Gå til innhold

Nytt kjøkken, hva er realistisk å beregne i forhold til pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å spare til nytt kjøkken. Det vi har nå holder på å falle fra hverandre, derfor er jeg litt utålmodig med å komme igang. Men så er det dette med penger da. Hvor mye må man regne med å bruke?

Innredningen er én ting: hvis jeg prøver å regne ut hvor mye det koster på for eksempel IKEA, blir det ikke såå dyrt (vi har ganske lite kjøkken). Ser for meg at innredningen kommer til å koste mellom 30-40 tusen, maks.

Hva annet må medregnes i prisen? Kjøkkene er utformet på en måte slik at vasken og oppvaskmaskinen må stå der den står, dermed blir det ikke særlig mye rørleggerarbeid, ser det ut til.

Elektriker blir kanskje dyrere? Vi har takbelysning som ikke skal flyttes på, stekeovn og vifte blir stående der det står. Derfor ser jeg for meg at det kun er belysning over benker vi trener elektrikerhjelp til?

Når det gjelder kjøkkengulv har vi alt kjøpt inn det vi trenger...

Jeg tenker derfor at det kan være realistisk å få et nytt kjøkken til 50 tusen (eksludert hvitevarer), men lurer på om jeg er en smule drømmende?

Er jeg helt på jordet når det gjelder beregning av pris? Hvor mye har dere betalt for kjøkken, eksludert hvitevarer og rørleggerarbeid?

Skrevet

80 000 kr

Anonymous poster hash: a632e...82f
Skrevet

Hvis du ikke skal gjøre annet enn faktisk å bytte inredningen tror jeg det holder. Må du gjøre noe med gulv, tak, vegger, røropplegg osv blir det en helt annen sak.

Anonymous poster hash: 64232...85f
Skrevet

Vi brukte litt over 70 tusen på kjøkken, ikea innredning, pluss nytt gulv og nytt på veggene. Har et høvelig stort kjøkke da..

Anonymous poster hash: b7c87...9e6

Skrevet

Det høres da lovende ut for vår del :-)

Nytt gulv har vi som nevnt allerede kjøpt inn, veggene tror jeg ikke vi trenger å gjøre noe med, og fliser over kjøkkenvask og stekovn er nye og fine, så de trenger vi heller ikke bytte ut.

Det er som sagt innredning samt kostnad til elektriker som er avgjørende for pris sånn som jeg ser det nå. Men oppussing blir vel kanskje alltid dyrere enn hva man har sett for seg på forhånd? :-/

Skrevet

Ikke nødvendig at det blir såååå dyrt ;) . IKEA har en kjøkkenplanlegger hvor du kan legge inn absolutt alt av skap, skuffer, benkeplater,  fronter, evt ny vask og hvitevarer. Da får du opp en prisliste til slutt, hvis jeg ikke husker feil. Ikea er jo superenklet å montere selv, så da blir det bare utgiften til elektrikern i tillegg.

Vi byttet  ut innredningen på hybelkjøkkenet selv (5 overskap + 4 underskap + ventil + vask), kom på under 15 tusen...

Skrevet

Bruk kjøkkenplanleggeren til IKEA og så kan du ta kontakt med en elektriker for å få et grovt overslag på prisen :)

Skrevet

Jeg regnet litt på ikea kjøkken med alt av hvitevarer en gang, 2.10 m bredt og 2.40 langt, med hvitevarer kom det på 52000. Rørlegger er vel 850 kr timen pluss kjøring og deler. Betalte selv 1600 kr for å koble til vask, oppvaskmaskin kobler man bare til selv etterpå. Elektrisk er vanskelig å si, men ta en ca 3-4000 kanskje? Men lys over benkene kan man sette selv, kjøpte billig selv på clas ohlson:) Men da må dere ha stikkontakt i ett skap.

Skrevet

Selv om flisene er ganske nye slik de står nå er det ikke sikkert det vil passe inn med høyden på det nye kjøkkenet og da må dere kanskje bytte eller flikke på det dere har nå.

Anonymous poster hash: fd322...1c9
Skrevet

Vi skal bytte ut kjøkkenet, og regner med å bruke 50000 på kjøkken med alt av hvitevarer på IKEA, 4000-6000 på elektriker (kjenner en privat, skal få lagt opp ny kurs ++), 2000 på gulv og ca 2000 på rørlegger, så det tror jeg dere skal klare fint. :) 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Nå ble jeg litt lettere til sinns. Har hørt om folk som har brukt veldig mye penger på et nytt kjøkken, derfor er det fint å vite at vi ikke er helt på jordet når det gjelder planlegging og budsjettering :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Nå ble jeg litt lettere til sinns. Har hørt om folk som har brukt veldig mye penger på et nytt kjøkken, derfor er det fint å vite at vi ikke er helt på jordet når det gjelder planlegging og budsjettering :-)

Skrevet

Vi monterer Ikeakjøkken nå. Det er vel ca 2,7 meter x 3 vegger. Alle hvitevarer hadde vi fra før, og bruker samme opplegg for rør og lys etc. Det hele kom på 36.000, og da var 7500 kr for spesialbestilt benkeplate med integrert vask.

Skrevet

Det eneste som kommer utenom er flisene, de har vi ikke kjøpt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...