han hadde før han møtte henne, og at de både har hatt seiere (flag, marble arch), men at kjærligheten ikke alltid er en seiersmars heller.

Jeg orker ikke å gå gjennom hele, men det er hvertfall slik jeg tolker deler av sangen. Kanskje det er riv, ruskende feil, jeg vet ikke. Jeg ser jo at en tolkning om en tapt kjærlighet også virker veldig troverdig. 

Skrevet

Men om man kjører den bibelske linjen så handler det jo like mye om å trosse Gud? David og Bathseba var jo hor? Og Samson ofret tronen, og trosset dermed Gud igjen. 

Og jeg kan ikke se at verset hvor han snakker om å skyte den som fjernet henne kan tolkes som noe annet enn at hun har forlatt han. Man kan selvfølgelig kjøre den bibelske Hallelujah inn der også, men da må du hylle Gud for at du har blitt forlatt.. men det er vanskelig.

Skrevet

Men om man kjører den bibelske linjen så handler det jo like mye om å trosse Gud? David og Bathseba var jo hor? Og Samson ofret tronen, og trosset dermed Gud igjen. 

Og jeg kan ikke se at verset hvor han snakker om å skyte den som fjernet henne kan tolkes som noe annet enn at hun har forlatt han. Man kan selvfølgelig kjøre den bibelske Hallelujah inn der også, men da må du hylle Gud for at du har blitt forlatt.. men det er vanskelig.

Jeg er nok en av de som ikke tar referansene så bokstavlig. Jeg vet om flere sanger som bruker f.eks Samson og Delilah som referanser, eller andre bibelske land og navn, uten at det nødvendigvis har en veldig religiøs betydning.

Jeg kan tolk verset du snakker om dithen at det handler om beskyttelse, sjalusi og andre ting, selv om din tolkning også er plausibel.

Skrevet

Vassen/vissen/pågrensentilprovoserende !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...