Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 9 måneder som er helt umulig å ha med å gjøre. Hun er ekstemt aktiv, gliser og ler, og sjarmerer alle med sitt livlige vesen. Problemet er at hun er umulig å håndtere når det kommer til stell, mat, og søvn. Hun hyler å kaster seg rundt ved bleieskift og påkledning. I dag prøvde jeg i 30 minutter før jeg måtte få hjelp. To som holder, og en som kler på. At en unge på knappe 8 kg kan være så sterk er ubegripelig! For at hun skal sove må hun holdes nede i vogn og seng. Føles ikke bra. Ungen hyler så man skulle tro vi drev med mishandling. Føler meg som verdens mest ubrukelige mor.... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan du har det! Har en gutt på 9 mnd/ 11 kilo.

Ja, han er kjempeblid og herlig å være sammen med, MEN ikke når det skal stelles, eller om han er litt for trøtt ved mating, eller ikke vil ha akkurat da, eller...

Har noen triks som jeg føler funker for meg i hvert fall.  Bleieskift må man bare finne en måte å gjøre på som ikke innebærer å ligge på ryggen på stellebordet. Så lenge det er tissebleier klarer jeg å skifte med ham sittende på fanget (han vrir seg da også, men er litt enklere å holde fast), kanskje hengende litt over armen min. Er det bæsjebleie, må jeg lirke den av mens han henger ove armen min, og så bare henge rumpa hans over vasken og vaske, funker ikke å vaske med klut.

Eller får jeg gjerne kjøpt meg en del tid med f eks et smykke, da kan han ligge en stund på ryggen.

Soving har jeg gitt opp litt å få til i vogna, han må være veldig veldig trøtt for å sovne der.

Vi begynte å innføre 1 dagsoving for ca en måned siden, 12-14. Da er han så trøtt klokka 12 at han alltid sovner etter litt pupp, men han sover i senga si inne, der sover han best, ute er det for mye forstyrrelser.

Når vi spiser funker det å høre på barnemusikk (jeg setter på spotify på mobilen min og setter den på bordet, han blir distrahert både av lyden og det han ser, så han glemmer seg og gaper).

Men ja... Er en slitsom tid. Og alle bare "han er jo sååå herlig å være sammen med". Ja, han er det, men det er sykt slitsom til tider også, men det merker jo ikke de som bare sitter sammen med ham og leker, og bare kan rope om hjelp når de skal skifte bleie f eks, så kommer mor og hjelper til.

Skrevet

Puh da har vi samme problem ;) får nesten ikke på vesla klær eller bleie. Hun hyler masse. Soving går greit selv om det er et annet kapittel med amming og mye våken på natten. Hun er snart 8 mnd. Vi får håpe det blir bedre snart. Jeg tar på bleiene når hun ligger på magen. Ikke lett men jeg bruker er evighet på å få det til;)

Skrevet

haha, akkurat som jeg skulle skrevet det selv, min turbokanin er 9,5 mnd :D  Bleieskift er det værste problemet ja! Særlig når det er bæsjebleier. Han blir rasende om jeg holder han fast, så jeg har funnet ut om jeg bare fullfart får tørket han rundt tissen, så gjør det ikke noe om han snur seg rundt med rompa i været, for da får jeg jo tørket der etterpå mens han henger over kanten på stellebordet og gravser etter stelleproduktene nede i skuffa. Jeg holder han bare litt fast i beinet slik at han ikke faller ned i skuffa :P  Når jeg skal kle han gjør jeg det i fanget. Da tar jeg en og en ting av gangen. Altså, jeg tar først hodet gjennom halsen i bodyen, så kreler han litt, før jeg tar armene og tilslutt står han og hopper i fanget mitt mens jeg tar og knepper som best jeg kan under med bleia  ;)  Buksa gjør jeg på samme måte mens han spinner rundt i fanget mitt. Jeg skulle av og til (les:ganske ofte) ønske at jeg hadde åtte armer og en litt roligere baby :P 

Under måltidene sitter jeg alltid med ei fuktet fille i hånden slik at jeg kan tørke hendene når han griper etter skjeen eller spytter maten ut i hånda før han putter den inn i munnen igjen. men det hender ofte at jeg må spyle han i dusjen uansett etter måltidet da han er full av leverpostei/grøt i på hele kroppen :) 

Huff, jeg kjenner jeg gruer meg litt til han begynner å gå, da blir det jo iallefall full fres :wacko:  :) Skal nok få kjørt meg da ja!

Skrevet

åhh gud ... ser at jeg har en liten akrobat i vente. fantegutten er 6 mnd og allerede utrolig aktiv. Bleieskift/stell tar ofte 30 min. han er allerede 10 kilo og super sterk. han har så vidt begynt å tulle med maten men heldigvis så drikker han fra flaska normalt som før men her også ender det med dusj etter grøt/mat spising. 

trodde det skulle bli lettere etterhvert men når jeg leser om deres på 8, 9, 10 ser jeg at det er bare begynnelsen.  :o

Skrevet

Jeg har også en mildt sagt aktiv baby, og hun er 6 måneder.
Har satt vekk bleieskift og spesielt klesskift til gubben, for jeg eier ikke tålmodighet når hun enten hyler og skriker som besatt (klesskift..) eller ruller rundt x antall ganger / ruller over på magen og åler seg fremover, ofte med bleia løst hengende ettersom jeg ikke ble ferdig med å ta den av. Om jeg forstyrrer henne da så blir det bråk. (vi kuttet tidlig ut stellebord ettersom hun var så sprellete fra hun var nokså liten..)

Det verste er vel når jeg må kle på henne og må ta fra henne en leke hun fikler med for å få armene gjennom bodyen. Da skriker hun så intenst at jeg ble livredd de første gangene - trodde jeg hadde skadet henne eller noe. Men så skjedde det samme da vi tok fra henne de hun drev med også i andre settinger, også da med ramaskrik som resultat. Nå skjer dette ikke så ofte med mindre jeg glemmer meg og gir henne noe å holde på med under klesskift uten å tenke B)

Det er full rulle fra hun våkner til hun tar kvelden, og jeg er som oftest helt matt etter endt dag.
Jeg gledet meg til hun skulle bli mer mobil, men nå skulle jeg nesten ønske hun var enda yngre og lå stille og bare kikket rundt seg sånn som hun gjorde før :wacko: Og verre skal det vel bli. 

Men som flere skriver: Andre synes hun er såååååå morsom og søt, og ikke minst: rolig. Hun gråter ikke sammen med andre, og ligger stille når andre skifter på henne. Yaaaa..

Skrevet

Vi har brukt diverse leker/bøker på stellebordet. Når det ikke har fungert har vi stelt på gulvet. Etterhvert som barnet lærer å stå kan du stelle det mens det står. Bæsj er som regel ganske fast (iallfall ikke rennende), så når bleien først er fjerna og sikra går det oftest greit å fortsette mens det står.

Triks: legg ungen på ryggen (på gulvet) med sida mot deg mens du sitter på rumpa. Legg det ene beinet ditt over armene/overkroppen og hold fast mot gulvet. Det andre beinet kan du evt legge over beina til ungen om det passer sånn, ellers får du finne et sted å gjøre av det.... Uansett så har du da to armer fri til å skifte bleie etc. Ha et stort håndkle under slik at det ikke spiller noen rolle om det blir mye gris og søl, pass på å lukke brukte bleier straks og legg dem og skitne klær utenfor rekkevidde.

Bruk klær med enkle knapper (trykknapper), god vidde over hodet osv. Minst mulig dilldall du må lukke/fikse etterpå.

Dusj eller helst bad barnet gjerne en gang om dagen (uten såpe/shampo) for å være sikker på å få vaska rompa skikkelig.

Det kan ta noen uker eller et par måneder, men det går over.

Skrevet

Her hjelper det å synge tullesanger, regler og plystre under stell, da blir han ganske fasinert. Er ellers en ål på stellebord og fang! Tørr ikke lenger å levne han innerst i 180 dobbeltsenga for å finne fram klær! 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...