Gå til innhold

Vi bygger hus - trenger tips til praktiske løsninger :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygger hus for første gang, veldig spennende! :) Utbyggeren sier vi kan gjøre veldig mange endringer i forhold til standardhuset som er valgt, og at det meste er mulig å gjøre.

Men, jeg vet jo ikke hva som er praktisk og ikke praktisk for å si det sånn. Vi venter vårt første barn i september, og det er jo sikkert en del praktiske løsninger som er veldig greit i forhold til det å ha barn også.

Så, hvis du hadde kunnet gjort hva du ville, hva slags løsninger ville du hatt på f.eks kjøkken, bad og vaskerom? Hva ville du for all del styrt unna?

Hva er lurt å tenke på i forhold til at vi kommer til å ha en liten baby i nytt hus?

Anonymous poster hash: 4ca9c...824

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom dette er et hus du tenker at dere skal bo i lenge, så ville jeg tenkt framover også. Med baby og småbarn kan det f.eks være praktisk å ha soverom inntil deres, eller nær. Når de blir større kan det derimot være ok å ha soverom et stykke unna. Med store barn er det også veldig kjekt å ha enten loftstue eller kjellerstue.

På kjøkken kan det på sikt anbefales å ha en skuff til å ha glass i slik at barna når dette selv, og en uttrekksfunksjon til å ha serviset i som også er i passe høyde til at barna når dette. Det sparer mye tid og skule situasjoner at barna enkelt når fat og glass uten å måtte klatre på krakker og kjøkkenbenker. Og så ville jeg valgt induksjonstopp. Kjapt, praktisk og veldig barnesikkert og barnevennlig. 

Skrevet

Dersom dette er et hus du tenker at dere skal bo i lenge, så ville jeg tenkt framover også. Med baby og småbarn kan det f.eks være praktisk å ha soverom inntil deres, eller nær. Når de blir større kan det derimot være ok å ha soverom et stykke unna. Med store barn er det også veldig kjekt å ha enten loftstue eller kjellerstue.

På kjøkken kan det på sikt anbefales å ha en skuff til å ha glass i slik at barna når dette selv, og en uttrekksfunksjon til å ha serviset i som også er i passe høyde til at barna når dette. Det sparer mye tid og skule situasjoner at barna enkelt når fat og glass uten å måtte klatre på krakker og kjøkkenbenker. Og så ville jeg valgt induksjonstopp. Kjapt, praktisk og veldig barnesikkert og barnevennlig. 

Takk for svar :)

Dette er et hus vi ser for oss å bo i i noen år, men det er ikke mulig å få på plass noen kjellerstue eller loftstue, så vi tenker at når barnet (eller barna om det blir flere) har behov for dette så må vi finne oss et større hus :)

Det med fat og glass og sånt i skuffer var veldig smart :) Det hadde ikke jeg tenkt på, siden jeg ikke har hatt barn før. Det skal jeg ta med meg når vi begynner på kjøkkenet :) Induksjonstopp må vi også ha!

Skrevet

Vi bygde for et pr siden. Noe av det jeg er mest fornøyd med på kjøkkenet er store skuffer, til mat osv. Mye bedre oversikt enn om man skal ha alt i skap. Ellers sånn generelt, blir det aldri nok oppbevaringsplass føler jeg. Ellers savner jeg en stor hall/inngangsparti, hadde vært veldig greit mtp barnevogn++, skulle veldig gjerne hatt vaskerom i tilknytning til hall også. Veldig greit å få plass til stellebord nær vasken på badet. Nå vet jeg jo ikke hvordan huset deres ser ut i utgangspunktet, men dette er det jeg har tenkt på :)

Anonymous poster hash: ff47d...bde

Skrevet

Vi skal i gang med å se på hus nå. og det vi kommer til å se etter er litt stor gang så det er plass til mer enn en person der.

Kjøkken skal ha bra med skap plass.

Vi ønsker ikke for mange vinkler i stua.

Skap på badet er viktig for oss så vi slipper å ha håndklær andre steder.  

et eget vaskerom er min store drøm med gode løsninger for  oppbevaring av klær til alle årstider.

Ellers til det å ha et ekstra rom til barna siden så kan det bygges loftstue over en garasje og.

Vet om flere som har gjort det. Da får barna sin fred samt at foreldrene er rett ved.

Anonymous poster hash: 65324...c2c
Skrevet

Takk for tips dere :)

Kjøkken med store skuffer er notert, alt har jo en tendens til å forsvinne i skap og man glemmer hva man har. Gangen og inngangspartiet er ganske stort, så der har vi plass til skyvedørsgarderobe og barnevogn og litt småoppbevaring. Vi tenker også å bygge inn et rom under trappen opp til 2. etg sånn at vi får litt ekstra oppbevaringsplass. Det er nemlig ikke så veldig mye tegnet inn i plantegningene fra før.

Vi kommer til å ha bad i både 1 og 2 etg. Stue og kjøkken er i 2. etg. Ville dere hatt "hovedbadet" i 1 eller 2, mtp stellebord og alt sånt?

Vaskerommet er også teknisk rom i tillegg, med sikringsskap, varmtvannstank og sånne ting. Altså ikke såå stor plass til oppbevaring av klær og sånt, men håper på å få plass til et høyskap for håndklær og sengetøy.

Har dere noen tips til hvor de har bra skyvedørsgarderober (som gjerne tar spesialmål)? :)

Annonse

Skrevet

Takk for tips dere :)

Kjøkken med store skuffer er notert, alt har jo en tendens til å forsvinne i skap og man glemmer hva man har. Gangen og inngangspartiet er ganske stort, så der har vi plass til skyvedørsgarderobe og barnevogn og litt småoppbevaring. Vi tenker også å bygge inn et rom under trappen opp til 2. etg sånn at vi får litt ekstra oppbevaringsplass. Det er nemlig ikke så veldig mye tegnet inn i plantegningene fra før.

Vi kommer til å ha bad i både 1 og 2 etg. Stue og kjøkken er i 2. etg. Ville dere hatt "hovedbadet" i 1 eller 2, mtp stellebord og alt sånt?

Vaskerommet er også teknisk rom i tillegg, med sikringsskap, varmtvannstank og sånne ting. Altså ikke såå stor plass til oppbevaring av klær og sånt, men håper på å få plass til et høyskap for håndklær og sengetøy.

Har dere noen tips til hvor de har bra skyvedørsgarderober (som gjerne tar spesialmål)? :)

Skrevet

Et stort flislagt vaskerom med gode innredningsløsninger i tilknytning til inngangspartiet. Eget inngangsparti/gang med dør til innergang.

Skrevet

Vaskerom med dør fra ute. Bare å ta ungene inn der og "spyle" av dem når de er helt inngriset i gjørme og sand. Så slipper en å få alt dette inn i gang, stue, kjøkken osv.

Anonymous poster hash: 93519...f1a
Skrevet

Hehe, vaskerom med egen inngangsdør ja, det hadde vært noe :) Jeg tror ikke det er praktisk mulig på dette huset, men heldigvis ligger vaskerommet i gangen så det er ikke lange veien :)

Skrevet

Tenk på plassering av stikkontakter. Hvor ønsker dere å ha tv eller andre apparater.Ekstra stikk over kjøkkenbenken er utrolig praktisk.

Skrevet

Kjøkken med skuffer istedenfor skap.

Vaskerom med egen utgangsdør, så kan du ta skitne unger rett inn på vaskerommet.

Ha alle soverom i samme etasje.

Hvis det er plass ville jeg hatt to bad, evt et ekstra toalett. Så slipper man å vente på den som dusjer.

Skrevet

Bygg et stort vaskerom med egen inngang! Digert, men masse oppbevaring til sko, jakker, regntøy bla bla bla.

Da kan dere som familie bruke denne inngangen, og her behøver det ikke se "perfekt" ut hver dag. Hovedinngangen, som gjester da kommer inn i er ren og pen, men ledig plass til sko og jakker til gjestene. Det har vi gjort og jeg elsker det!!!!

Alle våre venner er såååå misunnelige nå, når de ser hvor bra det funker ;)

Love it!

Anonymous poster hash: ebbb7...ae0

Annonse

Skrevet

Husk å tenke på utvendige ting også. Stikkontakter, utelys, utekran osv, og tenk på at dette kan være kjekt å ha på begge sider av huset, spesielt hvis inngangsdøra er på andre siden av hvor man har platt/veranda. Også hvis man har uteplasser i andre etasje. Kan også være greit med stikkontakter ute hvis man har lyst på persienner, markiser el. Og et nytt hus er veldig tett så det blir veldig varmt når sola står på selv om det bare er ti grader ute.

Vi har nemlig akkurat måttet invistert i solskjerming på nytt hus pga varme soverom og uten stikkontakter utvendig på den siden er det en del mer prakk å ordne strøm til de etter at huset er ferdig... Og spyling av platt er også litt håpløst når utekrana er på andre siden av huset...

Belysning inne er også lurt å tenke på.

Anonymous poster hash: 608a4...43f

Skrevet

Jeg ville hatt et stooort skap (eller et lite rom vegg-i-vegg) med hovedbadet, med plass til alle klærne for hele familien og gjerne håndklær.  Da slipper man å bruke plass til oppbevaring av klær på soverommene. Så ville jeg heller hatt et lite bad og et stort vaskerom (det bade dere ikke bruker til vanlig trenger i hvert fall ikke være stort). Man trenger egentlig ikke så stor plass på badet, man skal jo bare drite og dusje ;) Det finnes mange ulike stellebord, og mange kreative ideer - og man bruker bare stellebord en kort periode uansett - så å bygge et stort bad bare fordi man skal bruke stellebordet i noen få måneder syns jeg er unødvendig.  Men det er meg da :rolleyes: Jeg har forresten fler barn, og har aldri hatt stellebord i hus.

Hadde vært veldig greit å hatt et stort vakerom med plass til tørkestativ osv. Så slipper trusene å henge til tørk foran gjestene.

Har også sett at noen har et slags "rør" på hovedbadet oppe, der de senger skittenklær gjennom, så de lander i skittentøyskurven i kjelleren. Aner ikke om det er praktisk... Men kanskje noe å vurdere?

Anonymous poster hash: a3309...4f5
Skrevet

Få satt inn dobbelt så mange stikkontakter som dere tror dere trenger.

Personlig ser jeg ikke poenget med store bad. Vi danser sjelden der og sex er mulig på liten plass, men minimumm 2 bad er veldig greit.

Hvis dere skal bo der lenge så tenk på at familien skal bli mindre igjen. Mulikhet for å gjøre om barnerom til hybel er lurt. Det kan være flott for eldre barn å kunne benytte hybel hos foreldrene før de skaffer seg noe eget eller å kunne leie ut og heller bruke pengene på å hjelpe ungene inn på boligmarkedet.

Jeg synes også det er viktig å ha minst to rom der det er hyggelig å oppholde seg slik at det er enkelt å sette dere på hvert deres rom hvis en har besøk og også når dere ikke har lyst til å høre på bråk fra barn som leker.

Ingangspartiet blir sjelden for stort. Det er utrolig hvor mye ytterklær, sko, støvler sekker ol det blir på en familie på 4.

Badekar er godt for ungene.

Hvis noen av dere skal ha mulighet til å jobbe hjemmefra bør dere tenke på hvor det kan være greit å sitte når huset er fult av barn og deres venner.

Anonymous poster hash: 50b25...71e
Skrevet

Hvilke hus bygger dere?

Mange gode ideer her oppe :) Vaskerom er viktig for min del. Skittne barnehage kler, støvler! 2 bad, eventuelt eit lite toalett utenom!

Anonymous poster hash: 70ce5...00d
Skrevet

Boder! Det er sjelden tegnet inn boder i nye hus. Tenk på hvor dere skal lagre vintertøy, julepynt, kofferter, sofaputer til utemøblement osv. Og etterhvert får du mye babyutstyr å lagre til nestemann :)

Skrevet

Enig med mange over her...

- Boder, lagerrom er et must!!

- stor nok gang til at du får plass til en eller to skyvedørsgarderober.

- Stikkontakter, sånn ca 100 stk ekstra..

- Sjakt ned til vaskerommet slik at du slipper å bære skitklærne en vei iallefall.

- Vaskerommet må være stort nok til å kunne lagre klær, tørke klær!!

- Utebod til sommer og vinterleker, dekk, hageslange, gressklipper osv.

- Et rom nede som kan gjøres enkelt kan gjøres om til soverom hvis en av dere skulle bli syk, skadet eller for gammel til å gå opp trappen.

- Separat do nede, til gjester og til dere. Mindre kø ( sliter med å skjønne hvordan folk klarer seg med en do og vi er bare tre stk)

- Vindu eller vegg? Har dere fantastisk utsikt sett inn store vinduer ser dere rett inn i stua til naboen, sett inn mindre.

- Vi er en familie som bor på kjøkkenet ( 50kvm) der er huset hjertet, hvor vil din familie bo? Er dere stue menesker, ta litt av kjøkkenet,  men husk at det må være plass til et skikkelig kjøkkenbord for dere skal jo lage pepperkaker, tegne, male gjøre lekser.

- Tenk oppbevaring, hvor kan du få sneket inn litt eksra? Evt loftlagring, under trappa osv.

- Oppvarming? Hva skal dere ha ? Vi har vannbåren varme og elsker det, men vi har peiser i tillegg itilfelle det blir snørrkaldt og eks strømmen går så det er et must å ha to forskjellige varmekilder. 

Anonymous poster hash: 92b52...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...