Hundejente Skrevet 24. juni 2013 #1 Del Skrevet 24. juni 2013 Hva er argumentene ved å amme etter at barnet har fylt ett år? Jeg har alltid tenkt at jeg skulle kutte ut amminga rundt ettårsalderen. Nå er gutten 10 mnd, han spiser ganske godt med fast føde, men ammer fortsatt ca fire ganger i døgnet. Ammingen går fint, men jeg føler meg bundet, og for min egen del kunne jeg godt tenke meg å slutte til høsten. Faren synes absolutt jeg bør slutte da, både fordi han ikke ser poenget med å fortsette og fordi det til en viss grad hindrer ham i å knytte de samme bånd til sønnen, f eks vil han gjerne kunne ta ham med på helgeturer etterhvert (og jeg hadde ikke hatt vondt av en frihelg). Men jeg føler at det er dårlig gjort overfor sønnen min å slutte, hvis han ønsker å fortsette. Vet ikke jeg... Noen tanker? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144059455-fordelene-ved-%C3%A5-amme-utover-fylte-ett-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilruge Skrevet 24. juni 2013 #2 Del Skrevet 24. juni 2013 Hei! Jeg hadde også egentlig tenkt å slutte når jenta var ca et år- nå er hun straks to og jeg ammer fremdeles om morgenen (nettopp sluttet om kvelden). Jenta vår er så utrolig glad i denne kosen, og hun har ikke vært klar for å slutte før. I tillegg har vi vært igjennom en tøff vinter med voldsomme feberkramper ved sykdom (hun har ikke vært oftere syk enn de andre, men fått krampeanfall ved feber). Hun har vært innlagt flere ganger, og også blitt lagt i narkose for undersøkelser. Både når hun våker etter feberkramper, er pjusk, syk og i forbindelse med EEG-undersøkelser har det å kunne amme vært kjempenyttig. Da har hun fått både kos, trøst, væske og litt næring når hun ellers ikke vil verken drikke eller spise. Hun har derfor ikke trengt intravenøs væske, og har tross sykdom og nedsatt matlyst aldri vært dehydrert. Jeg bestemte meg derfor i vinter for at jeg ikke skulle stresse ammeslutten før vinteren var over. Nå har kveldsslutten gått bra. Det hadde blitt mye hjerteskjærende hyling om vi hadde sluttet før. Det er jo ikke nødvendig å amme lenger om du ikke vil. Hvorfor du vil / ikke vil fortsette må du nesten bestemme selv. Avgjørelsen ligger i om "kampen" er verdt det nå om sønnen deres ikke er klar enda. Her har avledning vært en nyttig taktikk, men det dersom vi hadde sluttet før hadde vi nok måttet ty til hardere skyts. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144059455-fordelene-ved-%C3%A5-amme-utover-fylte-ett-%C3%A5r/#findComment-145464084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 24. juni 2013 #3 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg hadde akkurat den samme diskusjonen med meg selv... ville gjerne slutte, og følte egentlig jeg kunne være fornøyd med å ha ammet i et år, men så hadde jeg ikke helt samvittighet til det likevel... Heldigvis så ville han ikke mer et par uker etter ettårsdagen, så da tok jo han avgjørelsen for oss. Kunne jo ikke akkurat tvinge ham. Da hadde interessen vært lunken i noen uker allerede, og han ble mer og mer urolig ved amming. (Hadde bare kveldsamming da, men han begynte faktisk å sovne fortere uten.) Har tenkt noen ganger når han har vært syk og ikke villet spise, at det hadde vært greit å ha ammingen fortsatt, men det har jo gått fint likevel. Men nå har vi ikke hatt så store problemer ved sykdom som Vilruge beskriver da... Men uansett, da vi var nede i amming kun morgen og kveld, så gikk det helt fint at han overnattet hos moren min en natt i ny og ne. Det var bare når jeg var til stede han etterlyste puppen, ellers ga han ikke inntrykk av å savne den. Det ble da ikke amming i det hele tatt det døgnet, for på dagtid hadde han ikke tid. Men mye mulig produksjonen gikk ned pga disse overnattingene, og kanskje det var det som gjorde at han mistet interessen også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144059455-fordelene-ved-%C3%A5-amme-utover-fylte-ett-%C3%A5r/#findComment-145464151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå