Gå til innhold

koloskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt det? Gjorde det veldig vondt? Fikk vondt i magen med en gang jeg åpnet brevet:(

Hva spiste defe dagen før undersøkelsen siden det ikke er noe fast føde?

Anonymous poster hash: 718be...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det selv, men har assistert på slike undersøkelser da jeg er sykepleier. 

Du får et tømmingsregime på forhånd som du skal følge, slik at du får tømt tarmen ordentlig før undersøkelsen. Det vil nok være ubehagelig, men det skal ikke være vondt. De fleste synes heller det er pinlig, men det trenger du ikke synes. 

Anonymous poster hash: 37fc5...921
Skrevet

Har gjort det 3 ganger.. Ikke vondt i det hele tatt. Det som er kjipt er å ikke spise og den drikken man må få i seg for å tømme seg. Endoskopi (hvor man går ned halsen) er mye verre.. Man har tross alt ingen brekningsrefleks der nede... ;-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg syns det gjorde litt vondt.. Men jeg hadde veldig mange svinger på tarmen noe som gjør det smertefult. Fikk da tilslutt mye smertestillende og da var det null problem :) Da fulgte jeg bare med på skjermen og syns det var litt kult! Jeg må det en gang i året (i en alder av 24...) men gruer meg ikke veldig til neste gang. Kamera i halsen var 100 ganger verre! 

Lykke til!

Skrevet

Syns forresten å huske at jeg ikke kunne spise noe i det hele tatt 24 timer før undersøkelsen. Husker ikke hvordan det var med drikke.. 

Skrevet

Jeg syntes å huske at jeg ikke kunne spise noe, bare drikke vann 24t før. Også måtte jeg ta avføringstabletter noen dager før (sto i brevet som kom). Jeg hadde svingete tarm og syntes det var veldig vondt. Fikk morfin for smertene, og følte meg derfor groggy etterpå.

Skrevet

Har gjort det 3 ganger.. Ikke vondt i det hele tatt. Det som er kjipt er å ikke spise og den drikken man må få i seg for å tømme seg. Endoskopi (hvor man går ned halsen) er mye verre.. Man har tross alt ingen brekningsrefleks der nede... ;-)

Lykke til!

Håper ikke de brukte endoskopet til GASTROskopi som du hadde ;)

Anonymous poster hash: 29da8...371

Skrevet

Lykke til!

Håper ikke de brukte endoskopet til GASTROskopi som du hadde ;)

Anonymous poster hash: 29da8...371

Det gjorde de nok for endoskopi er en generell betegnelse når man går inn i kroppens naturlige åpninger. Jeg hadde gastroskopi men de brukte et endoskopi fortsatt.. Beklager at jeg var uklar men rettelsen din er fortsatt feil..

Skrevet

Du ha vel fått papirer på hvordan du skal forbrede deg.

Jeg kunne spise litt frokost før kl 8  frem til dagen før  undersøkelsen.Etter det var det kun lov å drikke klarevesker. Te, saft, kaffe, bulijong o.l. Juice er forbudt pga fruktkjøtt

Måtte også hente ut noe fra apotekt som skal drikkes for å tømme tarmen.

Skulle også unngå brød o.l med frø. Dette for at frøet kan sette seg på og ødlegge endoskopiet.

Be om  smertestillende.Jeg fikk et morfinlignende preparat ble jg forklart.

Ble anbefalt av en kamerat og be om dette. Han tar denne undersøkelsen ca en gang i året pga sykdom og har prøvd med og uten smertstillende. 

Du får da satt en veneflon, hvor de sprøyter inn smertestillende ettersom du trenger det.

Jeg var veldig glad jeg ba om det, da tarmen min var lite samarbeidsvillig den dagen :(

Jeg tar mye heller gastroskopi (har tatt det 6 ganger tidigere), enn kolosopi.

Og til  anonym #7. Det heter endoskop (navn på instrumentet) uansett hvilken vei det skal inn. Undersøkelsen heter koloskopi og gastroskopi.

Anonymous poster hash: 46c2a...384
Skrevet

Må jeg være på sykehuset lengge etterpå?

Anonymous poster hash: 718be...f8c

Skrevet

Jeg reiste rett etterpå. Men pga smertestillende måtte jeg ha med meg følge. Kunne så klart ikke kjøre bil etterpå og var litt sløv.

Anonymous poster hash: 46c2a...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...