Gå til innhold

Nan 2, når bytter dere?

Anbefalte innlegg

Gutten min har blitt 6 mnd, og da skal men jo bytte til Nan 2. Men det kommer vel også an på hvor mye fast føde som gis...?

Her er det grøt 2 ganger for dag og avogtil frukt eller grønnsaker. Ikke begynt med middag ennå. Så syns ikke kostholdet er så variert...

Bør jeg bytte nå eller vente til han spiser mer variert?

Ser at det står 3-4 flasker for dag, mot 4-5 på Nan 1. Da bør en vel ikke bytte før baby drikker en del vann?

Stemmer det foresten at det er færre kalorier i Nan 2? Det kunne vært gunsig her...

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144059292-nan-2-n%C3%A5r-bytter-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min har blitt 6 mnd, og da skal men jo bytte til Nan 2. Men det kommer vel også an på hvor mye fast føde som gis...?

Her er det grøt 2 ganger for dag og avogtil frukt eller grønnsaker. Ikke begynt med middag ennå. Så syns ikke kostholdet er så variert...

Bør jeg bytte nå eller vente til han spiser mer variert?

Ser at det står 3-4 flasker for dag, mot 4-5 på Nan 1. Da bør en vel ikke bytte før baby drikker en del vann?

Stemmer det foresten at det er færre kalorier i Nan 2? Det kunne vært gunsig her...

Takknemlig for svar :)

Jeg tror du trygt kan bytte.

Jeg leste noe Nestle skrev for noen år siden(finner det ikke nå...) om at forskjellen på Nan 1 og Nan 2 er så liten at det spiller ikke stor rolle. Er vist mengden jern som er forskjellen. Men den var heller ikke så stor forskjell på. Forskjellene er større på Nan 3. 

Helt sånn ut fra det du spør om, men hadde jeg vært deg hadde jeg byttet til hipp..
50% billigere, og baby slipper mye promping og luft i magen som NAN gir til omtrent alle babyer.
Ellers er ikke forskjellen på 1 og 2 så stor nei. 2 inneholder en del mer jern vel?

Helt sånn ut fra det du spør om, men hadde jeg vært deg hadde jeg byttet til hipp..

50% billigere, og baby slipper mye promping og luft i magen som NAN gir til omtrent alle babyer.

Ellers er ikke forskjellen på 1 og 2 så stor nei. 2 inneholder en del mer jern vel?

Akkurat det er jo veldig individuelt. Hadde en del luft tidligere, men brukte da minifom. Og det behøver ikke å ha vært pga Nan, det var i kolikkperioden. Nesten ikke luft etter at vi slutta.

Forsøkte hipp ved 2 mnd alder, men han ble en skikkelig gulpunge av det.

Nan fungerer fint her, man kan stille kl etter bæsjebleia hans, og vi har aldri måtte bruke malt.

Her var det motsatt, så det kommer vel anpå barnet? Masse luft og masse gulp, ble utilfreds og mye vondt i magen når vi brukte hipp!

Annonse

Her var det motsatt, så det kommer vel anpå barnet? Masse luft og masse gulp, ble utilfreds og mye vondt i magen når vi brukte hipp!

Ja ser at mange har slitt med gulping på hipp sin.. Glad jeg slapp det=)

Vi holder på å bytte nå. Hun er 6 1/2 mnd. Bruker NAN 1 og 2 om hverandre nå til vi har brukt opp 1'eren.

Hun får to måltider med grøt, ett med middag og ett med fruktmos i løpet av dagen.

Nesten som her da, men har ingen rutine på middag ennå. Smaker kun. Og det faller ikke helt i smak... Gir babymat på glass,og de er jo IKKE gode, så forståelig... Men jeg er ikke så glad i å kokkelere, og særlig ikke når han kun smaker. Lager du mat selv eller bruker du glass? Har du tips om noen som er gode?

Gir halvt om halvt nan1 og 2 nå. Tenkte å gjøre det slik til begge pakkene var brukt opp.

Hei jeg lurte på det samme (vi bruker HIPP) sendte derfor mail til hipp. sender ved denne og svar :)

Hei, jeg har brukt hipp1 nå siden ca 6 måneder, min gutt er snart 8. Jeg har lært att hipp1 er morsmelk erstatning, som man skal bruke fek i stede for natt amming og som ett måltid. og att nr2 skal kun erstatte kumelk til middag fek. er dette riktig?? Eller burde jeg begynne med nr 2?

SVAR: Tack för att du har tagit kontakt med oss.

> HiPP Combiotik 1 är fullnäring och du har rätt, den ersätter modersmjölken helt.
> Också Combiotik 2 innehåller mycket näring, men skall inte användas som modersmjölksersättning.
> Combiotik 2 är tillskottsnäring och skall användas om barnet redan har börjat äta lite mat.
> Om ditt barn äter lite mat och kanske också ammas då och då går det bra att använda Combiotik2.

> Men om ditt barn endast skall ha modersmjölksersättning kan du fortsätta med Combiotik1 ända upp till ett års ålder.

HÅPER DETTE VAR HJELPENDE :D

HI her, med tilleggsspørsmål:

Fikk din baby vondt i magen av å bytte til nan2?

Mini her har i to dager nå våknet hver time om kvelden/natta og han gråter utrøstelig.

Jeg har gitt halvt om halvt med nan2 i 3 dager nå. Han fikk i går kveld også småfolk sin sov godt grøt, så trodde det var den, -spesielt da han sov 3 timer i strekk på dagen etter en grønn (!!) stor bæsjebleie (han sover så og si aldri mer enn 1/2 time om gangen på dagtid). Men nå i kveld er det samme greia... Blir så trist.

Det KAN være refluksplager som er tilbake etter at vi slutta med gaviscon, det ligner fælt på sånn som det var tidligere... Men syns det virker veldig rart at det skal skje akkurat ved oppstart nan2... Selv får jeg skikkelig mageknip av jerntilskudd, og jeg har prøvd alle varianter. Har ennå lave jernlager etter å ha mistet mye blod under fødsel, for jeg takler ikke de tablettene. SÅ vondt gjør det hos meg. Så syns så synd på mini dersom det er det hos han også....

Har lest at dersom baby får jernberiket grøt, så trenger man strengt tatt ikke å bytte? Nan1 er jo fullverdig, så utover jern skal de jo ikke få noen mangler...?

Vi holder på å bytte nå. Hun er 6 1/2 mnd. Bruker NAN 1 og 2 om hverandre nå til vi har brukt opp 1'eren.

Hun får to måltider med grøt, ett med middag og ett med fruktmos i løpet av dagen.

Nesten som her da, men har ingen rutine på middag ennå. Smaker kun. Og det faller ikke helt i smak... Gir babymat på glass,og de er jo IKKE gode, så forståelig... Men jeg er ikke så glad i å kokkelere, og særlig ikke når han kun smaker. Lager du mat selv eller bruker du glass? Har du tips om noen som er gode?

Gir halvt om halvt nan1 og 2 nå. Tenkte å gjøre det slik til begge pakkene var brukt opp.

Vi bruker nesten bare middagsglass. Disse syns hun er gode: Hipp 4 mnd med gulrot og potet, Nestle 6 mnd med grønnsaks og kalvegryte, Nestle 6 mnd med spaghetti, Nestle 6 mnd med kjøttkaker og så har vi også kjøpt noen 80 grams glass på apoteket med grønnsaker som hun elsker + med kylling :) men de er litt dyrere: ca 30 kr for en pakke med 2 x 80 gram glass.

Annonse

S_Dreams: har kjøpt de på apoteket nå, fra hipp. I dag ble det litt fra et gulrot/potet glass og litt fra kyllingglasset :) det gikk ned! :) takket værre gulroten virket det som. Skal koke søtpotet og blande kjøttglassene i, da er det "bankers" vil jeg tro! :)

De som ikke har falt i smak her er pasta med brokkoli (den var etter poden å dømme verst!), favorittnudler (og jeg som kjøpte 3-pack), mors lapskaus (det var en del biter i den, poden brakk seg, så trenger ikke være smaken, -hunden digga den). Også var det en som var en slags grøt, med grønnsaker. Den har vi prøvd leeenge, han liker den ennå ikke.

HI her. Sendte en mail til Nestle ang bytte, og skrev følgende:

Hei, jeg har et spørsmål om nan 2: min sønn på 6 mnd reagerer med mageknip, jeg antar det er pga mer tilsatt jern. Er det slik at en må bytte til nan 2, -selv når barnet spiser jernberiket grøt to ganger daglig? Dersom en velger og fortsette på nan 1 utover 6 mnd, er det noe annet enn nok jern man må være oppmerksom på? Kalorimessig kommer jo nan 1 og 2 ganske likt ut, etter det jeg kan se.

Fikk følgende svar:

Takk for mail. Beklager sen tilbakemelding. Forskjellen mellom NAN1 og 2 er primært jerninnholdet som du nevner, samt en litt annen sammensetning av protein, fett, vitaminer og mineraler. NAN2 er en tilskuddsblanding som er ment å bruke i kombinasjon med fast føde.

Mengden mer jern i NAN2 er mye mindre enn det barnet ditt får via grøten, så den bør ikke gi mageknip slik dere opplever. Det er ikke noe i veien for å fortsette med NAN1 hele det første leveåret om det fungerer bedre.

Som du nevner er det like mye kalorier i NAN1 og 2, så dette har ingen betydning å velge den ene fremfor den andre.

Ta gjerne kontakt med oss på 800 80 730 mellom kl 09-16 på hverdager om noe er uklart.

Fortsatt god sommer.

Med vennlig hilsen

Forbrukerkontakt

AS Nestlé Norge

Så da velger jeg å gjøre det. Men så rart han fikk mageknip... Kan jo ha vært noe annet, men kan ikke skjønne hva. Mulig jeg forsøker å bytte igjen etter ferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...