Gå til innhold

MA og nytt forsøk

Mammabjoern

Anbefalte innlegg

Jeg hadde MA som ble oppdaget i uke 11+4. Fosteret svarte til 6+3. Jeg hadde alle graviditetssymptomer som i forrige svangerskap og trodde selvsagt at alt var bra.

Gynekologen på sykehuset sa "Du har vel ikke tenkt å prøve igjen?" og fikk tydeligvis hakeslepp når jeg sa at jeg hadde det (er 43 år). Kommentaren hans var at da måtte fastlegen bestille tidlig ultralyd pga "alderdom" og at jeg skulle vente minst 3 mndr med forsøk. Nå var stakkaren ikke helt stø i norsk, og mente det sikkert godt. Jeg er imidlertid litt sta (av "alderdom"?) og ser andre anbefalinger på nettet om at å vente til første mens var godt nok. Lurer på om noen av dere har erfaringer med slikt. Jeg skjønner jo at ingen kan trylle hvis ting går gæli, og at "alderdommen" er der,  men hadde vært greit å vite hvor sannsynlig det er å oppleve slikt to ganger på rad og hva man gjør for å unngå å går 6 uker "gravid" for ingenting.

Noen gode råd?

Fortsetter under...

Har ved begge mine MA fått beskjed om å vente en mens så jeg tror det bør holde. Er nå gravid i uke 32 så alle gode ting er tre for min del :-) f

Ved tre MA har man visst mulighet for utredning forresten.

Tok litt flere UL i første trimester nå gang nummer tre for å slippe å gå for lenge gravid med et dødt foster.

en privat gynekolog ga meg også nå litt hormoner for å støtte opp i første trimester.

Ingen MA før førstemann. Kanskje tilfeldig, kanskje pga alder?

Lykke til videre!

Jeg er inne og sniker her inne, men kan svare litt i forhold til min erfaring. 

Synd å høre du mistet spiren din. Håper du snart blir gravid igjen og at det går bra neste gang. 

Første sv.skapet mitt resulterte i et barn. Neste sv.skap fikk jeg påvist MA i 12+3. Fosteret stoppet opp rundt uke 7. Dette kom selvfølgelig som et stort sjokk, og jeg bestemte meg for å få hyppigere oppfølging ved neste graviditet. Jeg har i sv.skapene etter det vært til tidlig ul annenhver og/eller hver uke fra uke 7 for å kunne oppdage en MA på et tidligere tidspunkt enn jeg oppdaget det første gang jeg mistet. 

Legene har gitt meg forskjellig informasjon om hvor tidlig en bør bli gravid rett etter en abort. Jeg velger å prøve igjen etter en mens. Dette pga. jeg har hatt utskrapning hver gang og da trenger kroppen å restituere seg. 

Lykke til videre. 

Takk for svar, begge to!

Koselig å høre at det har gått bra med nye svangerskap etter MA-ene.

Var hos fastlegen min og fikk oppklart litt ting. Gynekologen på sykehuset var polsk og med svært haltende norsk. Fastlegen min som også er polsk (men  kan ordentlig norsk) forklarte at 3 mnd venting var noe man anbefalte i Polen, men hun hadde fått med seg at det er andre retningslinjer her. Så hun rådet meg også til å vente til første mens. Hun hadde ikke noe forklaring på hvorfor de lærte noe annet i Polen enn her.

Hun sendte også henvisning til gynekolog, så jeg får se hva som skjer der.

• 6 måneder senere...

Jeg hadde også en MA i uke 12, ( fosteret hadde ikke vokst siden uke 6). Vi prøvde igjen etter 1 mens, og der satt spiren som den skulle:) Før gutt n2 to, hadde jeg også en abort, men 3 perioder senere satt også Lillebrors spire som den skulle:) Tror det bare er å prøve på:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...