Gå til innhold

Dere som er tette i nesa...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruker dere otrivin nesespray?? Må nødt til å ta et lite sprut om kvelden, er så potte tett! Men får så dårlig samvittighet å...:/

Jeg er nødt til å bruke otrivin og stereoidespray hver dag, jeg har kronisk bihulebetennelse.

Jeg liker ikke å måtte gjøre det men jeg blir kjempesyk av å bli tett i nesa... :(

Både otrivin og stereoidesprayen "settes" så lokalt at det ikke har noe å si for baby, jeg går til ønh-spesialister og de vet, hvis ikke hadde jeg ikke fått resept og beskjed om det.

At du bruker en sprut hver kveld for å sove har ingenting å si for baby, ikke ha dårlig samvittighet, du er heller ikke alene.

Min situasjon er ekstrem, men det er mange som må bruke litt gjennom hele svangerskapet, mor må puste, slik er det bare. :)

Vet ikke hvordan det er med nesesprayer som man ikke bør bruke som gravid, men legen min sa at det var superviktig at mor fikk nok oksygen for å videreføre dette til fosteret. Jeg har nesepolypper, og fikk en nesespray av legen min som jeg skal ta hver dag. Ta kontakt med legen, kanskje det finnes et bedre alternativ man kan bruke?

Jeg har vært tett i nesten siden uke 6 ca og har måtte bruke otrivin hver kveld før jeg går til seng for å klare sove! Men har brukt otrivin for barn- tenker den er litt mildere... Nå har jeg blitt skikkelig forkjølet for noen dager siden og har måtte gått over på otrivin for voksen opptil flere ganger om dagen for er så utrolig tett!! Merkelig hvor annerledes kroppen reagerer når man er gravid.. Alt blir så forsterket! Hvorfor skal man egentlig ikke bruke nesespray når man er gravid?

Jeg MÅ ha nesepray eller så får jeg rett og slett ikke puste. føler jeg da :)

jeg får i allefall ikke sove for jeg blir så tett at det tetner i ører og bihuler og pannevondt deluxe.

men jeg også klarer meg med otrivin for barn og føler jeg ikke får nok oksygen hvis jeg ikke tar det.

Annonse

Jeg er plaget med tett nese, men ikke værre enn at det funker med saltvannsspray nå.

Forrige svangerskap fikk jeg en skikkelig forkjølelse og var pottetett i ukesvis, snakket da med legen min om nesespray. Han anbefalte å bruke så mye saltvannsspray som var mulig, men litt Otrivin var ikke farlig i det hele tatt. Men jeg likte det ikke jeg heller...

Gjest flykræsj

Bruker nesespray hver dag, det samme i forrige svangerskap. Det pussige den gangen var at jeg kunne kutte ut nesespray dagen etter fødsel?? Når jeg har brukt nesespray over lang tid før, har jeg blitt "avhengig" og måttet trappe ned over tid. Pussig synes jeg. Saltvannspray har forøvrig aldri hjulpet meg noe som helst.

Ifht potensiell fosterskade: close to zero. Otrivin må ha vært på markedet i 30 år, ikke rapportert om noen tilfeller av skader. Imidlertid er det ikke lov å prøve ut medisiner på gravide kvinner i forskning, av naturlige årsaker (enkelte unntak kanskje). Dermed kan man jo heller aldri avkrefte at det KAN være uheldig, og må la teksten stå på pakningen. Synes det er kjekt å slå opp i nyeste versjon av felleskatalogen de gangene jeg er usikker. Da får man litt mer info.

Jeg har også hørt at otrivin er ok å bruke som gravid, det skader ikke fosteret. Men legen min anbefalte meg på det sterkeste å ikke bruke otrivin mer enn de ti dagene det står på pakningsvedlegget. Man blir avhengig, og ødelegger kroppens evne til å fjerne tettheten på egenhånd. Jeg kjenner ei som har brukt otrivin i årevis, og hun har ødelagt nesa si nå.

Jeg vet det er et h...... å prøve å slutte. Man blir så tett som man aldri har vært før! Men det går over, jeg lover! Prøv, så slipper dere å ødelegge nesa deres.

Vel min nese er ikke ødelagt, jeg måtte bruke otrivin hele forrige svangerskap, i det hun var ute så trengte jeg ikke den mer, men når jeg blir forkjølet eller tett må jeg ta det med en gang hvis ikke må jeg på en lang penicilinkur, har som sagt kronisk bihulebetennelse.

Ikke blør jeg neseblod og ikke er nesa ødelagt.

Jeg måtte begynne på igjen med otrivin da jeg ble gravid igjen og da undersøkte øre-nese-hals spesialisten både nese og bihulene mine, grunnen til at jeg må bruke otrivin og stereoidespray er at alle slimhinner og vev rundt er hovent, og det er det som skjer under graviditeten, med dere andre også.

Funker saltvann er jo selvfølgelig det det beste men på meg kan jeg like godt fylle nesa med melk, samme virkning.

Altså, langvarig bruk er ikke optimalt, men langt i fra farlig. Baby tar ingen skade, men du må kanskje avvennes når baby er ute. Jeg måtte ikke det, da "problemet" var borte. :)

Vel min nese er ikke ødelagt, jeg måtte bruke otrivin hele forrige svangerskap, i det hun var ute så trengte jeg ikke den mer, men når jeg blir forkjølet eller tett må jeg ta det med en gang hvis ikke må jeg på en lang penicilinkur, har som sagt kronisk bihulebetennelse.

Jeg måtte begynne på igjen med otrivin da jeg ble gravid igjen og da undersøkte øre-nese-hals spesialisten både nese og bihulene mine, grunnen til at jeg må bruke otrivin og stereoidespray er at alle slimhinner og vev rundt er hovent, og det er det som skjer under graviditeten, med dere andre også.

Funker saltvann er jo selvfølgelig det det beste men på meg kan jeg like godt fylle nesa med melk, samme virkning.

Altså, langvarig bruk er ikke optimalt, men langt i fra farlig. Baby tar ingen skade, men du må kanskje avvennes når baby er ute. Jeg måtte ikke det, da "problemet" var borte. :)

Det er IKKE korrekt at langvarig bruk av otrivin langt i fra er farlig. Dvs farlig er jo et relativt begrep, men du kan risikere å ødelegge nesa ved overdriven bruk.

http://www.vitusapotek.no/Popup/FAQ.aspx?_ItemId=25047

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=115273

http://www.nrk.no/rogaland/hekta-pa-otrivin-1.5947027

Det er IKKE korrekt at langvarig bruk av otrivin langt i fra er farlig. Dvs farlig er jo et relativt begrep, men du kan risikere å ødelegge nesa ved overdriven bruk.http://www.vitusapotek.no/Popup/FAQ.aspx?_ItemId=25047http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=115273http://www.nrk.no/rogaland/hekta-pa-otrivin-1.5947027

Men kjære vene deg... At hun må puste i svangerskapet og derfor må bruke otrivin hver kveld er ikke nok til å ødelegge nesa! Det trengs mange års missbruk med mindre nesa di er ødelagt av andre ting i utgangspunktet.

Hvis hun i utgangspunktet er frisk så skal det mye mer til enn dette å ødelegge nesa, er det noen som feks har snortet mye dop, så er det nok greit å holde seg unna, da nesa er ødelagt allerede.

Å lage hysteri av at hun må bruke små mengder nesespray over tid er bare tull.

Annonse

Det er IKKE korrekt at langvarig bruk av otrivin langt i fra er farlig. Dvs farlig er jo et relativt begrep, men du kan risikere å ødelegge nesa ved overdriven bruk.http://www.vitusapotek.no/Popup/FAQ.aspx?_ItemId=25047http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=115273http://www.nrk.no/rogaland/hekta-pa-otrivin-1.5947027

Men kjære vene deg... At hun må puste i svangerskapet og derfor må bruke otrivin hver kveld er ikke nok til å ødelegge nesa! Det trengs mange års missbruk med mindre nesa di er ødelagt av andre ting i utgangspunktet.

Hvis hun i utgangspunktet er frisk så skal det mye mer til enn dette å ødelegge nesa, er det noen som feks har snortet mye dop, så er det nok greit å holde seg unna, da nesa er ødelagt allerede.

Jo, du kan faktisk ødelegge nesa di om du sprayer deg med otrivin daglig i ni måneder.

Du trenger forresten ikke å komme med hersketeknikker som "kjære vene deg."

Jeg syns også at det er bittelitt ironisk at det er meg du kaller hysterisk... (Ref litt salami, brie eller annen spekemat.)

Men nok om det, jeg gidder ikke å diskutere med deg mer, vi er obviously uenige.

Ha en fin sankthansaften!

Jo, du kan faktisk ødelegge nesa di om du sprayer deg med otrivin daglig i ni måneder.

Du trenger forresten ikke å komme med hersketeknikker som "kjære vene deg."

Jeg syns også at det er bittelitt ironisk at det er meg du kaller hysterisk... (Ref litt salami, brie eller annen spekemat.)

Men nok om det, jeg gidder ikke å diskutere med deg mer, vi er obviously uenige.

Ha en fin sankthansaften!

Nei hersketeknikker det bruker du ikke men å dra inn helt andre diskusjoner det gjør du? Ikke en hersketeknikk?

Ja, å spise ting man vet er farlig fordi man bare har lyst på det synes jeg er helt på jordet, ikke hysteri, og for all del det er ikke bra å bruke for mye nesespray, men å bruke litt når man ser på alternativet så er det ikke så mye å gjøre... Og langt i fra farlig... Du vet hva farlig betyr?

Ha en flott santhansaften du også. :)

Jeg ble tedd i desa nesten rett etter jeg ble gravid og har brukt Zymilin (norske produsenten av Otrivin som er noen kroner billigere) før jeg legger meg, og hvis jeg ellers har behov for det. Er i uke 27. Nå tar jeg det flere ganger om dagen siden jeg er fryktelig forkjølet. En bivirkning er at jeg blir sår i nesa, og føles som om huden blir litt tynnere på en måte. Vet at det er vanedannende og ødelegger slimhinnene, men det er min nese og jeg gjør som jeg vil med den ;)

Men IKKE bruk nesespray med menthol eller Otrivin Comp. 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-otrivin-med-mentol-novartis-562510?typeParam=pkvtekst&nohighlight=true&trimmedSearch=166451

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-otrivin-comp-novartis-562507?typeParam=pkvtekst&nohighlight=true&trimmedSearch=039125

Hvorfor er otrivin com eller mentol farligere enn vanlig otrivin?? Står akkurat det samme når det kommer til graviditet...

Tror ikke det er farligere mht. barnet, men heller for nesen. Comp og mentol-variantene har mer virkestoff og vil antakelig derfor skade nesen fortere enn det originalen vil, så hvis man er tvunget til å bruke nesespray over lang tid bør man nok holde seg til originalen. Med mindre man bruker nesespray med særlig sterke/farlige virkestoffer (eller stoffer som sprer seg uvanlig effektivt i kroppen) er nesespray generelt ganske  trygt for gravide, siden man vet (av testing på ikke-gravide) at virkestoffet bare i særlig liten grad spres i kroppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...