Gå til innhold

Søskensjalusi. Erfaringer?

Mammahjertet <3

Anbefalte innlegg

Jeg har en gullklump som blir 3 år på sensommeren. Hun har nå fått ganske kraftig reaksjon på at hun ble storesøster i april. Det startet med at hun avviste meg ganske mye(noe som var veldig vondt for meg). Bare pappa var god nok første ukene etter babyen ble født. Deretter ble det mer og mer at hun ville være hos meg mye. Og helst ikke la meg amme i fred osv. Og det er jo stressende for meg og det ble mye nei nei neiii fra min side.

Nå sover hun dårlig på natta og har kommet inn til oss nesten hver natt siste ukene. Jeg kjenner at søvnmangelen tar på. Hun gråter etter meg og virker som hun har det vondt. Jeg trøster selvsagt så godt jeg kan, men noen ganger kan jeg ikke hvis jeg akkurat har satt meg med babyen på puppen for å mate. Da må pappaen trå til. Jeg har så råtten samvittighet! Jeg har sikkert sagt mer nei til datteren min nå enn de tre siste årene til sammen. Nå har vi tenkt at vi bare skal la henne komme inn til oss på natta hvis hun vil, uten å prøve å få henne til å sove i sengen sin først. Jeg ønsker hun skal få tryggheten og roen tilbake. Håper det er et rett valg. 

Er det noen med erfaringer som kanskje har noen gode råd til meg? Eller kanskje noen som sliter med det samme for tiden? Føler meg som en dårlig mamma for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid med nr.to og har allerede merket litt av samme reaksjon fra kommende storesøster som blir 3 år til høsten. Det vil jo si at jeg ikke akkurat har løsningen klar, men jeg har snakket med et par psykologer som har kommet med noen tips til hvordan vi skal gjøre det med overgangen til to barn.

Noe av det de har foreslått er:

-involver storesøster med baby. F.eks når du bader babyen kan storesøster få bade sin babydukke, når du skifter på babyen kan storesøster ha ansvaret for å komme med ren bleie, når dere skal på butikken kan storesøster få ansvaret for å forklare for babyen hvilke regler som gjelder (ikke mase om sjokolade, ikke løpe fra mamma, etc).

- aldri bruke babyen som "unnskyldning". Ikke si f.eks "jeg kan ikke hjelpe deg for nå skal babyen ha mat", men heller finne andre formuleringer, som "når babyen er ferdig å spise skal jeg hjelpe deg".

- Bruke ammestund som en fellestid med begge barna. Når du ammer kan f.eks storesøster velge en bok, så kan du lese for henne mens babyen spiser.

Litt av trikset er at storesøster ikke skal føle seg presset ut av familien nå som babyen har kommet, men heller oppleve at hun har fått en ny ansvarsfull oppgave som er å være storesøster.

Som sagt så er alt dette på et teorietisk plan, da vi ikke helt har kommet oss dit ennå. Del gjerne hvis du finner på noen andre lure triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg har prøvd noen av disse tipsene, men jeg har ikke vært flink nok til å formulere meg angående babyen til henne. Det skal jeg bli mer obs på. Også det med å ha ammetid som fellestid skal jeg prøve på. Nå ser jeg at det er 50% på alle barnebøker hos Ark bokhandel også. Skal jammen ta å overraske storesøster med en bunke nye bøker som jeg kan lese mens jeg ammer. Merker at jeg gleder meg allerede til det. Håper det blir møtt postivt. 

Lykke til med å bli tobarnsmamma! :) Det er litt overveldende i begynnelsen, men det blir bedre etter hvert. Håper du slipper søskensjalusi i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Trur det er veldig viktig at eldstemann får en god time med alenetid med deg hver dag, hvor bare dere to er sammen og leker uten babyen i nærheten. Det hjelper mye her i huset hvert fall, hvor det er 24 mnd mellom våre to gutter. Pappaen har babyen like mye som meg på kvelder og i helgene så jeg kan kose masse med storebror og da blir storebror tryggere på min kjærlighet til ham. Har vært lite sjalusi så langt men storebror var veldig avvisende mot meg og trasset mer i et par uker som jeg var veldig opptatt med babyen (gulsott og manglende vektoppgang så jeg måtte pumpe og gi på flaske hver halvannen time døgnet rundt).

Inkluder storesøskenet i alt det vil av babyting (men ikke tvinge henne), la gjerne storesøskenet leke i babygymmen, låne babydyna osv (ikke si NEI det er babyen sin!) og ros henne hele tiden for at hun er kjempeflink med babyen og en super storesøster. Da blir det forhåpentligvis en selvoppfyllende profeti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...